Wednesday 3 August 2016

HILANGKAN STRESS BERSAMA SI BULUS

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik. blogspot. com

Alhamdulilah. Dalam kehidupan kita seharian banyak perkara yang boleh buatkan diri kita berada dalam keadaan yang stress. Kos kehidupan yang semakin meningkat, masalah sosial dan pelbagai masalah lagi. Semuanya boleh sebabkan kita hidup dalam stress.

Selalu banyak perkara yang boleh kita lakukan untuk hilangkan stress. Yang paling mujarab dan terbaik ialah kembali pada maha penciptanya dan mengadu dombalah pada dia. Itu kan lagi baik.
Mengaji, berzikir dan sesekali meluahkan perasaan pada seseorang yang boleh dipercayai.

Tapi meluahkan perasaan pada seseorang itu pun harus berhati-hati juga. Mana tahu tersilap luahan hati, nanti satu dunia pulak tahu masalah kita kan.

Apa pun saya ada cara tersendiri nak.hilangkan segala stress yang ada. Antara yang paling saya suka ialah membela kucing. Entah mengapa kalau tengok.kucing je, hati cepat rasa kasihan dan tergoda dek tengok mukanya yang comel dan manja itu.

Tapi bukan semua orang suka kucing atau panggilan lainnya Si Bulus, betul tidak?

Menghabiskan masa melayan, membelai dan menjaganya sebaik yang mungkin dan memberi makanan yang secukupnya, cukup membuatkan saya terleka dengan masalah atau stress yang saya sedang hadapi. Lagi membuatkan saya mudah tergoda dan ' jatuh cinta ' ialah bila tengok kucing-kucing dengan bulu-bulunya yang amat menarik itu.

Ada warna kuning, putih, coklat dan bermacam warna lagi yang ada. Kalau nak cerita pasal warna itu semuanya cantik dan menawan pada saya.
Kucing memang seekor binatang yang amat manja. Cukup diberi makan dan minumnya, maka dia akan menghabiskan waktunya dengan bermain-main disana dan sini. Apa pun saya hanya membela kucing kampung sahaja. Belum ada rezeki lagi nak beli kucing parsi. Insha Allah ada rezeki lebih hendak juga saya membela kucing parsi ini suatu hati nanti.
Doakan saya agar impian saya tercapai nak beli kucing parsi ini ya.

Okey, cukup sampai disini sahaja entri saya untuk hari ini. Insha Allah esok kita akan bersambung dengan entri yang lebih menarik lagi.

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik



No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...