Monday 27 November 2017

SAAT USIA MAKIN BERTAMBAH



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Dah beberapa hari cuaca hujan dan mendung.
Kalau tidak petang hujan, malamnya pulak hujan.
Kadang pagi hanya panas seketika.
Apa pun syukurlah dengan apa jua keadaan cuaca sekalipun.

Malam ini, agak lewat sikit balik dari kerja.
Sepatutnya setiap hari Isnin, tutup awal. Tapi dek sebabkan agak ramai pelanggan tadi, macam lewat sikitlah tutup semuanya.

Masa tengah tulis entri ini, akhirnya bulus kesayangan dah pun duduk diatas riba.
Tadi tengah masak nasi.
Sementara nak tunggu nasi tu sejuk, bolehlah saya tulis entri ini terlebih dahulu.

Kucing dan kehidupan saya, tidak akan dapat dipisahkan.
Macam aur dengan tebing.
Irama dan lagu dan juga beberapa peribahasa yang lain.

Semua bulus kesayangan saya, sudah faham akan rutin harian mereka sendiri. Pagi sebelum solat subuh mereka hanya makan biskut kegemaran mereka.
Dah tengahari barulah makan nasi dan juga ayam rebus dan sedikit sayur.

Apa pun apa saja makanan, si bulus itu semua tetap memakannya.
Alhamdulilah.

Lagi beberapa hari, maka berakhirlah bulan November.
Dan ada lagi sebulan lagi dalam tahun 2017.
Bermakna usia saya makin bertambah.
2017 saya berumur 43 tahun. Bulan Februari 2018, genaplah usia saya 44 tahun.

Hampir 5 tahun lebih jugalah saya bergelar seorang ibu tunggal.
Tapi bukanlah saya nak bercakap tentang status ini.
Kerana gelaran seseorang langsung tidak memberi apa-apa makna bagi diri saya.

Saat usia makin bertambah ini, maka saya harus memperbanyakkan lagi bekalan untuk yang disana nanti.
Teringin juga nak jejak kaki ke tanah suci Mekah dan juga dapat membalas segala jasa ibubapa walaupun tidak semuanya.

Nampak memanglah susah.
Jadi saya ambil keputusan berdoa setiap hari.
Mana tahu Allah perkenankan dalam masa terdekat ini.
Betul tidak??

Kadang kita ingat semuanya mustahil. Tapi kalau dah Allah izinkan tiada yang mustahil.
Senang sangat Allah nak permudahkan segalanya.

Ehemm. Panjang pulak entri saya memalam ini.
Syukurlah Allah senantiasa kurniakan idea saya tulis entri ini walau hanya sekadar nak tulis status di Facebook sahaja.

Mujur saya sengaja tuliskan link blog di Facebook, kalau-kalau ada yang berminat nak singgah nak membacanya.
Mana tahu boleh dapat hadiah ke, dapat berkongsi ilmu atau sekadar mencari arah tujuan kehidupan ini.

Perjalanan kehidupan ini bukan hanya disaat kita masih bernafas, walau telah tiada pun perjalanan ini tetap diteruskan.
Menuju sebuah kehidupan yang abadi dan juga lebih indah.

Dah hampir pukul 2 pagi.
Sejuknya sampai terasa berangin di cuping telinga ini.

Nekad dah membuat suatu keputusan. Keputusan untuk lebih konsisten menulis entri di blog kesayangan Travelog kehidupan ini.

Tahun 2018 ini terasa nak buat suatu kejutan.
Kejutan dan juga hadiah buat yang sudi singgah membaca di blog kesayangan saya ini.
Mungkin juga merupakan satu sedekah dari saya yang dengan niat yang satu.

Apa dia ya??

Nak tahu?
Maka rerajinlah singgah baca blog saya ini.
Mana tahu ada rezeki.
Betul tidak??



Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...