Monday 26 November 2018

MISI MENCARI BUKU BARU


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com


Amboi! Si anak dara rupanya dah pandai baca novel Bahasa Inggeris.
Patutlah tengok result subjek Bahasa Inggerisnya makin meningkat dan diantara mata pelajaran yang paling tinggi markahnya.

Sebelum ini masa dia dalam darjah 6, dia selalu beli novel Bahasa Melayu.
Cuma masa dulu dia pernah cakap, satu hari nanti dia pasti boleh baca dan faham buku novel Bahasa Inggeris.

Dah mula cuti sekolah ini, sesekali dia asyik sibuk dengan hphone sahaja. Sesekali nampak juga dia membelek-belek majalah Korea dan juga komiknya.
Selalu juga saya pesan pada si anak dara agat tak terlalu banyak habiskan masa dengan phonenya itu.

Tahu sepanjang berada di asrama, membawa hphone ke asrama adalah tak dibenarkan sama sekali. Selain bercadang nak habiskan lebih banyak masa dengan anak-anak tersayang, saya juga bercadang untuk menambah koleksi buku peribadi sendiri.

Tak kiralah untuk diri ataupun anak-anak. Saya sangat sedar bila mereka berdua terlalu asyik dengan hphone boleh buatkan mereka berdua jadi lalai.
Memang tak salah bermain dengan hphone, tapi haruslah pandai bahagikan masa agar tak terbuang begitu sahaja.

Terbayang juga nak beli lebih banyak buku motivasi dan juga buku-buku tentang kisah orang-orang yang telah berjaya dalam kehidupan masing-masing.

Harapannya agak buku-buku yang bakal dibeli dapat memberi lagi semangat dan sumber inspirasi dalam nak capai satu kejayaan.
Insha Allah


Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...