Saturday 2 May 2015

KEBAHAGIAAN DAN KEPUASAN SEORANG IBU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Group Whatshapp
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Assalamulaikum, alhamdulilah. Syukur hati saya sebagai seorang ibu melihat dan juga mendidik sendiri kedua anak-anak tersayang walaupun bergelar seorang ibu tunggal. Status ibu tunggal langsung tidak melemahkan semangat untuk memberikan yang terbaik buat kedua anak tersayang saya. Yalah, masyarakat hari ini masih ada mempunyai pandangan negatif tentang seorang ibu tunggal.

Apa pun saya tetap dan nekad untuk membesarkan dan juga mendidik mereka berdua sebaik yang mungkin. Melihat mereka membesar dan tersenyum riang adalah suatu kepuasan dan juga kebahagiaan yang sukar diluahkan dengan kata-kata. Betapa mereka berdua tetap membesar meskipun tanpa kasih dan sayang seorang yang bernama ayah. Mereka berdua masih lagi punyai seorang ayah. Tetapi mungkin ketika ini ayah mereka ada masalah tersendiri.

Tidak pernah sesekali pun mereka rasa rendah diri walaupun membesar tanpa kasih sayang seorang ayah. Tidak tahulah mereka mungkin ada cara tersendiri untuk meluahkan segala perasaan yang ada. Selama hampir beberapa tahun, mereka tetap mencapai keputusan yang membanggakan di dalam bidang akademik dan juga apa sahaja bidang yang mereka gemari.

Saya akui di peringkat permulaan memang ada sedikit kesan negatif daripada sebuah perceraian. Namun saya berusaha dan tetap bersama-sama mereka setiap kali ada masalah di dalam sesuatu yang sedang mereka usahakan.
Berkongsi minat yang sama iaitu membaca, saya berusaha membelikan buku-buku yang terbaik untuk santapan minda mereka. Kalau nak ikutkan terdapat banyak koleksi buku-buku di rumah. Ada majalah, komik, novel dan juga buku-buku yang menguji minda mereka.

Kini saya berusaha memberikan yang terbaik buat anak-anak tersayang. Apalah sangat pengorbanan saya sebagai seorang ibu, jika dibandingkan dengan senyuman yang terukir di wajah mereka berdua.  Saya lebih rela mengorbankan kebahagiaan sendiri, demi melihat mereka kekal bersemangat dan juga gembria menjalani kehidupan.seharian.

Suatu masa nanti insha Allah akan ada bahagian yang telah Allah tentukan di kehidupan saya dan juga anak-anak tersayang.

Sekian Coretan Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...