Thursday 14 February 2019

SATU TEGURAN





Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Sendiri
http://www.facebook.com/sariahawangsenik.my

Sebagai anak, adakalanya kita terlepas pandang akan sesuatu perkara yang nampak remeh dan mudah. Asbab tuntutan hidup yang makin mendesak di tambah dengan perkembangan digital yang semakin laju dan pesat membangun, kita seolah-olah mengabaikan kedua orang tua yang kita sayangi dan hormati. Bekerja saban hari dan demi memenuhi pelbagak tanggungjawab adakalanya sangat melelah.

Sibuk dek semua tanggungjawab, sampai ada masanya lupa nak bertanya khabar dan juga bagaimana keadaan kedua orang tua tersayang.
Ayah dan ibu telah berusaha lakukan yang terbaik buat anak-anaknya. Cuma sebagai anak, kita selalu lalai akan tanggungjawab yang utama ini.

Itulah yang berlaku kepada abah aku baru-baru ini. Bukanlah mengabaikan mereka, cuma sebab terlampau sibuk lupa nak bertanya khabar tentang abah dan juga apa yang abah lakukan sejak kebelakangan ini. Hari Sabtu yang lepas abah mengalami kemalangan dan terjatuh dari tangga semasa membetulkan tangki air .

Semuanya berlaku sekelip mata sahaja. Mujurlah tiada apa yang serius dan tangan abah hanya mengalami sedikit keretakan dan doktor terpaksa memasang beberapa batang besi ditangan kanan abah.

Tapi abah tetap abah. Semangatnya untuk sembuh dari kecederaannya terlampau kuat. Habis sahaja ubat bius pada tangan abah, abab tetap ingin lakukan semuanya sendiri. Ingin bangun sendiri, ke bilik air mengambil wuduk dan sebagainya.

Kadang-kadang terlihat abah menahan kesakitan dari kecederaan tangannya. Namun abah tetap jua melawannya. Setiap kali doktor dan jururawat membuat pemeriksaan, pasti mereka akan bertanya sama ada abah dan ke bilik air sendiri dan sebagainya.

Dalam masa yang sama, terus sahaja aki menjawab yang abah sudah lakukan semuanya pada hari ke dua abah berada dihospital.
Itulah abah tak pernah kenal erti duduk diam. Setiap hari ada sahaja perkara yang dibuatnya.
Menyapulah, bertukang, mengecat dan sebagainya.

Baru sekejal tadi aku menelefon abah dan alhamdulillah kesihatan abah makin bertambah pulih. Walau abah masih berada dihospital dia tetap jua berusaha memujuk dan memberitahu aku yang semuanya bebaik sahaja.

Bagi diri aku, apa yang berlaku kepada abah bagaikan satu teguran Allah terhadap aku sebagai anaknya. Terlampau sibuk fikirkan hal dunia sampai ada masanya aku terlepas pandang akan semua hal-hal yang sepatutnya aku lebih peka dan ambil berat.

Ya Allah ampunkan segala kekhilafan diri hambaMu yang hina ini.
Harapan aku semoga abah pulih seperti sediakala  dan dapat lakukan segala aktiviti yang abah suka seperti kebiasaannya.


Sekian 
Sariah Awang Senik

1 comment:

  1. permisi min numpang share ya :)
    Hayyy guys...
    sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
    dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
    di DEWAPK agen judi terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

    ReplyDelete

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...