Wednesday 7 February 2024

JALANI DENGAN PENUH KESABARAN


 

7 Februari 2024


Alhamdulilah sudah sebulan lebih berada dalam tahun 2024. Awal tahun ini terlalu banyak ujian menguji kolam hati ini. Namun tetap juga bersabar dan memujuk diri agar tidak terlalu emosi dan berusaha sebaik mungkin bertenang dan banyakkan berdoa kepada-Nya. Adakalanya ujian itulah satu peringatan saat diri terlalu sibuk dengan urusan dunia yang tiada akhirnya. Memilih untuk terus bersabar sambil berusaha terbaik untuk selesaikan maasalah yang ada.

Adakalanya saat dilanda satu ujian, tak semua orang faham akan situasi yang kita hadapai. Kalaupun kita berusaha terangkan masalah yang ada, nescaya mereka juga tiada jalan penyelesaian yang terbaik. Kadang-kadang masalah yang kita hadapi itu hanya akan membebankan orang lain. Maka jalan terbaik adalah kembali semula kepada-Nya dan insya-Allah Tuhan akan kurniakan cara untuk selesaikan masalah dengan jalan paling kita tidak sangka.

Lagipun kesabaran itulah yang mematangkan diri dalam menjalani kehidupan seharian. Menjadikan diri lebih bijak membuat keputusan serta tidak berharap kepada makhluk Allah untuk setiap masalah yang kita hadapi. Lebih parah ada pihak yang mengambil kesempatan atas masalah yang kita hadapi dan mungkin juga menjatuhkan maruah kita tanpa kita sedari.

Kesabaran itu memang pada awalnya sangat payah dan perih. Namun pada akhirnya sangat berbaloi apabila kita semakin merasai akan segala hikmah yang Allah telah janjikan. Tidak perlu risau atau membuang tenaga memikirkan masalah yang ada. Sebaliknya ambillah pendekatan lebih baik dengan bertenang dan muhasabah diri sendiri.

Apa pun, paling penting adalah diri kita sendiri. Banyakkan berdoa dan berusaha terbaik sementara masih diberi kesempatan untuk bernafas di bumi bertuah ini.


Sekian

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...