Wednesday 27 February 2019

BILA ANAK BUAT SILAP



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Satu perjalanan dan juga perjuangan yang amat panjang. Penuh duri dan ranjaunya yang tersendiri. Namun mengalah kepada apa juga cabaran yang mendatang. 
Alhamdulilah. Anak-anak makin membesar dan dewasa. Si abang tidak berapa lama lagi bakal menamatkan pengajian . Syukur sangat-sangat. Harapannya agar si abang dapat terus belajar berdikari dan juga bahagia dunia dan akhirat.

Manakala si anak dara yang comel dan agak tegas ini, sikapnya agak berlainan dari abangnya. Biarpun dah besar panjang, anak dara yang seorang sudah dibiasakan sejak kecil dengan panggilan adik.

Adik kini belajar di sekolah asrama menengah agama disebuah daerah di Slim River Perak.
Adik sejak dari kecil rapat dengan abahnya. Tetapi sejak saya dan abahnya berpisah hubungan adik dan abah semakin renggang. Hanya dua tahun kebelakangan ini barulah hubungan itu terjalin kembali.

Entah apa yang membuatkan abahnya berubah sikap sedemikian hanya Allah sahaja yang tahu. Seingat saya sejak abangnya sudah bersekolah menengah dan adik juga melangkah ke sekolah menengah, barulah hubungan anak dan abahnya kembali rapat.

Jujurnya saya tidak pernah sesekali memburuk-burukkan bekas pasangan. Memang bekas pasangan pernah mengaibkan diri saya dahulu sebagai isteri. Saya hanya mengambil langkah terbaik dengan memaafkan dan menyerahkan segalanya kepada Allah yang maha esa.

Semalam waktu saya dalam perjalanan balik ke rumah setelah bekerja, saya mendapat panggilan telefon dari adik. Terubat juga rindu walau tidak dapat bercakap lama dengannya.
Adik sempat bertanyakan khabar dan bertanya, adakah saya masih ditempat kerja atau sedang sibuk.

Saya menjawab pertanyaannya walau ada sedikit debaran bergetar dihati ini.
Rasa pelik juga kenapa tiba-tiba hati seorang ibu ini berdebar-debar. Rupa-rupanya terdengar ada suara esakan kecil si adik. Adik mengakui telah membuat satu kesilapan kecil dan juga berusaha memohon maaf dari saya. 
Apa yang termampu saya katakan hanyalah beristighfar dan berdoa terus kepada Allah agar rahmat Allah senantiasa melindungi abang dan juga adik.

Adik menyatakan rasa sesalnya dan bertanya sama ada saya marahkan dirinya ataupun tidak. Sebagai seorang ibu juga bergelar ayah dalam satu masa yang sama bukanlah perkara mudah. Agak marah juga. Namun saya melihat dari sudut penilaian yang lain.

Bukan mudah seorang anak untuk mengakui akan kesalahannya dan berani juga bertanggungjawab jawab atas kesilapan yang telah dilakukan. Memaafkan dan seterusnya memberi penjelasan yang sepatutnya adalah jalan yang paling terbaik.

Sebalik jika terus memarahi dan menghukum diri adik tidak akan membentuk jati diri sebagai seorang remaja. Sejal adik kecil sehinggalah dia telah meningkat remaja jarang dia berahsia apa-apa dari saya sebagai ibunya.  Adik gemar bercerita tentang sekolah, kawan-kawan dan juga cikgu- cikgunya. 

Tak pernah sunyi adik berkongsi apa saja dengan diri ini. Begitulah juga hal yang sama saya lalukan terhadap abang dan adik. Menerangkan apa saja perkara dan juga membuat segala keputusan. Keputusan yang nekad untuk saya korbankan kebahagiaan sendiri demi kebahagiaan dan masa depan anak-anak tersayang.

Disepanjang perjalanan ini saya sedar segalanya bukan mudah.
Mendidik dan membesar mereka berdua bersendirian. Menghukum juga perlulah merujuk kepada kesalahan apa yang telah mereka berdua lakukan.

Dengan berdoa kepada Allah secara istiqamah dan bersungguh-sungguh hanya itu sahajalah ikhtiar yang dapat saya lakukan saat mereka berdua berada jauh demi tuntutan ilmu bagi masa depan yang lebih terjamin. 
Insha Allah. Alhamdulilah.

Sekian
Sariah Awang Senik

1 comment:

  1. permisi min numpang share ya :)
    Hayyy guys...
    sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
    dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
    di DEWAPK agen judi terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

    ReplyDelete

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...