Tuesday, 5 October 2021

KITA PERNAH BERADA DI TEMPAT YANG SAMA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber ; Pinterest
 https://www.facebook.com/sariah.awangsenik/


Satu masa dahulu, kita pernah berada di tempat yang sama. Mengharungi segala kepahitan dan menebalkan muka memohon pertolongan. Namun untuk meminta pertolongan bagaikan nyawa berpisah daripada badan. Dan tidak semua orang yang susah itu, suka untuk ke sana dan ke sini memohon pertolongan. Jika tidak terdesak, mereka tidak sewenang-wenangnya berbuat demikian.

Jika hari ini, kita direzekikan oleh Allah untuk hidup senang, janganlah cepat mendabik dada. Kerana rezeki yang ada bukan, hak mutlak seseorang hamba Allah. Semuanya hanya sebagai salah satu pinjaman dari tuhan yang maha esa.

Ramai insan yang hidup susah ini, bukanlah pilihan mereka sedari awal lagi. Senatiasa ada saja cabaran yang datang bertandang sebagai ingatan buat diri kita yang selalu lemah dan tidak berdaya.
Ada sebab mengapa Allah aturkan kehidupan mereka sedemikian rupa. Semuanya untuk mendidik diri manusia, agar tidak leka dan berpegang teguh kepada Allah yang maha esa.

Dalam menyantuni orang-orang yang hidupnya susah, berhati-hatilah dalam meluahkan kata-kata. Bimbang dalam keghairahan untuk membantu kita telah membuatkan hati mereka tersinggung dalam meluahkan apa yang kita rasa.

Itulah dosa tanpa sedar yang kita selalukan.
 Melihat orang lain sedang dalam kesusahan, rupanya bahang ujian itu tempiasnya juga datang kepada diri kita.

Berfikirlah dengan bijak.
Mereka juga sudah berusaha yang terbaik, hanya rezekinya masih belum sampai kepada diri mereka.
Memang kehidupan kita sudah selesa, tetapi janganlah kita asyik hendak menjalankan kerja Allah dengan menghukum diri insan yang tidak berdaya.

Semoga Allah mengampunkan segala kekhilafan diri kita dan dalam masa yang sama berdoa agar semuanya baik-baik sahaja.


Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

BERAKHIRLAH SEBUAH PENANTIAN

  Teks : Sariah Awang Senik Sumber ; Koleksi Facebook https://www.facebook.com/sariah.awangsenik/ Satu pengalaman yang sangat indah dan berm...