Saturday, 26 September 2020

SELAMAT HARI JADI YANG KE 21 TAHUN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.my/sariahawangsenik

Dah besar anak teruna nan seorang ini. Haru ini 26 September 2020, genaplah umur dia 21 tahun.

Gara-gara sangat teruja dan juga asyik sibuk dengan kerja, sampai tersasul menaip posting fb dengan menyatakan hari jadi yang ke 22 tahun.

Yakin sangat ibu dia menaip posting memang tidak boleh bawa bincang. Apa pun bersyukur segalanya Allah mudahkan.

Sejak dari dia kecil memang tidak banyak karenah. Seorang yang simple, tegas dan berjimat-cermat.

Kalau nak dibandingkan cara abang dan adik memang sangat berbeza.

Tetapi kasih sayang tetap sama rata. Yalah, bukan ramai adik-beradik pun. Hanya 2 beradik dan diri ini sahaja.

Terima kasih juga buat mak saudara yang sudi datang sebentar meraikan hari jadi anak buahnya itu.

Walau tiada ucapan istimewa dari hamba Allah yang sepatutnya, namun tidak bersyukur.

Biarlah ya.
Usah risau. Allah kan ada. Dia maha mengetahui. 
Kita hanya berdoa yang baik-baik sahaja. 

Berdoa kepada Allah agar lindungi kedua anak tersayang, dimudahkan urusan dan kurniakanlah rezeki yang melimpah-ruah buat mereka berdua beradik.

Aamiin Ya Allah.


Sekian

Wednesday, 9 September 2020

BELAJAR LAGI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.my/sariahawangsenik


Bukan kaleng-kaleng juga nak lawan suara-suara biawak ini. Kalau diikutkan kata hati dengan badan yang letih dan mata yang teramat mengantuk, tidak mungkin sampai ke tempat berbengkel itu.

Alhamdulillah. Syukur Allah mudahkan semua perjalanan untuk menyertai Bengkel Penulisan Kisah Hidup oleh IKRAM Hulu Selangor.

Jika tak kerana minat menulis dan sedar ilmu penulisan tidak sebanyak mana, maka gagah dan paksa diri untuk menuntut ilmu dalam bidang penulisan ini.

Bengkel anjuran wanita IKRAM Hulu Selangor ini sangat bermanfaat. Dengan yuran pendaftaran hanya RM 35, tanpa berlengah terus membayarnya.

Penulis yang bakal berkongsi tentang ilmu penulisan, cara memasarkan buku sendiri dan sebagainya adalah penulis tersohor sejak dahulu ialah Puan Sri Diah Saharuddin.

Beliau banyak menulis novel dan juga puisi-puisi pendek yang menyentuh hati.

Perkongsian dari Puan Sri Diah pada petang Ahad 6 September padat dengan tips-tips yang berguna.

Yang paling menyentuh hati, adalah tulislah seberapa segera sementara masih sihat dan ingat segala apa yang berlaku dalam kehidupan kita.

Puan Sri Diah atau lebih mesra dengan panggilan mak ini juga mengajar bagaimana untuk menulis kisah hidup sendiri  dengan formula yang Puan Sri Diah kongsikan. 

Kemuncak bengkel ini ialah acara bertukar-tukar buku sesama peserta kursus. Rasa teruja kerana dapat menghadiahkan kepada peserta bengkel dengan buku antologi sendiri.

Yang pasti buku antologi tentang kisah penyusuan ibu yang baru diterbitkan itu menjadi satu kenangan manis buat diri saya.

Yalah, dapat hadiahkan buku antologi sendiri, rasa bangga dengan pencapaian yang tidak seberapa ini.

Apa pun yang berlaku pada bengkel penulisan hidup ini amat bermakna kepada diri ini agar berusaha lebih gigih lagi dalam memajukan diri dalam bidang penulisan.

Sekian

Thursday, 27 August 2020

MASA YANG SEMAKIN SUNTUK

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Gambar Dari Pinterest
https://www.facebook.my/sariahawangsenik

Lama juga tidak menaip entri baru dalam blog kesayangan ini.
Asyik sibuk sampai terlupa nak update perkembangan entri yang baru.

Apa pun sejak kebelakangan ini banyak sekali dugaan bertandang. Dihambat dengan kesibukan bekerja, menguruskan anak-anak bulus juga tidak kurang juga menjaga bulus yang sedang sakit.

Entah apa hikmahnya menjaga si bulus yang sakit ini.
Dalam masa yang sama semoga Allah kurniakan juga kesihatan yang baik supaya dapat menjaga semua binatang kesayangan dengan lebih sempurna lagi.

Baru-baru ini diuji Allah dengan demam selsema dan juga batuk. Timbul sedikit kerisauan dihati. 

Maka tanpa berlengah untuk membuat temujanji dengan doktor supaya tiada penyakit yang lain ada bersembunyi dalam badan ini.

Benarlah, apabila diuji Allah dengan kesakitan ini, masa itulah banyak sangat perkara yang dilakukan.

Mungkin terlampau mengingati dunia tanpa sedar akhirat makin mendekat.
Muhasabah diri dan berasa begitu berdosa.

Teringat banyaknya benih-benih dosa yang dilakukan hampir setiap hari tanpa sedar.
Rasa insaf dan kerdilnya diri ini.

Asbab mengenangkan itu semualah berazam dan berdoa kepada Allah agar dijemput pulang ke pangkuannya dalam keadaan yang diredai oleh Allah yang maha esa.

Menghabiskan sisa-sisa usia yang masih bersisa ini hanya ingin perbaiki diri, mencapai segala impian dan menambah bekalan amalan buat di sana nanti.

Semoga Allah mengampunkan segala kekhilafan diri ini atas segala dosa-dosa yang telah dilakukan tidak kira dahulu mahupun sekarang.
Insya-Allah. Aamiin Ya Allah Ya Fattah Ya Razzaq.


Sekian

Thursday, 20 August 2020

SALAM MAAL HIJRAH


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Group Wasap
https://www.facebook.my/sariahawangsenik


Salam Maal Hijrah 1442H buat semua pembaca blog yang sudi membaca entri yang tidak seberapa ini.

Syukur Allah masih kurniakan idea untuk untuk menukang askara bagi catatan ini
Sangat besar makna hijrah pada tahun ini.

Paling penting bagaimana untuk terus merubah diri agar lebih istiqamah dalam lakukan segala amalan dan fokus dalam mencapai impian yang satu ini.

