Thursday 26 April 2018

SYUKUR APA ADANYA


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com


Orang tua-tua kata buat kerja tu, biarlah sampai habis.
Janganlah separuh jalan je.
Kira macam buat highway tu jugaklah.
Kalau sekerat-kerat buat tu bukan highway dahh.
Tapi kira dah macam ikut jalan lamalah.
Sekejap ok, lepas tu tak ok.

Alkisahnya sebenarnya malam ni, saya saja-saja nak uji diri sendiri.
Nak tengok gak, ada tidak bakat terpendam macam dasar laut tu.
Selalu tulis entri untuk blog, manjang je macam ayat buat karangan kertas Bahasa Melayu SPM. Kali ni cuba nak lari sikitlah kononnya.
Tak lari jauh mana pun.
Sikit je kut.

Hari ni kira hari yang paling mencabar dan tercabar. Tahu ada sesetengah yang dah gaji. Tapi macam tidak sudi jer, rezeki tu nak melekat kat produk saya ni.
Teruslah si arjuna dan segala mak moyang setan datang menghasut minda saya ni. 
Terus saya terasuk sama.

Ya, Allah apa aku cakap ni???
Terus istighfar dan rasa macam Allah tu saja je nak uji tahap kesabaran saya tu. Ada tak sabar tu setinggi gunug Everest atau hanya setakat bukit kat belakang rumah saya tu.

Nasib baiklah, cepat tersedar dari rasukan moyang setan tu.
Teringat balik apa yang saya tak buat hari ni.
Cek balik???
Dah cukup ke, zikir dan selawat saya hari ni?
Dah buat sedekah ke??
Adoi!!!
Banyaknya dosa saya hari ni.
Malunya dengan Allah. Rasa kalau letak tutup bagai nak rak pun atau sekali rak tu tutup still nampak lagi segala dosa tu.
Macam kena ' Chicken Pox'.
Atau dalam bahasa yang klasiknya ' Beletung'.
Kalau salah ejaan saya, haraplah sesangat ada yang betulkannya ya.

Dalam wasap group kemain lagi pong pang diaorang semua buat sale.
Tapi saya habuk pun tak de.
Teruk tanpa berlengah, mintak ampun dengan Allah.
Rupanya hari ni saya belum lagi berterima kasih dengan Allah.

Lupa, alpa, forget, forgot dan macam-macamlah yang sama seerti dengannya. Bernafas pun kira rezeki. Sihat pun rezeki. Asyik setkan kat kepala otak tu rezeki mesti duit.
Insaffflah wahai Sariah Awang Senik!!!

Ingat Allah nak duga kau.
Jangan risau. 
Usaha lagi dan lagi, buat sampai jadi.
Apa yang dapat hari ni, bersyukurlah.
Selagi tak reti-reti bersyukur, habis macam mana Allah nak deliver rezeki yang maha besar balik.

Buatlah solat taubat, 10 kali sehari pun tak pe.
Lagi banyak lagi awesome!!!!
Marketinglah diri kaw-kaw kat Allah.
Dan barulah Allah atur semuanya cantik dan tepat jer.

Syukur dan teruskan rasa bersyukur.
Dalam masa yang sama, janganlah stop segala usaha-usaha tu.
Semailah bebaik usaha-usaha tu dan siramlah selalu dengan doa kepada Allah.
Insha Allah. Adalah rezeki nanti.

Yang pasti syukurlah seadanya atas nikmat Allah ini.
Aamiin Ya Mujib.
Salam Jumaat buat semua yang sudi baca entri ni ya.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...