Wednesday 14 November 2018

SETELAH SEKIAN LAMA


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hari Ahad yang lepas, dirasakan bagai satu mimpi.
Ke aku yang terperasan habis?
Entahlah hanya tuhan yang tahu dan lebih maha mengetahui akan segalanya.

Jujur aku tak harapkan semua ini. Sebab aku tahu akan hakikat yang sebenarnya. Dahulu telah berulang kali dia menegaskan bahawa dah tiada apa-apa perasaan terhadap aku, walau masih bergelar isterinya.

Ketika sedang berehat  menonton tv, tiba-tiba handphone aku berbunyi.
Jelas kelihatan akan nama yang hampir hilang dari mindaku.

Aku gagahkan diri menjawab panggilan itu.
" Hello! " Aku jawab dan terasa bagai hilang suara.
" Hello!" Suaranya yang agak kelam kabut.

Dalam hati aku, apalah mimpi dia call malam-malam macam ini.
Dua kali dia berusaha cakap. Tapi aku terus letakkan panggilan itu, kerana aku rasa tiada apa yang penting untuk aku bercakap dengannya.

Mungkin ada sesuatu yang ingin disampaikan.
Apa pun aku tak bersedia akan semua ini.

Aku lebih pentingkan akan apa yang aku lakukan sekarang.
Dalam mencapai impian yang satu ini, semua bukan mudah.

Tidak kurang jugak ada yang katakan bahawa aku seperti syok sendiri.
Biarlah mereka dengan segala kata-kata itu.
Bagaikan konkirt hati aku tak sikit pun terjejas.

Memang tiada siapa yang memahami.
Biar pun lambat, aku gagahkan diri untuk mencapainya.

Usia bukanlah penghalang. Teruskan jua walau terlalu banyak liku-liku nan berduri.

Yang pasti kenapa sekian lama baru dia munculkan diri dan untuk apa sebenarnya. Bertahun juga aku langsung tak pernah call atau message dia.

Kiranya ini adalah petanda yang baik, alhamdulilah.
Jika sebaliknya, hanya kepada Allah aku memohon agar dilindungi dari segala perkara yang tak diingini.

Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...