Hijrah sangat menuntut satu pengorbanan.
Malah bukan sekali berkorban tetapi terlalu banyak.

Pengorbanan yang dilakukan biarlah seikhlas yang mungkin agar satu hari nanti tidak menyesal di kemudian hari.

Yang paling terindah dan mahal adalah asbab dari satu pengorbanan itu membuatkan diri yang khilaf ini semakin dekat kepada Allah yang maha esa.

Terlalu banyak dosa dalam diri ini. Tetapi masih menyimpan satu nekad untuk ke syurga di sana nanti.

Kepada Allah memohon kekuatan agar dapat kekalkan istiqamah dan tidak lagi berada dalam kelalaian lagi.

Aamiin  Ya Allah.

Sekian

Monday, 17 August 2020

BOLANG, DAMAILAH DI SANA


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.my/sariahawangsenik


Alhamdulillah. Syukur kepada Allah.
Tidak sangka begini akhirnya kisah hidup Bolang, kucing yang aku bela sejak masih kecil lagi.

Bolang adalah kucing kampung yang aku terjumpa di sebuah hentian Rehat & Rawat tempat aku bekerja.

Hanya kucing kampung.
Namun kecomelannya telah membuatkan aku jatuh hati dan bercadang membawanya balik ke rumah serta dapat menjaganya.

Setelah agak beberapa lama, Bolang banyak menghabiskan masanya di luar rumah. 

Sejak kehadiran Puteh, seekor lagi kucing jantan, Bolang seakan-akan merajuk. Agak lama juga Bolang tidak balik ke rumah.
Namun beberapa yang lepas Bolang tiba-tiba sahaja munculkan diri.

Namun keadaan Bolang amat menyedihkan. Bolang cedera terus. Bahagian lehernya seperti di gigit dan terkena hampir sebahagian dari mulutnya.

Yang menyedihkan, kesa luka tersebut telah berulat dan banyak ulat yang berada di leher Bolang.

Sedih dan sayu aku melihatnya.

Terasa diri berdosa kerana mengabaikan segala keperluan Bolang. Melihat keadaan Bolang yang kesakitan itu, aku berbincang dengan anak bujang untuk membawa Bolang ke sebuah klinik veterinar.

Setelah anak bujang membuat appointment, maka pada hari Sabtu yang lepas, dengan hanya menaiki motor, anak bujang terus menghantarnya ke klinik tersebut.

Menurut anak bujang sukar untuk Bolang kembali hidup seperti biasa.
Luka dilehernya sangat dalam. Namun tetap juga merawat Bolang dan menyantuni Bolang umpama anak sendiri.

Yang banyak memainkan peranan dalam merawat Bolang adalah anak bujang sendiri. Dipangkunya Bolang dan panggil Bolang. Susu yang disediakan khas buat Bolang juga segala ubat-ubatannya.

Namun sebanyak mana pun sayangnya kami dua beranak kepada Bolang, Allah lebih sayangkannya. 

Bolang pergi jua ke pangkuan abadi pada pagi hari Isnin yang lepas. Tidak berhenti-henti air mata ini mengalir. Pelbagai perasaan yang berkecamuk dalam kolam hati ini.

Terutamanya perasaan bersalah kerana tidak menjaga Bolang sebaik yang mungkin. 

Tubuh Bolang disemadikan tidak jauh dari rumah ini. Betul-betul terletak di persimpangan jalan. Setiap kali melewati jalan itu untuk keluar bekerja pasti akan terpandangkan tempat Bolang disemadikan.

Bolang damailah dan tenanglah kau di sana. Ampunilah segala kekhilafan diri tuanmu ini yang selalu sahaja lalai.


Sekian

Sunday, 16 August 2020

BUKU ANTOLOGI TITISAN BERHARGA BUAT SI MANJA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.my/sariahawangsenik

Akhirnya sampai juga ke tangan.
Selama beberapa hari menanti dalam penuh debaran.

Buku antologi Titisan Berharga Buat Si Manja sudah pun berada dalam simpanan.

Seramai 42 orang penulis baru dan juga lama bergabung berkongsi tentang kisah penyusuan anak masing-masing.

Semoga segala perkongsian dapat memberi manfaat kepada ibu atau bakal ibu yang bercadang untuk menyusukan anak.

Setiap kisah keistimewaan yang tersendiri.

Ingin dapatkan buku antologi ini sebagai salah satu panduan bagi memantapkan diri tentang ilmu penyusuan?

Anda boleh dapatkan maklumatnya di link yang telah disediakan.
www.wasap.my/60194075634/TitisanBerhargaBuatSiManja

Friday, 14 August 2020

PERJALANAN MASIH PANJANG

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
https://www.facebook.com/sariahawangsenik

Pelbagai perkara yang berlaku hari ini. 
Semuanya banyak menguji benteng keimanan dan juga kesabaran. Untuk mengalah tidak sesekali.

Namun adakala si syaitan berbisik-bisik membuat hati menjadi gundah gelana. Almaklum sahajalah diri ini tidaklah sebaik mana. Masih berusaha gigih perbaiki diri dan menambah amal sebagai bekalan di sana nanti.

Adakalanya perjalanan berliku-liku dan sangat melelahkan. 
Maka itulah peperangan yang selalu wujud yang membuatkan diri cepat berasa berputus-asa.

Tersangat sedar akan segala kekurangan diri.

Namun tetap berdegil ingin mencapai bintang di langit dalam keadaan diri yang serba kekurangan.

Kekuatan paling utama hanyalah doa dan semangat yang ada dalam meneruskan perjalanan ini.

Semoga suatu hari nanti, impian bakal jadi kenyataan dan yakin Allah sudah aturkan yang paling terbaik buat hamba-hambanya.

Sekian

ANATOLOGI TITISAN BERHARGA BUAT SI MANJA

Teks : Sariah Awang Senik

Sumber : Koleksi Peribadi

https://www.facebook.com/sariahawangsenik


 Semakin teruja nak baca dan pegang buku antologi ini.


Tambah membaca kisah tentang pengalaman menyusukan anak dahulu ada dikongsikan dalam antologi ini.


Pengalaman menyusukan anak dahulu walau agak berbeza.

Dahulu jika ada kesukaran untuk menyusukan tidak payah alat- alat yang menbantu penyusuan ibu.


Kini bermacam-macam alatan bantuan yang ada di farmasi.


Hanya tinggal ibu sahaja yang mahu menyusukan anak sepenuhnya ataupun hanya sementara sahaja.


