Friday 22 March 2019

STATUS

 Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Alhamdulilah. Rahmat Allah mengatasi segalanya. Agak sedih dengan kejadian yang telah berlaku di negara New Zealand. Saat jemaah sedang sibuk menunaikan solat Jumaat, mereka ditembak tanpa belas kasihan begitu sahaja.

Anggara tindakan seorang pengganas yang terlalu taksub dengan ideologinya.
Mengikut satu sumber yang lain, serangan itu telah dirancang hampir bertahun lamanya. Jelas si pengganas bukanlah penduduk asal New Zealand.

Hampir 50 orang terkorban dalam kejadian tersebut. Dan ada seramai 40 lebih yang lain masih di rawat disebuah hospital.

Dengan kejadian tersebut, secara automatik Islam makin dikenali di masayarakat dunia. Bagaimana Islam itu bukanlah satu agama yang mengalakkan satu keganasan. Yang terkorban agak ramai. Namun ukhwah yang terjalin selepas daripada tragedi Jumaat itu sungguh menakjubkan.

Rata-rata rakyat tempatan semakin ingin tahu lebih lagi tentang agama suci Allah yang maha esa. Lebih terharu, keluarga mangsa yang kehilangan insan tersayang, mengambil keputusan memaafkan sahaja si pengganas. Mungkin ada benarnya. Siapa tahu pengganas seorang yang kurang kasih sayang dan hidup dalam keadaan yang mendesak ataupun mungkin juga ketakutan.

Semua faktor-faktor itu menyumbang kepada satu tindakan yang diluar batasan manusia sejagat. Berdoalah semoga Allah tunjukkan hidayah untuknya dan kembali ke pangkal jalan.

Rata-rata status yang terkorban disisi Allah telah diketahui nasibnya.
Bagaimanakah nanti status kita di samping Allah yang esa?

Sukar untuk kita jelaskan semuanya. Yang tahu hanya Allah dan sesungguhnya hanya tuhan sahaja yang dapat membaca segala isi hati kita.

Jujurnya status kita antara sesama manusia usahlah terlalu dirisaukan. Ambil sahaja yang positif dan yang negatif abaikan begitu sahaja. Patut kita lebih ambil berat akan status disamping dengan Allah.

Bagaimana ibadah dan juga hal-hal yang lain untuk menjadi hamba yang disukai oleh Allah yang maha esa. Perbaiki kelemahan diri dan sibukkan diri dengan amal kebajikan. Bukan memikirkan hal lain yang tak pernah ada kesudahannya.

Itulah sebaik-baik status seorang yang bergelar hamba Allah. Berdoalah agar senantiasa dapat memberi manfaat kepada insan-insan yang lain.
Insyaallah.

Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...