Monday, 30 March 2015

LAMBANG KEBAHAGIAAN SEBUAH KEHIDUPAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Apakah lambang kebahagiaan sebuah kehidupan?
Mempunyai sebuah rumah yang besar, mempunyai kereta yang mewah, bersuamikan seorang suami yang kaya raya, punyai seorang isteri yang cantik, anak-anak yang ramai, ada pekerjaan yang bagus dan juga gaji yang agak lumayan ataupun hanya mempunyai sebuah kehidupan yang serba sederhana dalam segala segi.

Semuanya terletak pada diri anda. Bagaimana anda meletakkan kebahagiaan di dalam kehidupan anda dan juga mengolahkannya di kehidupan anda seharian. Bagi saya, lambang kebahagiaan sebuah kehidupan itu sendiri terletak pada diri kita sendiri. Jika punyai segala-galanya namun kurang kasih sayang serta tidak mempunyai sifat kasih mengasihi dan juga hormat menghormati, maka seseorang itu akan sukar mencapai kebahagiaan yang sebenar di dalam kehidupannya.

Hidup di penuhi rasa ketakutan, menyimpan perasaan dendam, benci dan senantiasa iri hati dengan kebahagiaan yang dikecapi oleh insan-insan yang lain di sekelilingi. Rasa perasaan bersalah menghantui seluruh kehidupan akan segala dosa-dosa yang telah dilakukannya. Tidak pernah terlintas di fikiran seseorang itu untuk bertaubat serta kembali ke pangkal jalan. Tamak dan juga merasa diri berkuasa lebih daripada segala-galanya. Sedangkan yang mengawal kehidupan kita selama ini hanyalah Allah yang maha esa.

Berusahalah untuk cuba memaafkan segala kesilapan insan-insan yang lain. Mereka juga adalah hamba Allah yang tidak sempurna dan senantiasa melakukan sebarang kesilapan. Jika punyai sedikit kelebihan dan juga kekayaan, maka latihlah diri untuk senantiasa memberi kepada golongan yang lebih memerlukan.

Itulah kebahagiaan yang sebenarnya. Saling memaafkan dan juga bertimbang rasa di antara satu sama yang lain. Tidak menyimpan perasaan dendam dan juga benci yang terlalu lama. Apabila semuanya dapat dilupakan begitu sahaja, lama kelamaan kita akan dapat merasakan bahawa kehidupan ini terlalu indah dan juga amat singkat.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

Friday, 27 March 2015

MAAF SAYA MEMANG TIDAK SEMPURNA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber: Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Maaf! Saya memang tidak sempurna. Terlalu banyak kelemahan yang perlu saya perbaiki. Antara sedar ataupun tidak setiap hari saya melakukan kesilapan. Namun kekadang kesilapan dan kesalahan itu bukanlah saya sengajakan. Jikalau memang ianya untuk tujuan menegur dan memberi nasihat, tolonglah lakukan nya dengan cara yang paling berhemah. Jangan terlalu mengikut perasaan hati dan juga menyimpan perasaan dendam dan amarah.

Janganlah kerana kejadian semalam membuat saya di hukum sebegini rupa. Saya juga insan biasa punya hati dan perasaan. Apa yang berlaku di masa lalu adalah suatu pengajaran buat sahaja. Cubalah berfikir, siapa yang menjadikannya sedemikian rupa. Tentulah Allah yang maha esa. Ada hikmah yang ingin di beri, makanya saya diuji sedemikian rupa.

Dengan mengatakan saya kurang berfikir, adalah tidak benar sama sekali. Kalau semua yang saya lakukan tanpa berfikir terlebih dahulu, tidak mungkin saya kembali bangkit membina kembali kehidupan yang seperti sekarang. Tanpa berfikir panjang tidak mungkin dengan begitu mudah saya memaafkan semua hamba Allah yang telah menyakiti hati saya dan anak-anak. Saya tetap pasrah dan redha menerima segala ketentuan. Kehidupan di dunia ini umpama menduduki kertas peperiksaan. Kita akan diuji dengan pelbagai dugaan bukan sekali malah berkali-kali.

Jika melakukan sebarang kesilapan, maka daripada kejadian itulah yang akan mengajar kita tentang erti kehidupan yang sebenar. Setiap hamba Allah di muka bumi tidak sama ujian dan juga dugaan yang akan di tempuhi. Segala tetap berbeza. Maka Allah pun menciptakan setiap hambanya berbeza tingkah laku dan juga keperibadian masing-masing.