Semoga dengan buku Antologi Titisan Berharga Buat Si Manja ini dapat memberi manfaat bagi ibu-ibu yang mahu menyusukan anak kelak.


Juga sesuai bagi para suami sebagai salah satu rujukan serta dapat memberi sokongan terhadap isteri agar proses penyusuan ibu berjalan dengan lancar.


Dapatkan maklumat tentang buku ini pada link di ruangan komen.


#AntologiTitisanBerhargaBuatSiManja

#pengalamanpalingmahal

Monday, 29 June 2020

HANYA KERANA 10 SEN

KERANA SEPULUH SEN

Semoga Allah ampunkan segala kekhilafan diri ini.

Ya Allah kurniakanlah kesabaran dalam menghadapi insan-insan ini.

Kemungkinan dia sedang melalui sesuatu yang amat sulit atau sedang mengalami kesakitan.

***********************************************

" Saya nak air jambu ini. Berapa harganya ya?"

Seperti biasa diri ini menjawab.

" RM 2.10 "

" Kenapa mesti ada 10 sen. Letak sajalah RM 2.00. Menyusahkan orang betul. Semua mahal. " Bentak seorang lelaki dalam usia lingkungan 60 tahun.

Sekali lagi menjawab dan cuba membela diri.

" Maaf En, saya hanya seorang pekerja dan bukan pemilik kedai ini. Lagipun kami ada SST. Dan kalau Encik masih tidak puas hati lagi boleh hubungi majikan saya di resit jualan yang berkenaan."  

" Itu sahajalah yang korang tahu nak cakap. Tak de modal yang lain. Tak ingat susah rakyat ini macam mana. " Dalam nada yang agak keras.

Malas nak menjawab dan dalam hati terfikir, entahkan dosa apa yang diri ini telah lakukan hingga Allah menguji dengan kehadiran hamba Allah ini.

Namun dalam masa yang masa, cara pak cik cakap seolah-olah macam diri Kak Long ini bukan rakyat marhaen pulak.

Terasa kelakar pun ada.
Kalau tergelak, mahunya naik minyak lagi 
pak cik ini.

Namun dek kerana sepuluh itulah, dia dah dua kali  minum air jambu, dah beli air mineral dan juga belikan cucunya gula-gula. Maknanya sudah dua kali juga keluar masuk kedai majikan Kak Long ini.

Tetapi mulutnya tetap juga merungut.

Tidak mahu menghukum pak cik ini, hanya berdoa agar Allah tenangkan hatinya dan dikurniakan segala kemudahan atas segala urusannya.

#coretanRR

KERANA SATU SOP

Teks : Sariah Awang Senik
          Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik



Setiap hari memberi laporan tentang segalanya.
Dan selalu bertanya, sama ada sudah mematuhi sop atau sebaliknya.

Setakat ini memang tiada masalah.
Walau kadang- kadang tetap ada juga masalah yang timbul.

Sebagai pengendali gerai, semua pekerja R&R di wajibkan memakai facemask ketika menjalankan apa sahaja aktiviti perniagaan.

Namun ada sesuatu yang membuatkan diri ini berfikir. 

Pihak atasan hanya nak memastikan semua pemilik gerai R&R mematuhi SOP.
Dan kalau tidak ikut SOP pasti ada complain besar atau di kenakan tindakan merit terhadap pemilik gerai.

Tetapi bagaimana dengan para pelanggan yang melanggar SOP ya?

Jenis yang hanya mementingkan diri sendiri.
Tidak mahu beratur dan tiada jarak antara sesama sendiri.

Jenis pelanggan yang di minta tulis nama namun menulis perkataan yang tidak sepatutnya di ruangan nama.

Apakah kami ini kalis virus?

Apakah kami ini bergaji RM 2k sebulan?

Apakah kami ini tiada keluarga?

Golongan seperti kami terdedah kepada bahaya tanpa di sangka-sangka.

Memakai facemask dalam keadaan gerai yang sempit, panas dari jam 7- 3 atau ada yang sampai jam 10 malam.

Berpeluh-peluhnya hanya tuhan yang tahu.
Teringat juga begini keadaan barisan frontliner kita bekerja setiap hari.

Kalau gerai minuman, mungkin tiada masalah sangat.

Bagaimana pula kalau gerai makanan?

Memasak sambil memakai facemask, anda bayangkan bagaimana.

Dan seperti biasa sedikit kesilapan kami pengendali gerai R&R , secara besar-besaran di war-warkan.

Tetapi apabila kesalahan dari pelanggan , sekadar senyum, atau berkata pelanggan senantiasa betul , sabar dan sebagainya.

Ya tanpa pelanggan mungkin kami tiada gaji.
Tetapi kami juga manusia biasa.

Mungkin kerja kami, yalah hanya setakat kerja di sebuah hentian rehat dan rawat.

Tetapi tanpa golongan seperti kami, adakah anda dapat merasai segala keselesaannya sewaktu berehat di sebuah hentian rehat dan rawat?

Coretan ini tidak di minta di hargai. 
Namun cukuplah anda berfikir sejenak jika berada dalam kasut yang sama seperti kami.


Sekian

Tuesday, 16 June 2020

SOKONG ANAK MUDA BERNIAGA

Teks: Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik

Kalau bukan kita bangsa sendiri yang beri sokongan kepada anak-anak muda berniaga, siapa lagi?

Walaupun perniagaan mereka tidak besar dan diusahakan secara sampingan sebagai duit poket semasa sedang belajar ini.

Selagi mengarahkan kepada perkara yang baik, beri sokongan 100 peratus. Tidak rugi. Malah inilah yang sepatutnya.

Sampai bila bangsa sendiri asyik nak jadi pengguna sahaja.

Sudah tiba masanya bangsa sendiri menwujudkan peluang-peluang pekerjaan.

Melayan perasaan sambil menikmati air mangga yang padu lagi berlemak ini, buatkan jari-jemari meronta menukang askara di dada fb ini.

Terima kasih Nadia Rahman founder FLAMANGO SHAKE ini. Masih lagi belajar namun gigih berniaga.

Jangan risau, nanti acik order lagi ya.
Tambah-tambah musim PKPP ini. Asyik lapar je anak-anak bertuah kat rumah ini.


#supportanakmudaberniaga

Tuesday, 9 June 2020

BUTIK ONLINE LANAFIRA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Dari Butik LANAFIRA

Syukurlah esok sudah pun bermula PKPP atau nama penuhnya Perintah Kawalan Pergerakan Pemulihan. Selama hampir 3 bulan kita berperang melawan pandemik Covid-19 ini.

