Tuesday 9 August 2016

BELAJARLAH UNTUK HIDUP LEBIH BERSYUKUR

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://Sariah Awang Senik.blogspot.com


Assalamualaikum. Hai , Selamat pagi. Apa khabar ya semua? Pasti sedang sibuk kan. Apa pun saya dah doakan kepada semua yang sedang bekerja dan juga surirumahtangga agar segala urusan yang dirancang berjalan dengan lancar.

Hari ini, nak bercakap tentang apa ya?

Ohh, lupa tentang BERSYUKUR kan?

Sebenarnya apa yang kita lalui setiap hari, termasuklah masalah yang ada semuanya telah ditentukan oleh Allah yang maha esa. Betapa sudah pun kehidupan kita, janganlah kita lupa ada lagi orang yang lebih susah daripada kehidupan kita.

Agaknya ada yang tidak punya rumah untuk sebagai tempat berteduh atau mungkin juga langsung tidak mempunyai pekerjaan. Tapi orang-orang macam ini tetap tabah mengharungi kehidupan, bahkan langsung tidak pernah merungut ataupun suka mencari kesalahan orang lain.

Ajaib kan, mereka lebih susah daripada kita, tetapi tetap tersenyum dan bersyukur dengan apa yang mereka lalui setiap hari. Itulah namanya sebuah kehidupan. Kehidupan untuk dilalui dengan penuh kesyukuran, bukan asyik merungut 24 jam. Merungut macam, susah, panas, bukanlah dan macam-macam alasan yang direka untuk tutup kesilapan diri masing-masing.

Kita kan dah ada kehidupan yang serba indah.  Ada suami , anak-anak dan saudara-mara yang senantiasa ada , waktu kita dalam kesusahan.
Jadi, pendek kata, setiap hari kita perlulah untuk hidup lebih bersyukur dengan segala nikmat yang Allah yang kurniakan kepada kita dan seluruh keluarga tersayang.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...