Nasihat dan segala teguran akan saya perbaiki dari masa ke semasa. Namun untuk menjadi sempurna dan menjadi insan yang di harapkan di dalam sekelip mata terlalu sukar. Asal sahaja saya tersalah kata, akan ada suara-suara sumbang yang berterusan mengkritik itu dan juga ini. Padahal baru sahaja saya mengutarakan pandangan saya terhadap sesuatu perkara. Kesimpulannya keperibadian saya dan hamba Allah yang sedemikian rupa adalah sama. Tidak sempurna. Namun cuba menjadi yang sempurna dan terbaik untuk orang-orang yang di sayanginya.

Bila mana asyik dan terlalu mencari sesuatu kesempurnaan di dalam suatu perkara maka tidak akan nampaknya kebaikan malah akan memburukkan lagi keadaan dan juga sesuatu perhubungan.

Misalnya di dalam sesuatu perhubungan, jika asyik mencari sesuatu kesempurnaan di antara pasangan masing-masing maka agak sukar mengenali hati budi dan juga diri padangan masing-masing. Tanyalah pada diri anda sendiri, adakah ini hubungan yang anda inginkan selama ini? Adakah hubungan sebegini yang akan kekal ke suatu tahap yang anda idamkan selama ini? Asyik mencari suatu kesempurnaan hinggakan kita lupa mengenali siapakah diri pasangan kita yang sebenarnya.

Itu adalah contoh di dalam menjalinkan sesuatu perhubungan. Namun di dalam masyarakat, basicnya adalah tetap sama. Tiada yang sempurna dan masing-masing tetap dan harus belajar untuk bertolak ansur dan menghormati hati dan juga perasaan insan yang lain. Jikalau ditakdirkan seseorang itu mempunyai masa silam yang buruk dan kurang memuaskan, maka adalah menjadi tanggungjawab untuk mendidik dan mengasuh serta membimbing ke arah jalan yang sepatutnya.

Bukanlah dengan cara menghukum dengan sesuka hati kita. Kesimpulannya, tiada satu pun hamba Allah di muka bumi ini yang sempurna. Yang sempurna dan lengkap hanyalah Allah yang maha esa. Kalaupun teringin jadi yang sempurna cukuplah sekadar berpada-pada dan tidak menyakiti insan yang lain. Bersifat terbuka dan menerima kelemahan diri seseorang seadanya.

Insha Allah, dengan cara demikian akan wujudlah sikap bertolak ansur dan juga bertimbang rasa di antara satu sama yang lain.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Promosi bulan Mac masih berterusan!!!
3 buah ebook dengan harga yang amat menarik. Semua ebook ini di hasilkan hasil daripada mereka -mereka yang bernaung di bawah AKADEMI BEKERJA DARI RUMAH.
Ebook ini berkisar tentang mereka yang telah berjaya bekerja daripada rumah dan menjana pendapatan sendiri.
Harga 3 buah ebook ini ialah RM 50.
Tawaran masih terbuka. Tetapi tidak pasti sampai bila tarikh tutupnya.
Jika berminat hubungi Sariah Awang Senik 019-4075634 /whatshapp
Wechat id balqis74
Instragram sariah0274
Email sariah.awangsenik@gmail.com
Blog http://sariahawangsenik.blogspot.com

REZEKI DI HARI JUMAAT

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Assalamulaikum, berkat hari Jumaat, rezeki yang Allah tiada terkata nikmatnya. Mungkin juga berkat apa yang saya amalkan sejak kebelakangan ini, nampak membuahkan hasilnya yang tersendiri. Dengan menjadikan amalan berzikir, bersolat sunat, bersedekah dan sebagainya, Allah jawab semua doa saya satu persatu.

Kini menjalankan perniagaan secara online ataupun offline adalah menjadi amalan saya sendiri. Mengusahakan perniagaan secara online rasanya lebih tersusun dan tidak perlukan anda meninggalkan rumah dan menganggu urusan rumahtangga anda.