Walaupun kes kematian tiada dan jangkitan wabak penyakit di kalangan rakyat tempatan makin berkurangan, itu bukanlah alasan kita untuk mengambil sikap sambil lewa.

Dengan itu, semua kedai-kedai runcit, kedai-kedai serbaneka dan semua R&R akan mula beroperasi pada esok hari 

Tetapi harus mematuhi SOP yang telah ditetapkan supaya virus Covid-19 ini tidak menular di kalangan rakyat Malaysia.

Disebabkan segala aktiviti perniagaan akan berjalan seperti biasa walau masih berperang dengan virus ini, maka dalam entri ini akan memperkenalkan sebuah butik Muslimah yang dinamakan LANAFIRA.

LANAFIRA ini sebenarnya sebuah butik online yang menjual pakaian muslimah, baju kurung, baju kanak-kanak dan juga baju lelaki dengan harga yang amat berpatutan sekali.

Selain itu LANAFIRA juga adalah personal shopper barang-barang dari Vietnam, Indonesia, Bangkok dan juga China.

Butik online LANAFIRA juga ada berkongsi pelbagai tips-tips menarik yang boleh dijadikan panduan yang berguna kepada semua para pelanggannya.

Antara tips-tipsnya tersebut ialah : 

1) Tips-tips pemilihan jubah moden mengikut jenis fabrik.
2) Tips yang anda wajib tahu sebelum membeli baju peplum.

Ini adalah sebahagian dari tips-tips berguna yang dikongsikan dalam butik online muslimah LANAFIRA. Jika berminat ingin ketahui lebih banyak tips-tips lagi bolehlah melayari laman web LANAFIRA iaitu https://www.lanafira.com

Selain daripada itu LANAFIRA juga ada berkongsi tips tentang kesihatan yang boleh dijadikan panduan bagi para pelanggan yang singgah melawat butik muslimah LANAFIRA ini.

Lihatlah antara koleksi baju kurung moden yang ada dalam butik LANAFIRA ini. 
Semua cantik-cantik dan nampak simple lagi elegant.

Antara yang menjadi best selling produk adalah seperti mana yang tersenarai di bawah.

1) Baju Kurung Riau Butik Alissa.
2) Baju Kurung Sulam Butik Annisa.
3) Baju Kurung Sulam Sam Zamila
4) Kurta Soft Linean Plain.

Harga yang ditawarkan oleh butik LANAFIRA ini juga berpatutan dan tidaklah terlalu mahal.

Rekaan baju dari butik LANAFIRA juga nampak simple.

Ingin lihat lebih banyak lagi koleksi-koleksi menarik dari butik LANAFIRA ?
Anda hanya perlu tekan sahaja link ini www.lanafira.com dan boleh menjamu mata untuk melihat koleksi terkini dari LANAFIRA ini.

Mana tahu baju-baju kurung ini boleh dijadikan pakaian yang istimewa untuk hari raya Aidiladha nanti. 
Insyaallah.

Thursday, 4 June 2020

BUKU MOTIVASI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik


Ya. Apa sahaja yang berlaku hadapi semuanya dengan tabah. Berani hadapi kenyataan.
Demi anak-anak tersayang sanggup BERKORBAN APA SAJA.

Usah takut dan gentar.
Tidak kira siapapun diri kita, Allah tidak menilai siapa diri hambanya.

Yang maha esa, hanya mahu kita kembali kepada jalan yang sepatutnya.
Dan tidak mahu kita terus lalai.

Usah risau rezeki ada dimana-mana.
Jikalau rajin berusaha REZEKI HANYA DIHUJUNG JARI.

Insyaallah.
Jangan pernah lelah dan teruskan berdoa kepada tuhan pemilik alam ini.

#DBNbukumotivasi

Friday, 29 May 2020

CORETAN MASAK LEMAK CILI PADI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik

Syukur dapat juga sampaikan hajat anak dara nak makan masak lemak ketam cili padi.

Order ketam pun pagi-pagi tadi.
Mujur boleh hantar ke tempat kerja dan dapatlah masak untuk si anak dara seorang ini.

Yang si abangnya agak kurang makan ketam.
Tetapi  menjamah jugalah sedikit.
Ada sahaja lauk yang lain macam sambal ayam belacan tadi.

Sebenarnya dah lama juga anak dara nak makan ketam ini. 
Kalau tidak silap sejak bulan puasa lagi.

Tetapi selalu sahaja tidak kesampaian.
Sampai di pasar semua dah habis.
Nampak anak-anak makan berselera, rasa puas dalam hati ini.

Walaupun tidaklah berada dalam keadaan yang mewah juga tidak sesusah mana, tetapi tetap bersyukur atas segala nikmatnya.

Itulah yang dinamakan rezeki.
Sampai satu tahap kita sudah tidak kisah hal yang lain, sebab selalu fikir, hari ini aku dah jadi seorang ibu yang baik ke, pekerja yang amanah ke, ada ke aku dah buat hati orang tersinggung ke?

Semua itu selalu fikir saat belum melelapkan mata.
Dan yang maha penting, adakah aku dah buat apa yang Allah suka.

Jika masih ada yang kurang, maka berusahalah untuk buat yang lebih baik setiap hari.

Kehidupan ini sangat singkat.
Dan pilihan senantiasa ada. 
Nak ke syurga ataupun neraka. Itulah yang abah pesan sewaktu aku bujang lagi.

Sehingga kini kala usia makin bertambah, aku semakin memahami apa yang abah cakap dan pesan. 

Pesanan yang sama juga aku sampaikan pada anak-anak, bahawa Kehidupan harus belajar dahulu erti susah, berdikari, jujur dan berhati-hati dalam memilih sahabat.

Semoga anak-anak, Muhammad Aiman Hakimi dan Nur Damia Rifqah faham apa yang disampaikan dan tidak rasa tertekan jika hadapi satu kesusahan nanti.

Nota : Dah memalam baru jamu mata dengan masak lemak cili padi ini. Mentang-mentang duduk lama di Nilai dulu.😍😍😍

Thursday, 28 May 2020

PROJEK WAKAF BUKU ANAK-ANAK YATIM

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Dari Group Telegram
https://www.facebook.com/sariah.awangseni


Hari ini kita mungkin ada segalanya. Namun tidak mustahil bakal hilang dalam sekelip mata.
Insan yang kita lihat setiap hari, belum tentu senantiasa ada di hadapan mata.

