Wednesday 22 April 2015

ISU KWSP

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hari ini adalah hari cuti rehat saya ataupun 'offday'. Nama je offday, tapi banyak perkara yang nak dibuat di rumah ini. Menguruskan perniagaan dropship saya secara online, bersama dengan kumpulan sokongan ' Akademi Bekerja Dari Rumah' dan juga melatih diri menulis di ruangan penulisan secara online.

Sejak beberapa minggu yang lepas, saya sibuk dengan urusan kedai yang terpaksa mengubah semua harga mengikut harga GST. Agak kelam kabut di sana dan sini dan juga mesin cashier yang sudah bertukar kepada yang baru. Peringkat permulaan memanglah agak kucar kacir, tapi lama kelamaan saya sudah biasa menggunakannya.

Belum pun reda tentang hal GST, kini timbul pula soal tentang duit KSWP yang mahu melanjutkan pengeluaran duit KWSP pencarum dari 55 tahun ke 60 tahun. Secara jujur memang saya tidak bersetuju sangat. Duit KWSP yang ada dalam simpanan memang banyak dan langsung tidak terusik lagi. Saya sudah berkira-kira untuk menyimpan sendiri duit itu tidak lama lagi. Rasanya saya harus berbuat sesuatu untuk menjadikan agar simpanan hari tua saya tidak sia-sia dan juga bermanfaat.

Bukanlah merasa marah dengan badan pengurusan KWSP, cuma saya rasa sebagai pencarum, kita berhak menentukan apakah yang terbaik untuk lakukan dengan semua simpanan yang ada. Rasanga tidak salah kalau saya gunakan simpanan yang ada untuk tujuan yang lebih berfaedah. Contoh, melaburkan sedikit wang yang ada di dalam bidang perniagaan , hartanah ataupun di dalam apa jua bidang yang mendatangkan hasil bagi jangka masa yang panjang.

Hendak menunggu sampai umur 60 tahun baru boleh keluarkan semua simpanan, entahkan sampai ataupun tidak. Hanya mampu berdoa, agar dapat melepasi had umur tersebut dan juga bersabar dengan segala masalah yang ada sekarang ini. Walau apa pun sebagai pencarum, saya tetap bersetuju hanya sampai had umur 55 tahun sahaja.

Biarlah pencarum berpeluang menikmati duit simpanan yang ada bersama-sama keluarga dan juga anak-anak tersayang. Ataupun menggunakan simpanan yang ada untuk tujuan perniagaan dan juga membuka perniagaan secara kecil-kecilan tanpa perlu bergantung kepada orang lain untuk meneruskan kelangsungan hidup.

Sekian Terima Kasih.
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Dengan hanya duduk di rumah dan menggunakan kemudahan internet melalui telephone pintar, saya mampu juga meraih pendapatan secara sampingan.
Mempunyai kumpulan sokongan yang senantiasa membantu antara satu sama yang lain semua masalah hanya di selesaikan secara atas talian ataupun online.
Bagaimana saya melakukannya, hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun email sariah.awangsenik@gmail.com

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...