Saya sendiri menjalankan perniagaan ini secara sambilan dan nampaknya membuahkan hasil yang berpatutan. Dengan hanya berinteraksi secara online dengan pelanggan perbezaan menjalankan perniagaan secara online dan juga offline tidak banyak bezanya. Semuanya perlukan kejujuran dan juga huhungan yang baik.

Insha Allah di masa akan datang, saya akan lebih konsisten dan lebih berdisplin lagi di dalam mencapai sesuatu matlamat. Alhamdulilah rezeki yang masuk dapat juga saya kongsikan bersama-sama dengan yang lain. Amin
Terpaksa berhenti di sini dahulu, kerana perlu masuk balik bekerja.
Nanti saya akan kongsikan dengan entri yang lebih banyak lagi.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Berminat dengan kain cotton berkualiti tinggi.
Tidak mudah renyuk, sejuk dan selesa di pakai. Mudah juga di gosok.
Bidangnya 45. Harga kain masih sama .
Iaitu RM 85 belum termasuk postage.
Ingin tahu lebih lanjut, hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun email sariah.awangsenik@gmail.com

Wednesday, 25 March 2015

LAGI KOLEKSI KAIN COTTON TERBARU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Sebelum nak lelap mata ini, anda bolehlah singgah sebentar di blog saya ini, untuk melihat kalau-kalau ada lagi kain yang lagi sesuai untuk keluarga tersayang anda.

Terdapat pelbagai warna dan juga corak yang menarik.
Harganya adalah RM 85 .
Kos postage ini, terletak berapa banyak kain yang anda beli.

Jika berminat, hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun email sariah.awangsenik@gmail.com

Sekian Terima Kasih

AMALAN MENCUCI TANDAS DAN BILIK AIR UMPAMA MEMBERSIHKAN DIRI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hati rasa sangat bersyukur kerana dapat juga merehatkan diri pada hari 'offday' ini. Minggu lepas sepatutnya berehat tetapi tidak dibenarkan. Kalau musim cuti sekolah memang agar sukar untuk saya bercuti. Beberapa hari sebelum itu, saya telah pun bercuti awal kerana pulang ke kampung menjenguk orang tua kesayangan. Alhamdulilah mereka berdua sihat-sihat belaka.

Kalau hari 'offday' ini macam-macam yang hendak saya lakukan. Nak menulislah, menjahitlah, mengemas dan bermacam-macam lagi. Tetapi selalunya yang penting dululah yang selalu saya buat dahulu. Tapi hari ini, saya bercadang nak cuci tandas dan juga bilik air. Kebiasaannya saya cuci tandas dan bilik air 2 kali seminggu. Tetapi memandangkan saya agak sibuk pada minggu lepas, maka saya hanya sempat mencucinya hanya sekali sahaja.

Saya senantiasa memastikan menjaga amalan ini. Kalau arwah Datuk Nik Aziz yang juga seorang menteri besar Kelantan boleh mencucinya sendiri apatah lagi diri kita yang langsung tidak mempunyai sebarang jawatan penting di dalam sesebuah organisasi kerajaan.

Dengan mencuci tandas dan juga bilik air ianya bagaikan simbolik menyucikan diri kita daripada sebarang dosa. Air adalah sebagai agent utama yang memainkan peranan yang penting di dalam membersihkan diri kita. Begitu jugalah hal yang sama di dalam membersihkan diri kita daripada sebarang dosa. Jadi mulai daripada sekarang, rajin-rajinlah jadikan amalan ini sebagai salah satu tabiat yang baik di dalam kehidupan anda semua.

Bukan susah mana pun hendak mencuci tandas dan juga bilik air ini. Saya hanya perlukan sabun, berus untuk menggosok lantai , sedikit klorox dan juga pewangi bilik air. Bagaimana hendak mencucinya terpulanglah kepada kreativiti anda. Ada pelbagai macam cara. Semuanya terpulang kepada cita rasa masing-masing. Nak senang ataupun susah.

Antara sikap positif yang boleh saya kekalkan di dalam diri dan juga mungkin juga orang lain ialah;
@@@ Dapat mengingatkan diri akan segala amalan menyucikan diri di dalam ajaran agama Islam yang suci ini.
@@@ Dapat memupuk sikap positif di dalam diri seseorang.
@@@ Dapat muhasabah diri bahawa setiap kehidupan manusia adalah sama tanpa mengira darjat dan pangkat seseorang.
@@@ Kehidupan semua manusia adalah sama tanpa mengira warna kulit dan sebagainya. Maka kita tidak berhak untuk menghukum sesama manusia.