Allah menguji hambanya mengikut kemampuan hamba itu sendiri. Dan Allah tahu hambanya dapat melepasi segala ujian-ujian tersebut.

Bayangkan anak-anak yatim yang kehilangan ibubapa di usia yang masih terlalu hijau untuk mengenal pahit maung Kehidupan ini.
Namun anak-anak yatim juga anak-anak gelanggang ini terpaksa juga berjuang meneruskan kehidupan. Kenikmatan anak-anak yatim dan anak gelanggang ini tersekat dek segala ujian yang mereka terpaksa tempuhi.

Maka dengan masa yang makin tersisa ini, marilah kita usaha untuk ceriakan wajah anak-anak yatim dengan membaca buku-buku ilmiah dari BLINK.

Buku-buku BLINK banyak berkisar tentang kehidupan dari sudut pandangan yang tidak membebankan kepada anak-anak yang membacanya.

Bahasa yang digunakan sangat mudah difahami dan diterima oleg kebanyakan sekolah-sekolah di Malaysia.

Melalui Projek Kongsi Pahala BLINK ini, kita boleh memilih untuk membeli buku untuk diri sendiri dan sebahagian lagi akan disedekahkan ke rumah anak-anak yatim dan juga anak-anak gelandangan.

Namun dalam masa yang sama, kita juga punya pilihan untuk terus menwakafkan semua buku BLINK ke rumah anak-anak yatim.

Harga sebuah buku BLINK hanya serendah RM 12 sahaja. Boleh menwakafkan walau hanya dengan sebuah buku sahaja .

Jika ada yang ingin berkongsi kegembiraan dengan anak-anak yatim juga anak-anak gelanggang ini, silalah klink di link iniπŸ‘‡πŸ‘‡
www.wasap.my/60194075634/PKPB

Dan setiap perkembangan wakaf buku akan di update dari masa ke semasa. Insyaallah.

REZEKI PADA SI BULUS

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik


Percaya atau tidak sejak ada 5 ekor bulus di rumah, ada sahaja rezeki yang masuk.
Rezeki bukan pada wang ringgit malah lebih dari itu.

Rezeki sihat.
Mudah segala urusan dan tidak pernah rasa terbeban saat di landa satu dugaan.

Awal tahun ini, ada mendapat beberapa bantuan. Syukur kepada Allah.
Walau hanya bergelar binatang namun percayalah , itu pun makhluk Allah jua.

Kucing yang ada dirumah itu kebanyakannya dari kaki lima R&R.
Berkeliaran dan kadangkala meminta sedikit makanan.

Ada masanya ternampak beberapa ekor bulus mati kerana dilanggar lori ataupun kereta.
Kesiannya, sampai rasa bersalah dalam diri.

Kalau tidak memikirkan rumah yang diduduki sekarang rumah sewa, rasanya banyak dah si bulus yang Kak Long pelihara.

Bulus-bulus ini sangat setia.
Cepat memahami dan sangat berdisiplin.
Dia tahu bila masa tuannya pergi dan balik dari kerja.

Paling terharu setiap kali lepas solat, yang lima ekor bulus duduk tertib di tepi sejadah menunggu Kak Long selesai bersolat.
Entah apa yang difikirkan oleh si bulus, hanya Allah yang tahu.

Tambah anak-anak pun sangat suka dengan kucing dan menjadi sebahagian dari keluarga kecil kak Long ini.

Berimpian nak ada sebuah rumah juga bilik khas untuk bulus tersayang. 
Dah banyak terhutang budi dengan mereka. Terutama sewaktu seekor ular masuk ke rumah dahulu.

Si buluslah yang mengadai nyawa menghalang binatang berbisa ini.
Mujur ketika itu anak bujang ada di rumah. 
Harapkan Kak Long, tidak dapat nak dibayangkan macam mana.

Sekarang Kak Long rasa sangat bersyukur.
Dari seekor kucing Kak Long belajar banyak perkara. 
Tentang hidup juga kembali kepada fitrah yang sepatutnya.

Walau hakikatnya diri Kak Long tidaklah sesempurna mana, namun nekad dihati untuk persiapkan diri apa yang patut.

Insyaallah ada rezeki lebih nak bagi vitamin dan rawat mereka sebaik yang mungkin.

#sayangbulusduniaakhirat

Wednesday, 27 May 2020

KORBAN RAYA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.wasap.my/sariah.awangsenik

Kalau semalam kecoh dengan jem orang balik raya dari arah utara Plus highway ke Kuala Lumpur.

Hari ini diuji pula dengan satu kemalangan membabitkan lori tanker dan van securiforce.
Sudahlah dari arah utara hanya satu lorong.

Bila kemalangan tengahari tadi, maka kedua laluan tutup sepenuhnya.
Siang tadi kalau nak pergi ke utara memang kena masuk jalan lama.

Tidak pasti atau tidak, dengar khabarnya pemandu lori tanker mengantuk.
Namun di lokasi Behrang itu, memang selalu kemalangan berlaku.

Inilah korban raya.
Hari ini kenderaan berat banyak kelihatan.
Dari lori biasa, van dan juga kontena.

Apa pun tidak pasti, keadaan traffic sekarang bagaimana. Biasanya selalu sahaja mendapat maklumat terkini dari sumber-sumber yang boleh dipercayai.

Harapannya esok, semuanya berjalan dengan lancar dan dilindungi dari segala musibah.

Sengaja menulis dan berkongsi kisah walaupun hanya sekadar pemerhati yang tidak bertauliah di tepi sebuah hentian rehat dan rawat.

#coretandarihghway

Tuesday, 26 May 2020

SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI NORMA BARU TAHUN 2020



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik


Berakhirlah bulan Ramadan bagi tahun 2020.  Sambutan hari raya Aidilfitri tahun 2020 ini sangat bermakna. Apabila negara Malaysia yang tercinta di landa ombak pandemik Covid-19 yang maha kecil lagi tidak nampak dek mata kasar manusia.

Namun dalam kehangatan wabak penyakit, kita masih juga tetap berusaha gigih memerangi pandemik ini sekaligus memutuskan rantaian virus ini dari terus merebak.

Syukur alhamdulillah. Walau tidak dapat meraikan hari raya Aidilfitri ini bersama abah dan juga makcik, namun melihat mereka melalui video call dapat menghilangkan segala lara yang ada.

Hanya Allah sahaja yang maha mengetahui betapa puasnya rasa hati dapat meraikan hari raya Aidilfitri ini bersama dengan adik-adik juga tidak lupa anak-anak tersayang.

