Saturday 15 June 2019

MISI MEMBACA DAN MEMAHAMI AL-QURAN



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Assalamualaikum. Bismillahirrahmanirrahim. Semoga Allah permudahkan segalanya dalam memahami segal ayat-ayat dalam surah Al-Baqarah ini. Antara ayat-ayat yang paling terkesan adalah ayat Al-Baqarah 2 ayat 161-163.


Al-Baqarah 2:161

إِنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُوا۟ وَمَاتُوا۟ وَهُمْ كُفَّارٌ أُو۟لَٰٓئِكَ عَلَيْهِمْ لَعْنَةُ ٱللَّهِ وَٱلْمَلَٰٓئِكَةِ وَٱلنَّاسِ أَجْمَعِينَ

Sesungguhnya orang-orang yang kafir, dan mereka mati sedang mereka tetap dalam keadaan kafir, mereka itulah orang-orang yang ditimpa laknat Allah dan malaikat serta manusia sekaliannya.

get Quran App:bit.ly/AlQuranApp

#GreentechApps

Nota: Bersyukur dilahirkan sebagai seorang Islam sejak lahir sehinggalah sekarang. Kalau tidak selamanya berada dalam laknat Allah.

Al-Baqarah 2:162

خَٰلِدِينَ فِيهَاۖ لَا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ ٱلْعَذَابُ وَلَا هُمْ يُنظَرُونَ

Mereka kekal di dalam laknat itu, tidak diringankan azab sengsara dari mereka dan mereka pula tidak diberikan tempoh atau perhatian.

get Quran App:bit.ly/AlQuranApp

#GreentechApps

Nota : Yang dilahirkan kafir dan mati dalam keadaan masih kafir, azab sengsara mereka tidak diringankan oleh Allah dan para malaikat.

Al-Baqarah 2:163

وَإِلَٰهُكُمْ إِلَٰهٌ وَٰحِدٌۖ لَّآ إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ ٱلرَّحْمَٰنُ ٱلرَّحِيمُ

Dan Tuhan kamu ialah Tuhan yang Maha Esa; tiada Tuhan (Yang berhak disembah) selain dari Allah, yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

get Quran App:bit.ly/AlQuranApp

#GreentechApps

Nota : Dan jelas lagi nyata bahawa kita hanya disarankan untuk beriman terus kepada Allah kerana hanya Allahlah yang maha berkuasa atas segalanya.
Ini adalah pertama kali saya cuba memahami segala ayat-ayat mengikut tafsiran saya sendiri. Jika ada kekurangan dimana-mana, mohon beri tunjuk ajar dan maafkan segala kekhilafan saya ini.


Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...