Mungkin ada banyak lagi sikap positif yang dapat kita amalkan dengan hanya mencuci tandas dan juga bilik air. Telah wujud juga pelbagai kisah menarik yang di dramakan dengan hanya menjadikan amalan mencuci tandas dan juga bilik air.

Akhir kata janganlah sesekali anda malu untuk menjadikan amalan ini di kalangan ahli keluarga anda. Ianya adalah amalan di dalam ajaran Islam yang paling mulia dan juga dapat membentuk dan memperkukuhkan keperibadian seseorang.

Sekian Terima Kasih.
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

BUKU ALLAH TEMPAT MEMINTA
TERDAPAT PELBAGAI KISAH MENARIK YANG TERDAPAT DI DALAM BUKU ' ATM ' INI.
PENULIS BUKU INI IALAH FATHURI SALEHUDDIN. DI DALAMNYA TERKANDUNG KISAH SERAMAI 40 ORANG PENULIS.
HARGA BUKU INI IALAH RM 25 SUDAH TERMASUK POSTAGE.
Jika anda hendak dapatkannya, boleh hubungi saya Sariah Awang Senik 019-4075634 ataupun email sariah.awangsenik@gmail.com

HARI INI OFFDAY

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Akhirnya, boleh juga rehat hari ini. Minggu lepas musim cuti sekolah. Tidak berpeluang cuti, kerana baru sahaja menghabiskan cuti selama 3 hari dengan pulang ke kampung halaman. Apa pun saya tetap bersyukur kerana semua yang di rancang berjalan dengan lancar.

Dah offday ini, banyak sangat yang perlu saya lakukan. Dalam hati nak menjahitlah, menulislah tapi tidak tahulah yang mana satu akan dilakukan nanti. Tengahari tadi, saya ke pekan untuk membuat sedikit pembayaran di bank. Kemudian ke kedai cermin mata untuk membuat pemeriksaan mata.
Amat terkejut sebenarnya, kerana saya harus pakai cermin mata. Alamak! Dah makin teruk rupanya mata saya ini.

Baru beberapa minggu yang lepas, anak dara telah juga membuat pemeriksaan mata. Dah berumur ini macam-macam penyakit pulak yang datang ya. Saya berdoa janganlah ada lagi penyakit yang lain datang. Cukuplah dengan segala kesusahan yang saya hadapi sejak kebelakangan ini.

Okey, saya nak berhenti dahulu kerana nak buat lagi satu entri yang seterusnya. Semoga hari ini dan akan datang akan membawa seribu kebahagiaan dan juga keberkatan kepada semua yang membaca blog dan juga yang mengenali diri saya ini.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

Monday, 23 March 2015

HUJAN LEBAT KEMBALI LAGI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah hujan lebat kembali lagi ke daerah aku. Memang tepat sangkaan aku yang petang ni akan hujan lebat. Aku bersyukur jugak sebab kebetulan hari ini aku puasa sunat. Masa hendak pergi beli makanan untuk anak dara tadi, terdetik dalam hati aku, kalau hujan kan sejuklah sikit bumi Allah ini.

Tidak sangka doa aku di makbulkan terus oleh Allah. Belum sempat nak pergi kerja lagi, hujan dah pun turun. Mungkin salah aku sendiri yang bersiap lambat. Dah tahu nak hujan tapi masih terhegeh-hegeh tidak bersiap lagi. Walaubagaimana pun hujan kali ini terlalu lebat. Air sungai di belakang rumah ni pun naik hampir mencecah jambatan. Janganlah ada apa-apa perkara yang buruk berlaku. Lebih kurang pukul 4.30 petang, barulah hujan agak reda kembali. Aku pun apa lagi. Terus mencapai beg dan simpan kasut kerjaku ke dalam plastik. Dalam plastik tu aku letakkan bersama stokin sekali. Jadi tidaklah basah kasut dan juga stokin. Dengan berpayungkan payung yang agak comel, aku memulakan perjalanan ke tempat kerja. Kenalah pakai selipar kerana air hujan terlalu banyak di atas jalan raya.