Hari raya Aidilfitri tahun 2020, ini sangat bermakna dan juga bakal menjadi sejarah dalam negara Malaysia, kerana menyambut sambutan hari raya ketika negara sedang dilanda musibah Covid-19.

Buat diri ini, tetap merasa bersyukur kerana anak-anak senantiasa ada bermasa di hadapan mata. Susah dan senang sama-sama bertolak ansur dan tolong-menololng apa sahaja yang termampu.

Di kesempatan ini, diri ini memohon sedikit ruang dan juga peluang ingin mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua adik-beradik juga sepupu-sepupu yang lain.

BERHARI RAYA TANPA ABAH

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/ sariah.awangsenik


Alhamdulillah. Raya Aidilfitri 2020 ini dapat diraikan dalam suasana yang sungguh berbeza namun tetap meriah.

Biarpun tak dapat balik ke kampung, sempatlah juga bervideo call dengan abah, makcik dan juga adik lelaki yang bongsu.

Syukur juga abah dan makcik sihat seadanya. Rambut abah pun dah makin memutih. Abah nampak kekok dalam bervideo call ini. Tetapi dia tetap tersenyum puas dapat melihat dan mendengar semua suara cucu-cucunya.

Hanya Allah sahajalah yang tahu betapa rindunya hati pada suasana di rumah abah.

Setiap kali musim perayaan, abah dan makcik akan sibuk memasak rendang, menempah lemang dan juga beberapa juadah hari raya yang lain.

Semua gara-gara nak berhari raya bersama keluarga tercinta .
Namun tahun ini akibat dari pandemik Covid-19, Allah tidak izinkan buat sementara untuk menikmati suasana seperti kebiasaannya.

Apa pun, tetap bersyukur selalu, kerana meraikan sambutan Aidilfitri bersama dengan kedua adik beradik tersayang. Mujurlah kami tiga beradik menetap di daerah yang sama. 

Hanya perjalanan merentas daerah sahaja yang dibenarkan. Dalam hati berkira-kira juga nak ziarah rumah mak saudara di Shah Alam, namun memikirkan pelbagai risiko, maka hasrat itu dibatalkan. 

Mak saudara dan pak saudara pun adalah golongan berisiko dijangkiti pandemik ini.

Walaubagaimanapun, senantiasa berdoa agar wabak ini akan berakhir dan sekaligus lenyap dari bumi Allah ini. 

Sementara itu, marilah kita bersatu hati menyahut seruan PM agar mengurangkan pergerakan keluar dari rumah. Keluar dari rumah pun, hanya untuk aktiviti yang tertentu sahaja 

Kita jaga diri kita, untuk semua demi memerangi wabak penyakit ini .

Ya Allah, saat kau turunkan musibah, rupanya kau anugerahkan juga rahmat pada yang maha indah disebaliknya.


Sekian

Saturday, 16 May 2020

HADIAH UNTUK GURU TERSAYANG

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik

-16 Mei adalah tarikh paling keramat dalam diari seorang yang bergelar guru, cikgu, ustaz dan juga ustaz ataupun teacher. 

Tak kisahlah apa panggilan pun, pasti korang masih ingat nama-nama cikgu yang pernah mengajar kita kan?πŸ˜„
-
Jangan pening dan risau nak fikir apa yang korang nak buat untuk suprisekan guru korang kerana De'Xandra ada untuk membantu. 

Jom hadiah guru korang dengan gift set De'Xandra. Yang penting De'Xandra belanja postage okay! Penghantaran secara PERCUMA sampai ke depan pintu.😍
-
Cepat2 order untuk gembirakan cikgu kesayangan kita lagi-lagi musim PKP ni.
Ingat kena kawal pergerakan dan amalkan norma kehidupan yang baru.

Masih sempat order tambah lagi promosi Eid De Rumah sehingga 31/5/2020 ini. 
Atau klink sahaja disini -16 Mei adalah tarikh paling keramat dalam diari seorang yang bergelar guru, cikgu, ustaz dan juga ustaz ataupun teacher. 

Tak kisahlah apa panggilan pun, pasti korang masih ingat nama-nama cikgu yang pernah mengajar kita kan?πŸ˜„
-
Jangan pening dan risau nak fikir apa yang korang nak buat untuk suprisekan guru korang kerana De'Xandra ada untuk membantu. 

Jom hadiah guru korang dengan gift set De'Xandra. Yang penting De'Xandra belanja postage okay! Penghantaran secara PERCUMA sampai ke depan pintu.😍
-
Cepat2 order untuk gembirakan cikgu kesayangan kita lagi-lagi musim PKP ni.
Ingat kena kawal pergerakan dan amalkan norma kehidupan yang baru.

Masih sempat order tambah lagi promosi Eid De Rumah sehingga 31/5/2020 ini. 
Atau klink sahaja disini

#eidderumah
#DSB686
#teamperfumegarden

Sekian

KISAH UMMAR AL- KHATTAB

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik
Seseorang yang menawarkan diri untuk membunuh nabi Muhammad SAW.
Namun kemudiannya menjadi benteng pertahanan nabi Muhammad setelah memeluk ajaran agama Islam.
Sanggup mengadaikan nyawa demi mempertahankan apa sahaja demi nabi Muhammad dan agama Islam dari terus dicerca. 
Itulah dia Ummar Al-Khattab.
Sahabat nabi yang berjuang dan sanggup mengadaikan apa sahaja demi ajaran Islam.
Kisah selanjutnya ada dalam buku siri Sahabat Nabi dari BLINK.
Terdapat pelbagai kisah menarik dalam buku Kisah Hidup Ummar Al-Khattab. Nak tahu akan kisah selanjutnya, klink saja disiniπŸ‘‡πŸ‘‡
http://www.wasap.my/60194075634/SayaNakBukuBlink
Sekian

Friday, 15 May 2020

TINGKATKAN SEGALA AMALAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Dari Group Telegram
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik

Tidak lama lagi bulan Ramadan bakal berakhir.
Maka di saat 10 malam yang terakhir ini, marilah kita tingkatkan lagi segala amalan yang dituntut. Perbanyakkan zikir, sedekah, solat sunat juga mengaji Al-Quran. 

Selain daripada lakukan amal kebaikan yang lain. Terutamanya tentang menjaga hati dari terus diselubungi oleh sifat-sifat yang negatif. Senantiasa pasakkan dalam diri bahawa apa sahaja yang hendak dilakukan hanya semata Allah yang maha besar dan bukan selainnya.

