Wednesday 27 December 2017

BUKU LAGI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com


Biasalah tiap kali cuti sekolah, pasti ada saja rancangan yang istimewa untuk anak-anak tersayang. Setiap tahun kalau tiba sahaja musim cuti sekolah ini, saya terpaksa bekerja lebih masa dan sebagainya.

Tapi memandangkan tahun ini adalah tahun terakhir anak dara bersekolah rendah, jadi adalah sedikit kelainan.

Apa pun ada masa saya kesian juga kepada anak-anak kerana tidak berapa nak mampu membawa anak-anak bercuti ke tempat-tempat yang istimewa.

Walau apa pun, saya tetap rasa bersyukur. Bersyukur sebab walau apa pun yang berlaku saya masih tetap menghabiskan masa bersama anak-anak walau hanya duduk bersantai sahaja.

Hari ini, saya cuti sehari.
Lantaran keadaan kesihatan yang agak kurang mengizinkan, saya mengambil keputusan untuk berehat dan tanpa fikirkan sangat tentang hal kerja.

Kebetulan pulak, anak dara tersayang baru saja balik dari rumah makciknya menghabiskan cuti sekolah bersama sepupu-sepupunya disana.

Yang makciknya pula suka melayan karenah si anak dara dan juga semua anak-anaknya. Selain membeli alat kelengkapan sekolah, yang anak dara saya seorang ini, sempat pulak membeli beberapa buah buku sebagai koleksi pembacaannya.


Kebanyakan buku yang dipilih, semuanya dalam bahasa Inggeris. Saya hanya melihat-lihat saja semua buku-bukunya.
Dalam hati sempat saya berbisik, ehem beli buku lagi budak ini.
Samalah juga dengan abang pun macam itu juga.


Selagi boleh saya nak kurangkan penggunaan gajet dirumah dan gantikan dengan buku-buku yang lebih berfaedah.


Apa pun, saya tetap juga berusaha memantau pengunan gajet dirumah walau sesibuk mana pun saya bekerja.
Sebenarnya banyak manfaatnya jika kita banyak habiskan membaca ini.


Banyak perkara yang kita boleh pelajari dan ada yang mungkin kita tidak tahu.
Sebagai seorang ibu yang ada anak-anak yang sedang meningkat remaja dan dewasa semua ini bukanlah satu perkara yang mudah.


Namun alhamdulillah.
Saya bersyukur anak-anak tidak banyak karenah dan dapat belajar tentang erti kesusahan dan berusaha memperbaiki diri masing-masing.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...