Akhirnya aku pun sampai juga di tempat kerja. Nasib baju uniform kerja ku tidak basah. Cuma seluar sahaja yang agak basah dek kerana tempias air hujan. Apa pun aku bersyukur kerana semua perjalanan berjalan dengan lancar. Aku memulakan perkerjaanku seperti biasa. Alhamdulilah pelanggan pun agak kurang. Jadi tidaklah aku tergesa-gesa menyiapkan segala tugasan ku.

Semua urusanku pekerjaan ku berjalan dengan lancar hari ini. Kebetulan pula malam ini, kedai ku tutup pukul 10 malam. Jadi adalah masa untuk aku menghabiskan masa yang ada bersama-sama dengan anak-anak tersayang.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

Sunday, 22 March 2015

MEMANDU BERSAMA SI KERETA KANCIL YANG COMEL

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Si kereta kancil merah kepunyaan adik ku ini memang telah banyak berjasa kepada aku dan juga anak-anak kesayanganku. Awal cuti sekolah yang lepas, aku berpeluang pulang ke kampung dengan menaiki kereta kancil berwarna merah kepunyaan adikku. Walaupun kecil, namun aku dan anak-anak tetap merasa,bersyukur menaiki kereta kancil merah ini. Kereta kancil ini hanyalah manual dan bukan automatik.

Bayangkan aku memandunya pulang ke kampung meredah jem yang teruk bermula di kawasan Gombak. Dah namanya awal cuti sekolah. Maka berpusu-pusulah manusia mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung menjenguk orangtua di kampung. Memandu kereta yang bukan automatik memerlukan fokus dan juga daya ketahanan yang kuat. Pandai menggunakan gear yang sesuai untuk menempuh jalanraya yang amat sesak dengan segala macam jenis kenderaan. Selalunya aku menggunakan gear 2 ataupun 3. Setelah agak lancar arus perjalanan maka barulah aku tukarkan ke gear 4 dan seterusnya gear 5.

Yang paling mencabar kesabaran dan juga daya ketahanan aku ialah semasa mengharungi jalan yang sesak bermula di persimpangan menuju ke Genting dan juga ke terowong Karak. Sudahlah dengan jalan yang mendaki bukit, aku tidak putus-putus berdoa agar tidak mati engine dan berdoa tidak mendatangkan masalah kepada pemandu kenderaan yang lain. Di kiri dan di kanan, depan dan belakang terdapat banyak kereta yang berjenama terkenal dan dah tentulah lebih laju daripada kereta kancil merah adikku yang comel ini. Dengan berbekalkan doa dan juga kemahiran yang serba sedikit tentang pemanduan kereta, aku berjaya juga menempuh jalan yang sesak ini. Gear yang sesuai dan penggunaan klash dan minyak aku merasa sangat bangga dapat melepasi semua halangan jalan yang amat sesak ini.

Di tambah dengan aircondnya yang tiada, anak-anakku tetap sabar dan senantiasa memberi semangat untuk meneruskan perjalanan hinggalah sampai ke kampung. Selepas melepasi Bukit Tinggi, aku mengambil keputusan untuk meneruskan perjalanan dengan mengikuti jalan lama hinggalah sampai ke Bentong untuk mengurangkan rasa panas melalui jalan highway. Alhamdulilah bukan aku sahaja yang berbuat demikian. Ramai lagi kereta -kereta yang lain yang ikut di belakang kereta kancil merah adikku ini.

Aku bersyukur kerana aku dan anak-anak selamat pulang ke kampung dan begitu juga dengan perjalanan kami balik semula ke sini. Setelah sampai di Raud, aku berhenti rehat sebelum meneruskan perjalanan ke kampung untuk bertemu dengan kedua orang tua aku.

Pada jam hampir pukul 8 malam, aku dan anak-anak selamat sampai di rumah ayahku. Kebetulan rumah ayahku terletak di jalan menuju ke Kelantan. Terdapat banyak lagi kenderaan menuju ke Kelantan. Dan ada juga kemalangan yang berlaku di sana sini. Kereta yang di pandu terlalu laju ataupun mungkin mereka merasa terlalu mengantuk.

