Wednesday 11 November 2015

6 TIPS KEKAL POSITIF WALAU DI DALAM KEADAAN NEGATIF

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah.
Hujan turun dengan lebatnya semalam membuatkan saya berasa sejuk dan malas hendak bergerak. Selesai habis bekerja pukul 11.30 malam, saya terus sahaja pulang ke rumah dan juga selesaikan apa yang patut dahulu.

Setelah selesai melihat kerja sekolah anak-anak, saya terus menonton rakaman secara langsung Irfan Khairi tentang motivasi perniagaan secara online menerusi internet. Saya gemar menonton semua rakaman beliau, setiap kali berasa ' down' ataupun kurang bersemangat ataupun sedih tentang sesuatu perkara.

Saya menonton rakaman tanyaIK live daripada facebook beliau. Tajuk motivasi beliau malam ini ialah " 6 Tips Kekal Positif Walau Dalam Keadaan Negatif ".
Sebenarnya Irfan Khairi mempunyai ramai followernya yang tersendiri. Beliau juga mempunyai kelasnya yang tersendiri bagi yang betul-betul serius hendak mempunyai perniagaan secara online.

Antara 6 tips yang sempat saya catatkan semasa menonton rakaman semalam ialah :
@@@ Cari sesuatu yang positif walaupun berada di dalam keadaan yang sangat negatif. Cubalah bertenang, releks dan cari peluang disebalik semua masalah yang ada. Jangan terlalu fikirkan masalah hinggakan semua peluang yang ada menutup mata anda.
@@@ Persekitaran yang positif.
Jauhkan diri anda daripada rakan-rakan yang selalu bercakap hal-hal yang tidak berfaedah dan tidak menuju ke arah kebaikan.
@@@ Jangan perbesarkan hal yang kecil. Elakkan daripada jadikan perkara yang kecil menjadi lebih besar.
Contoh, apabila diri di dalam keadaan yang sangat negatif jangan sesekali membaca ataupun mendengar perkara-perkara yang membuat diri rasa sedih dan marah.
Usahalah perbanyakkan zikir, solat sunat ataupun mendengar bacaan ayat-ayat suci al-quran.
@@@ Positifkan orang lain.
Cuba berusaha untuk mengembriakan orang lain. Sesekali dengarkanlah masalah orang lain. Walaupun anda tidak mampu selesaikan masalahnya, namun sekurang-kurangnya dapat membuat sahabat anda rasa selesa dan juga lega.
@@@ Terima kritikan.
Terima sahaja apa sahaja kritikan daripada orang lain dengan jujur dan.ikhlas. Untuk mencapai sesebuah kejayaan memang perlukan banyak kritikan. Bersabarlah.
Dan makna SABAR itu juga ada maknanya yang tersendiri.
S - Siapa yang memberi kritikan.
A - Apa niat seseorang apabila memberikan kita satu kritikan.
B - Baik diri. Perbaiki kelemahan yang ada di dalam diri anda.
A - Abaikan sahaja sebarang kritikan jika ianya tidak menuju ke arah kebaikan.
R - Relekslah ' bro' atau ' sis'. Semua manusia tidak semuanya sempurna.
@@@ Positif di awal pagi.
Sebelum melelapkan mata, maafkanlah semua orang yang. Jangan sesekali mulakan pagi anda dengan sesuatu yang negatif. Apabila berada di dalam keadan yang negatif di awal pagi, maka seluruh hari anda akan selamanya negatif.

Itu adalah nota-nota yang sempat saya catat semasa menonton rakaman beliau. Saya juga sangat teruja, rupanya dia juga ada mengadakan kelas secara online untuk para pelajarnya yang tinggal luar daripada kawasan Kuala Lumpur.
Mungkin ada yang kurang semasa saya catatkan nota ataupun ada banyak lagi yang perlu ditambah. Tetapi hanya ini satu-satunya cara mengekalkan diri dalam keadaan positif tanpa perlu mengeluarkan kos yang tinggi untuk mendapatkan sesuatu bahan yang berunsur motivasi.

Nota : Irfan Khairi juga ada membuat rakaman ringkas iaitu Tips Motivasi Pantas yang rakamannya hanya beberapa minit sahaja.


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...