Saturday, 14 May 2022

HANYA KERANA TUTUP AWAL

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
https://www.facebook.com/sariah.awangsenik


Hari ini berehat dari kepenatan bekerja. Sebaik habis bercuti hari raya, terus masuk bekerja. Bekerja pula dari pagi sehinggalah ke malam.

Tutup awal sedikit kedai daripada biasa, sudah mendapat rungutan dari pada pelanggan yang singgah berehat di hentian R&R.

Agaknya hanya pelanggan saja yang berhak berehat. Yang si pengendali gerai ini, macam mana pulak ya?

Patutnya fahamlah suasana bekerja di musim perayaan ini. Bukan semua pengendali gerai berbangsa cina dan juga india. Rata-rata semuanya berbangsa melayu dan beragama islam.

Mengunung harapan ini agar kelak di masa hadapan ada jalan penyelesaian yang paling terbaik. Lagipun gerai pun sudah beroperasi sejak malam raya lagi.

Tak akanlah tutup awal sedikit pihak yang berwajib tidak pandai menjelaskan kedudukan yang sebenar.

Di musim perayaan dan masih lagi dalam bulan syawal ini, belajarlah memahami dan bertolak ansur.

Tenaga yang digunakan adalah tenaga manusia dan bukan robot. Ada rasa penat dan juga perlu berehat. Maka setelah bertukus lumus bekerja, memang wajib untuk berehat sebentar.

Apa pun diharapkan perkara yang sedemikian tidak berlaku lagi. Dan dalam masa yang sama berdoa juga dapat berhenti kerja dan menumpukan perhatian kepada pekerjaan sampingan pula.



Sekian

No comments:

Post a Comment

HANYA KERANA TUTUP AWAL

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Google https://www.facebook.com/sariah.awangsenik Hari ini berehat dari kepenatan bekerja. Sebaik habis b...