Apapun aku merasa berpuas hati dengan segala perjalanan yang semuanya berjalan dengan lancar. Walaupun hanya sesekali berpeluang memandu namun aku masih ingat akan cara-cara pemanduan yang selamat. Berdoa semoga suatu hari nanti aku berpeluang memiliki kereta sendiri suatu hari nanti. Tidak kisahlah sama ada kereta itu automatik ataupun secara manual. Amin.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Berpeluang mempelajari menulis blog dan juga memiliki kedai online anda sendiri dengan pakej yang menarik. Anda boleh miliki semuanya dengan hanya membayar secara beransur-ansur.
Harga pendaftaran masih sama. Iaitu RM 200.
Jika membayar secara ansuran kelas hanya akan bermula setelah selesai semua bayaran ansuran. Dan jika bayar cash , kelas akan bermula serta merta.
Ingin tahu lebih lanjut, anda boleh hubungi saya seperti di bawah :
Sariah Awang Senik
019-4075635/ Whatshapp
Email sariah.awangsenik@gmail.com
Wechat balqis74
Instragram sariah0274
Blog http://sariahawangsenik.blogspot.com

BERAKHIRNYA SUDAH CUTI PERSEKOLAHAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Begitu cepat masa berlalu. Cuti sekolah yang selama seminggu pun tidak terasa apa. Mungkin sebab saya terlalu sibuk bekerja dan kadang-kadang tiada masa memikirkan hal yang lain. Ketika ini saya masih lagi sedang bekerja dan juga mencari pendapatan sampingan secara online. Walaupun komisen yang saya dapat tidaklah banyak, namun saya tetap bersyukur. Komisen di dalam RM20, RM 5 ataupun RM 6, siapalah yang nak bagi kan.

Cuti sekolah ini pun, berlalu begitu sahaja. Saya hanya berpeluang pulang ke kampung bersama dengan anak-anak tersayang. Dah terlalu lama saya dan anak-anak tidak pulang ke kampung dek terlalu banyak halangan. Alasan sibuk sebenarnya bukanlah alasan terbaik untuk tidak pulang ke kampung. Masa saya sedang bekerja ini, saya lihat begitu ramai ibubapa sibuk mengambil cuti untuk membawa anak-anak bercuti ke tempat-tempat yang menarik. Alhamdulilah saya merasa bahagia melihat ibubapa serta anak-anak gembria apabila dapat menghabiskan cuti bersama-sama serta meluangkan lebih banyak masa bersama.

Bukan semua ibubapa berkemampuan untuk berbuat demikian. Ada ramai ibubapa yang kurang berkemampuan dan hanya mampu membawa anak-anak menghabiskan cuti persekolahan di kampung bersama atuk dan juga nenek mereka.

Tidak kisahlah apa pun, menghabiskan cuti bersama anak tersayang adalah saat yang paling bermakna buat semua para ibu dan juga bapa. Insha Allah jika ada rezeki yang lebih, pasti akan ada lagi untuk anak-anak tersayang. Saat saya sedang menulis entri ini, saya baru sahaja bangun untuk menyiapkan anak-anak yang hendak ke sekolah. Semoga di minggu pertama permulaan hari sekolah ini akan membawa seribu kebahagiaan kepada semua ibubapa dan anak-anak. Begitu jugalah hal yang sama yang saya harapkan bersama-sama anak-anak tersayang. Amin.

Sekian Coretan Cuti Sekolah
Sariah Awang Senik

Saturday, 21 March 2015

SEPETANG MEMASAK SAMBAL HITAM BELIMBING BULOH

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sariah Awang Senik
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Sambal Hitam, sambal itam ataupun sambal Hitam Belimbing Buloh semua pun adalah sambal yang sama. Sambal yang sangat popular di daerah kelahiran aku Kuala Lipis. Kalau nak tahu nak masak sambal ini tidaklah sesusah mana. Cuma yang rumitnya hendak dapatkan bahan mentah belimbing yang telah di rebus sehingga kering dan jadi hitam.

Kalau nak tahu, arwah emak dan juga abah aku sendiri adalah orang yang paling pakar merebus belimbing buloh ini sehingga kering dan menjadi hitam. Hitam tidak bermaksud hangit ataupun rentung.

Kini arwah emak telah tiada. Hanya abah sahaja yang masih lagi mengamalkan merebus belimbing buloh ini sehingga menjadi hitam. Tetapi sekarang agak sukar untuk mendapatkan bahan mentah ini. Aku sendiri hanya membelinya terus daripada pembekal dari kampung. Kebanyakannya dah tentulah orang-orang kampung yang duduk di sekitar Benta dan juga daerah Kuala Lipis.

