Tuesday, 10 September 2019

EBOOK GHOSTWRITER CONFESS



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Group Telegram
http://www.facebook.my/sariahawangsenik

Ghostwriter ternyata sama sekali bukan penulis kisah-kisah hantu atau seram. Wikipedia menyebutkan ghostwriter adalah penulis buku, artikel, cerita, laporan atau teks untuk diakui oleh orang lain.

Siapa yang perlu ghostwriter?

Selebriti,  eksekutif, tokoh politik,  produksi film, yang tidak punya waktu atau tidak mampu menghasilkan sendiri karya tulis kerana tuntutan kerjaya mereka.

Ghostwriter tak hanya menulis. Ia juga mampu menyunting, mencantikkan dan merapikan karya tulis orang lain.

Beberapa ahli politik, bisnes, artis, dan profesional lainnya menggunakan jasa ghost writer untuk menulis autobiografinya.

Ketiadaan waktu biasanya menjadi alasan menggunakan jasa ghost writer atau penulis upahan. Selain itu menyusun kata hingga menjadi sebuah karya bukanlah perkara mudah.

Mereka berani membayar mahal karena seimbang dengan hasil yang mereka harapkan. Bagi ghost writer, bayaran tinggi juga sesuai dengan beban kerja mereka. Menulis  adalah pekerjaan intelektual.

Dia tidak berdiri sendiri hanya sekadar menyusun huruf menjadi kata, kata menjadi frasa, frasa menjadi kalimat, kalimat menjadi paragraf dan membentuk sebuah karya yang utuh.

Menulis adalah juga pekerjaan otak yang memerlukan energi besar. Maka sewajarnya pekerjaan ghost writer layak dihargai.

Nak tahu bagaimana ghostwriter menjana pendapatan hingga 5 angka?

Dapatkan ebook Ghostwriter : The CONFESSIONS. Kisah pengakuan 17 orang Ghostwriter buat duit dengan menulis.


Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

KAK LONG MENULIS LAGI

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi http://www.facebook.my/sariahawangsenik Syukur atas rezeki hari ini. Baru saja el...