Thursday 20 July 2017

MENULIS SATU TERAPI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Rasa macam dah lama sangat tidak menulis ini. Terasa pulak yang traffic pembaca yang singgah baca blog Travelog kehidupan ini makin kurang. Apa pun semuanya adalah salah sendiri.
Kalau konsisten menulis dengan entri-entri yang baru pasti ramai yang akan singgah membaca blog ini.

Jujurnya saya ini sedang berusaha untuk menulis dengan lebih santai lagi. Tidaklah terlalu skema sangat. Nanti bosan pulak orang yang membaca entri ini.

Bila tiap kali nak menulis ini, saya mesti bayangkan seolah-olah bercakap dengan seseorang. Kalau tidak saya masih terikut-ikut​ cara menulis karangan masa nak SPM dulu.

Masa sekolah subjek Bahasa Melayu dan Sastera adalah 2 subjek yang paling saya minat. Tiap kali buat karangan je, pasti ayat-ayat lebih dari beberapa patah perkataan yang telah ditetapkan. Kadang saya rasa menyesal juga sebab tidak belajar betul-betul dalam bidang penulisan ini.

Dulu , diari saya adalah rakan yang paling rapat sekali. Sebab bila setiap kali ada masalah je, semua rasa marah, benci dan sebagainya, saya luahkan dalam bentuk penulisan.

Jadi semua rasa marah, sedih dan sebagainya itu tidaklah terkena pada kepada orang lain. Yang paling kelakarnya, bila rasa sedih itu, penuh 2 atau 3 mukasurat dalam diari itu. Bila tidak ada idea, pendek-pendek je tulis. Memang menulis berikan saya satu kepuasan. Susah nak cakap, kepuasan iti macam mana.

Masa sedang tulis entri ini pun saya sedang sibuk bekerja. Tapi usaha curi-curi masa tulis entri ini. Ada masanya saya tulis dan simpan dulu. Kemudian bila ada masa je, barulah saya publishkan.

Itulah cara saya gunakan penulisan sebagai satu terapi nak hilangkan stress. Bila tulis itu sedaya upaya janganlah tulis benda-benda yang negatif. Usahakan untuk tulis hanya yang positif saja.

Dan tidak mustahil juga dari minat menulis juga boleh juga menambah pendapatan sampingan.



Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...