Ketahuilah Allah mampu dengan mudah membaca segala isihati yang terkandung dalam hati setiap hambanya.

Bertaubatlah bersungguh-sungguh atas segala kekhilafan diri kita. Mohonlah ampun daripada Allah, agar Allah mengampunkan segala dosa-dosa kita yang lalu.

Kenyataannya memang perjalanan menuju syurga ini tidaklah mudah. Kerana memang sifat manusia yang cepat berputus-asa dan juga selalu keletihan.

Paling penting tanamkan rasa istiqamah dalam diri supaya sukakan kebaikan dan menjauhkan diri dari segala kejahatan.

Semoga Allah mengampunkan segala dosa-dosa silam kita. Juga tetapkan hati pada keimanan juga kebaikan. 

Ramadan bakal berakhir. Namun segala amalan kita janganlah juga berakhir. Malah harus kekalkannya sepanjang hayat.


Sekian

Monday, 11 May 2020

PROJEK WAKAF BUKU

Semakin kita bersedekah, kita tak akan pernah menjadi papa.
Malah rezeki makin bertambah dan berlipat kali ganda 

Begitulah juga kalau kita bersedekah buku, barang keperluan dan sebagainya.
Peluang untuk menambah pahala di bulan Ramadan ini terbuka luas.
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹

Projek Wakaf Buku Siri Bercakap Dengan Cermin dari Galeri Ilmu dan juga Bonda Nor Resources. Belilah buku dan wakafkan buku anda kepada sekolah, balai raya, masjid ataupun perpustakaan desa 

Satu set buku ada 9 buah buku antologi kehidupan yang ditulis oleh para penulis yang mempunyai kisah inspirasi tersendiri .

Kesemua buku ini berharga RM 180 dan tidak termasuk kos postage. Setiap tajuk buku dalam siri Bercakap Dengan Cermin ini ada kisah tersendiri.

Berminat untuk mengetahui maklumat lanjut tentang program wakaf buku ini, sila hubungi saya di link yang berkenaan www.wasap.my/60194075634/Projekwakafbuku

Dan saya akan terangkan dengan lebih terperinci bagaimana program ini berlangsung.

Friday, 1 May 2020

RAHMAT DI SEBALIK BUKU NAN MERAH


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik

Ramadan yang ke 8 ini sangat bermakna. Dalam kesibukan berperang melawan pandemik Covid-19 ini, ada juga hikmah di sebalik musibah ini.

Secara jujur melayari kehidupan seorang yang bergelar ibu tunggal bukanlah satu perkara yang amat mudah. Menjadi ibu dan ayah sekaligus, cabaran yang datang teramat hebat.

Biarpun begitu, tetap merasa bersyukur kerana senantiasa fikirkan ada insan lain yang kehidupannya teramat susah dan menderita. Tiada tempat berlindung, tiada pekerjaan atau sumber pendapatan tetap.

Sekurang-kurangnya diri ini ada tempat tinggal, pekerjaan tetap dan juga beberapa perniagaan secara online yang diusahakan secara sampingan.

Berkat doa kedua orangtua, adik-beradik , saudara-mara dan juga rakan-rakan maka diri ini perlu bangkit segera membina satu kehidupan baru yang lebih indah.
Demi masa hadapan anak-anak tersayang, maka sesuatu mesti dilakukan.

Berkat usaha dan juga doa yang tak pernah putus-putus, akhirnya berjaya juga melalui frasa awal 3 tahun selepas perceraian. Hanya Allah yang mengetahui bukan mudah segala perjalanan tersebut.

Senantiasa menghabiskan waktu membaca buku-buku motivasi, mendekatkan diri lebih kepada Allah dan juga memperbaiki segala amalan. Paling penting hati kena redha dan ikhlas menerima apa yang telah aturkan. 

Dalam perjalanan sebuah perjuangan, secara kebetulan terjumpa satu tajuk buku yang amat menarik perhatian dan terasa begitu dekat dengan hati ini.

Tajuk buku tersebut ialah Stay Strong yang ditulis oleh seorang penulis yang hebat iaitu Bonda Nor. Membaca kata-kata yang berada di hadapan kulit buku ini, seakan- akan ada satu semangat baru yang membara dalam hati ini.

Satu bisikian bahawa diri ini tidak boleh mengalah dengan segala cabaran yang mendatang. Lalui sahaja semua keperitan dan nikmati saat- saat duka itu. Usah salahkan diri ataupun menyalahkan sesiapa. 

Cukup memaafkan dan melepaskan semua rasa yang membuku di kolam hati. 
Dan percayalah saat kita benar-benar ikhlas melepaskan semuanya, barulah Kehidupan akan lebih tenteram, tenang dalam menghadapi segala rutin kehidupan.

Percayalah ada hikmah mengapa Allah datangkan dugaan yang maha hebat dalam kehidupan dan segalanya berubah dalam sekelip mata sahaja.

Mungkinkah kita sudah terlalu leka dengan dunia yang tersendiri dan Allah mahu kita kembali kepada fitrahnya. Alasan- alasan seperti rasa kecewa, teraniya, terasa diri bagai tidak berguna dan sebagainya hanyalah asbab sahaja.

Di sebalik Allah ingin kita sedar dan belajar dari kesilapan. Allah teramat rindukan hambanya.

Dalam buku Stay Strong ini juga ada satu kata-kata oleh Bonda Nor yang amat menyentuh hati ini. Dalam masa yang muhasabah diri akan segala yang berlaku.

Antara kata-katanya ialah " Aku ingin mengadukan tentang resah, tentang 
lelah, tentang musibah yang sedang kuharung dengan sebegini susah payah.
Tentang hati yang lumpuh sebelah. Tentang tubuh tersungkur lemah
lantaran tewasnya pada satu mujahadah."

Menarik bukan kata-katanya. Seolah-olah segala yang tertulis dalam buku Stay Strong ini bagaikan luahan teka-teki dari hati yang membuku selama ini.

Membaca buku ini bagai membuat ' comeback' setiap kali dilanda sesuatu masalah.
Selain qalam Allah yang sentiasa menjadi rujukan, buku Stay Strong ini bagaikan salah satu suntikan semangat agar terus kekal kuat dan berani berdepan apa sahaja cabaran.

Kesimpulannya penulis sendiri sudah 3 kali mengulang kaji membaca buku ini dan setiap kali membacanya, ada sahaja perkara baru yang terdetik di minda ini.

