Tuesday 27 November 2018

TOLONGLAH JAGA KEDAMAIAN INI


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Ketika sedang berehat dan juga menonton televisyen, rasa gerun mendengar akan pelbagai berita terkini. Kisah jenayah, rogol, dera dan pembunuhan di sana dan sini. Paling terkini berita tentang ruduhan di sebuah kuil di Shah Alam. 

Anggota bomba yang ketika itu menjalankan tugas memadamkan beberapa buah kereta yang terbakar menjadi mangsa. Tak pasti akan puncanya kenapa dan mengapa. Asbab tidak puas hati orang lain yang menjadi mangsa kemarahan. Yang paling memeranjatkan adalah mereka menyerang anggota bomba yang sedang bertugas.

Rasa sedih kenapa kejadian ini boleh berlaku. Begitu mudahnya perasaan marah menguasai seseorang dan mudahnya terpengaruh akan perkara yang tiada kebenaran.

Ada baiknya segala perkara dibawa berbincang sebaiknya. Perkara ini melibat banyak aspek. Terutamanya melibatkan perkauman agama dan sebagainya. Dulu tiga bangsa utama dalam Malaysia iaitu Melayu, Cina dan India boleh hidup bekerjasama sesama sendiri.

Sekarang tolonglah hargai rasa hormat sesama kaum-kaum yang lain.
Tolonglah jangan bagi Allah marah pada bumi Malaysia ini.
Tolonglah hargai kedamaian dan kemakmuran yang kita nikmati selama ini.

Jika ada silap dimana-mana berusahalah untuk memaafkan.
Usah biarkan orang lain menodai kemerdekaan yang sekian lama kita kecapi.

Hargai pengorbanan segala perjuangan untuk mendapatkan kemerdekaan ini.

Ambillah pedoman apa yang berlaku di negara jiran kita Indonesia.
Di mana bumi seakan tak mampu lagi menanggung segala kerasukan asbab segala dosa-dosa yang telah kita lakukan.

Semoga Allah ampunkan segala dosa-dosa tak kira kecil atau besar dari diri ini juga yang sudi baca secebis coretan kedamaian dan juga ketenangan.

Sekian
Sariah Awang Senik
 

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...