Sunday, 25 April 2021

BELAJAR MENULIS DEMI MEMANDAIKAN DIRI DAN GENERASI.

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Facebook
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik


Dari jauh, aku hanya memerhatikan saja. Namun dalam masa yang sama, niat haruslah diperbetulkan. Melakukan sesuatu, dengan tujuan mendapat ganjaran sesama makhluk Allah, bukanlah satu niat yang baik.

Lakukan demi Allah, juga mintalah dari DIA agar mudahkan semua pembelajaran kau. Allah kurniakan sedikit kepandaian agar dapat digunakan kepada jalan yang sepatutnya.

Begitulah juga halnya dalam perjuangan kau untuk terus belajar menulis dengan baik lenggok tatabahasa dan iramanya.

Sudah masuk kuliah yang ke 8 dalam Sekolah Penulisan Ramadan 2021. Panel yang diketengahkan pada tahun ini, semuanya hebat belaka. 

Antaranya sasterawan negara professor Dato' Dr Siti Zainon Ismail dan juga ustaz Pahrol yang terkenal dengan buku-buku Islamiknya.

Kelas penulisan ini diketuai oleh Tuan Hafiz Latif dan juga Tuan Zamri Muhammad. 

Sungguh segala pembelajaran bukanlah mudah. Tambah diri sendiri tiada latar belakang belajar tentang penulisan yang formal.

Hanya berbekalkan minat yang suka menulis diari , menulis blog dan juga di laman sosial Facebook dan sebagainya.

Itulah medan menukang askara, selain masih meneruskan catatan di buku nota dan diari sehinggalah kini. Berusaha memperbaiki penulisan dengan banyakkan lagi membaca karya penulis yang lain.

Sehingga kini hanya beberapa buah antologi sahaja yang terhasil. Belum lagi ada buku solo dan bercadang menerbitkan sebuah buku solo kelak.

Hajat dihati ingin menulis kisah perjuangan sendiri yang membina kehidupan baru dari kekecewaan yang lalu. Indahnya aturan Allah, dari ujian itulah bermulanya secara lebih serius dalam bidang penulisan dan dipertemukan jodoh pula berkenalan dengan orang-orang yang hebat dalam bidang penulisan.

Namun masih ada lagi satu hasrat dalam hati ini. Bercita-cita menyambung pengajian secara lebih serius dalam bidang penulisan sehinggalah ke peringkat lebih tinggi.

Ya, diri ini hanyalah seorang ibu yang bekerja sebagai seorang pembantu kedai. Tetapi menyimpan cita-cita yang tertinggal ini setelah sekian lama.

Melalui pembelajaran secara online inilah menggunakan masa yang untuk belajar menulis dengan baik tanpa ada langsung rasa satu ketakutan.

Kelas-kelas yang disampaikan oleh semua barisan panel, kita boleh menontonnya berkali-kali sehingga faham apa yang ahli panel cuba sampaikan.

Masih lagi terbuka untuk pendaftaran melalui link ini. Dan semua kelas dapat diakses mengikut masa anda sendiri.


Jika ada sebarang pertanyaan, boleh juga hubungi saya di sini.


Sekarang semua kelas masih lagi berlangsung dan banyak ilmu dan juga tips menarik hasil dari semua pembelajaran ini.

Marilah kita belajar menulis demi memandaikan diri dan juga memaknakan lagi kehidupan yang serba mencabar sebagai salah satu rujukan pada masa yang akan datang.


Sekian 

No comments:

Post a comment

BELAJAR MENULIS DEMI MEMANDAIKAN DIRI DAN GENERASI.

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Facebook https://www.facebook.com/sariah.awangsenik Dari jauh, aku hanya memerhatikan saja. Namun...