Dan secara kebetulan diri ini telah pun dilantik sebagai salah seorang dropship untuk menjual semua buku-buku yang ditulis oleh Bonda Nor juga para penulis dari Galeri ilmu. 

Selain itu beliau ada juga mengeluarkan satu set bacaan bagi anak-anak yang agak lemah dalam membaca iaitu Ekpress-I.Sebenarnya  adabanyak lagi buku- buku yang menarik dari Galeri ilmu ini.

Jika berminat ingin mengetahui akan kisah selanjutnya dalam buku Stay Strong ini bolehlah terus hubungi saya di link wasap yang saya sertakan ini. 
www.wasap.my/60194075635/SayaNakBukuBondaNor

Harga buku ini hanya RM 20 dan belum termasuk kos pos.
Percayalah membaca buku Stay Strong ini dapat membuatkan diri lebih bersemangat dalam mengharungi arus kehidupan yang maha mencabar ini.
Dan wajib dimiliki oleh mereka-mereka yang selalu merasa sedih dan terperangkap akan segala masalah yang sedang dihadapi.

Sekian





Saturday, 25 April 2020

MINAT MEMBACA DI KALANGAN ANAK-ANAK SEMASA TEMPOH PKP


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Dari Group Telegram
http://www.facebook.com/sariah.awangsenik

Alhamdulillah. Selesai menunaikan puasa dan bersolat Terawih pada hari yang ke 2 Ramadan. Walaupun berpuasa dan bersolat terawih dalam keadaan yang sungguh berbeza di sebabkan pandemik Covid-19, namun jauh dihati ini tetap rasa bersyukur.

Perkara yang paling bermakna adalah dapat memeriahkan bulan puasa dan bersolat terawih bersama dengan anak-anak tersayang. Biarpun anak-anak dah remaja dan dewasa, tetapi itu tidak bermakna mereka berdua tidak perlukan lagi perhatian, malah inilah masa terbaik untuk merapatkan hubungan mesra antara kami anak-beranak.

Memandangkan tempoh PKP ini dilanjutkan lagi sehingga ke 12/5/2020 ini, maka secara tidak langsung anak-anak menghabiskan cuti yang agak lama di rumah. Bagi anak-anak yang dah agak besar dan remaja, pasti mereka ada agenda tersendiri menghabiskan masa yang terluang di rumah. 

Asalkan perkara yang mereka ingin lakukan itu tidak membawa kelalaian mereka kepada tanggungjawab menguruskan rumahtangga. Itu bagi anak-anak yang dah agak besar.

Bagi anak-anak yang masih kecil dalam lingkungan umur 7-17 tahun, masa yang ada ini dapat diisikan dengan aktiviti-aktivi yang lebih berfaedah, contohnya dengan membaca buku cerita, novel, komik dan sebagainya.

Masih saya ingat anak dara ketika masih bersekolah rendah, amat gemar membaca buku novel remaja, yang penulisnya bernama Ain Maisarah. Penulis Ain Maisarah ini telah banyak menulis buku-buku novel remaja untuk kanak- kanak dan mempunyai satu syarikat yang menerbitkan semua buku-buku yang beliau tulis iatu BLINK. 

Terdapat banyak buku-buku untuk anak-anak dan juga remaja yang sesuai antara umur 7-17 tahun.  Kisah-kisahnya sangat ringan dan disampaikan dalam bahasa yang mudah difahami oleh anak-anak dan remaja.

Semua buku ada pakej-pakej yang tersendiri. Dan yang bestnya ada satu berbentuk baru yang dinamakan sebagai Nomik iaitu gabungan novel dan juga komik. 
Agak menarik bukan? 

Rasanya zaman penulis dahulu tidak ada lagi Nomik ini. Semua lukisan-lukisan yang ada dalam setiap buku keluaran BLINK adalah berwarna-warni dan boleh membuatkan anak-anak tidak jemu membacanya.

Jika ada yang nak tahu apakah senarai buku yang ada dalam BLINK ini bolehlah lihat di lampiran katalog yang disediakan ini.

Sebarang pertanyaan bolehlah hubungi saya di link wasap yang saya sertakan dibawah. 

Dan kalau anda membeli lebih dari 5 buah buku, bakal mendapat 1 buah buku secara percuma. Best kan macam itu?

Kesimpulannya dalam tempoh PKP ini dapatlah lagi menambah minat anak-anak untuk membaca selain asyik memegang gajet yang boleh membuatkan mereka terleka dalam dunia mereka yang tersendiri.

Apabila habis sahaja tempoh PKP ini, anak-anak makin bijak dan pandai membaca sekaligus dapat menjadikan mereka lebih bersedia untuk belajar matapelajaran yang lain.





Dengan adanya buku-buku BLINK ini dapatlah mengisi masa lapang yang ada dan anak-anak tidak cepat merasa bosan di rumah.


Sekian






Friday, 24 April 2020

AKHIRNYA RAMADAN PUN TIBA


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://www.facebook/sariah.awangsenik@gmail.com

Syukurlah bulan Ramadan disambut dalam penuh keinsafan dan ketenangan.
Walau menyambutnya dalam keadaan yang jauh berbeza seperti kebiasaannya, namun tetap berasa bersyukur. Meraikan bulan Ramadan dalam kekalutan memerangi wabak penyakit Covid-19 ini bukanlah satu perkara yang mudah.

Setiap kali kerisauan timbul, maka saat itulah terus sahaja berdoa kepada Allah agar permudahkan segala ibadah ini. Yang pasti setiap kesukaran ini, ada anak-anak disamping dan itulah kekuatan yang paling utama.

Apa sahaja yang Allah aturkan ini pasti ada hikmahnya yang tertentu. Siapa tahu Allah aturkan hikmah yang maha besar dan luar biasa. Jadi buat masa sekarang, teruskanlah berdoa dan berusahalah mematuhi apa yang kerajaan telah tetapkan.

Insyaallah. Walau keadaan selepas dari wabak ini mungkin tidak akan sama, namun sekurang-kurangnya kita dapat berusaha bersama-sama lakukan yang paling terbaik.
Biarpun bulan Ramadan yang hadir dengan nafas yang berbeza namun pertingkatkan lagi dalam soal amal ibadah kita kelak.

Insyaallah. Selamat menyambut bulan Ramadan dan semoga amal ibadah kita diterima oleh Allah yang maha esa.


Sekian 

KOPI KEHIDUPAN

   Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Pinterest https://www.facebook.com/sariah.awangsenik/ Alhamdulilah hari ini memulakan rutin pekerjaan ...