Saturday 20 October 2018

KISAH PEMUDA SI PENJUAL KOPIAH


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com


Bukan senang nak sedang.
Semalam terpaksa kerja dari pukul 6.35 pagi hinggalah malam pukul 10 malam.
Kalau nak diikutkan bukanlah senang nak bertahan sampai malam.

Tapi kerana terpaksa dan tiada staff yang mencukupi, maka saya terus berdoa kepada Allah, mohon diberi kekuatan untuk mengharunginya.

Masuk kerja agak lewat hari ini. Dalam pukul 7.30 am dan harapnya petang ini bolehlah saya balik dan habiskan masa yang ada bersama dengan anak tersayang.

Dalam sibuk melayan pelanggan dan juga menyusun barang yang ada dalam kedai tadi, mata saya terpandang akan suatu keadaan yang menarik perhatian saya.

Di hadapan kedai, saya terlihat seorang pemuda dalam lingkungan umur 30an.
Dengan membawa sebuah bag, saya berusaha juga untuk lihat dari jauh, apakah barang yang dijualnya.
Saya terpaksa keluar sedikit dari untuk lihat dengan lebih terperinci apakah barang yang dijualnya.

Setelah pemuda tersebut berada berada tidak jauh dari kedai, barulah saya ternampak barang yang dijualnya.
Rupa-rupanya pemuda tersebut menjual kopiah. 
Gigih dia berusaha menyapa setiap pelanggan yang selesai makan dan menunjukkan kopiah yang dijualnya.

Sama ada pemuda tersebut berjaya atau tidak menjual kopiah tersebut, dari riak wajahnya langsung tidak menunjukkan rasa kecewa.
Tetap tersenyum walau ada ataupun tidak rezeki untuknya.

Secara jujurnya, saya pernah dua atau tiga kali terlihat pemuda ini. Tetapi baru hari ini saya tergerak hati untuk lihat apakah sebenar barang yang dijualnya.

Dalam lebih kurang pukul 11.30 malam, pemuda tersebut pun balik dengan menaiki sebuah motosikal. Motosikalnya dah agak uzur. Apa pun masih juga boleh digunakan lagi.

Melihat akan keadaan pemuda tersebut, saya bertanya juga kepada rakan-rakan sekerja sama ada mengenali pemuda ini atau tidak.
Menurut rakan sekerja saya, pemuda ini dari segi luarannya nampak normal.
Tetapi ada mengalami sedikit gangguan mental dan tidak boleh terlalu tertekan.

Apa pun saya kagum akan kegigihan pemuda ini untuk menyara dirinya sendiri dan tidak menyusahkan keluarganya sendiri.
Dari cerita-cerita rakan sekerja saya, ada masanya lelaki si penjual kopiah ini mendapat RM 100 atau RM 50 sehari.
Dan walaupun hasil jualan kopiahnya tak banyak mana, pemuda ini tetap juga memberi duit kepada emaknya walau tak banyak.

Harapan saya semoga anak-anak tersayang juga tidak lupa akan segala jasa dan juga pengorbanan saya terhadap anak-anak macam pemuda ini.

Biar dirinya agak kekurangan tapi itu bukanlah alasan dia untuk mengabaikan kedua orang tua sayang.

Semoga rezeki pemuda penjual kopiah ini makin mewah dan kehidupan keluarganya makin bahagia didunia dan akhirat.

Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...