Pada awal cuti sekolah baru-baru ini, semua bekalan bahan mentah ini, aku beli sedikit demi sedikit. Hajat hati untuk memasak sambal yang telah di pesan oleh rakan sekerja aku, yang teringin merasai kesedapan sambal hitam aku tu.
Mereka sanggup membeli sambal hitam aku tu. Harga yang aku jual tidaklah semahal mana. Rasanya sangat berbaloi. Resipinya pun adalah resipi yang asal dan langsung tidak berubah sama sekali.

Semuanya masih sama seperti mana yang arwah emak aku ajar dahulu. Kata arwah emak, sambal Hitam ini kena di masak sehingga kering dengan api yang sangat perlahan. Kalau kuat apinya, alamat hangitlah jadinya dan dah tentulah tidak sedap lagi.

Hampir seharian aku memasak sambal hitam yang telah dipesan oleh 2 orang rakan sekerja aku. Cukuplah rezeki aku 3 beranak untuk hari tersebut. Bermula dengan mengopek ikan bilis dengan di bantu oleh anak dara kesayangan dan seterusnya mengoreng ikan bilis tersebut hingga menjadi garing.

Kini ada bermacam versi sambal hitam yang telah di komersialkan. Namun semuanya tidak sama dengan rasa dan resipi yang telah arwah emak wariskan kepada aku sendiri. Aku berusaha untuk kekalkan rasa yang sama sepertimana arwah emak aku buat dahulu.

Setelah sambal hitam aku siap di masak, aku terus memberinya kepada 2 orang rakan sekerja aku. Gembrianya mereka berdua apabila melihat sambal Hitam yang aku buat itu. Kalau ada yang teringin merasai kesedapan sambal Hitam yang masam, manis pedas ini, bolehlah hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun boleh terus email di sariah.awangsenik@gmail.com. Harga sangat berpatutan. Tidaklah sampai ratusan ringgit.

Rasanya adalah resipi asal arwah emak dan langsung tidak diubah 100%. Bagi yang tidak tahan pedas, saya boleh kurangkan rasa pedas sambal Hitam ini.
Jika berminat bolehlah hubungi saya ya.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik
019-4075635/ Whatshapp
Wechat balqis74
Instragram sariah0274
blog http://sariahawangsenik.blogspot.com

LAGI KOLEKSI TERBARU KAIN SHAHRIZAD COTTON

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook Dan Whatshapp
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Lagi koleksi terbaru daripada kain Shahrizad Cotton.
Terdapat banyak dan juga corak yang menarik. Juga sesuai untuk dijadikan koleksi terkini untuk hari raya puasa nanti.

Harga masih sama.
RM 85 Kos postage untuk semenanjung Malaysia ialah RM 5.
Kos postage untuk Sabah dan Sarawak ialah RM 10.

Jika anda berminat untuk mendapatkan semua kain cotton ini, boleh juga hubungi saya seperti berikut:
Sariah 019-4075634
Email sariah.awangsenik@gmail.com

Sekian.

Friday, 20 March 2015

JANGAN MUDAH TERPEDAYA WAHAI WANITA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Assalamulaikum.
Hati merasa bersyukur kerana Allah masih memberi peluang untuk menulis suatu entri yang sangat berguna dan juga mungkin dapat dijadikan panduan dan juga rujukan kepada semua kaum wanita di dalam mencari dan juga meraih cinta sejati. Memang sifat wanita telah dijadikan oleh Allah sangat lemah. Dan mudah terpengaruh dan terleka oleh ayat-ayat manis yang diluahkan oleh kaum adam. Ada kalanya kaum wanita sukar membezakan antara yang logik ataupun tidak logik.

Berhati-hatilah apabila berkenalan di laman sosial seperti Facebook, Wechat dan juga Whatshapp. Memang ada yang jujur dan tidak kurang juga yang mengambil kesempatan di atas kelemahan kaum wanita itu sendiri. Mereka menyamar menggunakan profile berwajahkan orang Asia tetapi tidak mempunyai ramai kenalan. Kadang-kadang mereka akan meletakkan gambar anak-anak kecil dan mendakwa gambar anak tersebut adalah anak mereka.

Hati wanita memanglah mudah jatuh simpati dan juga kesian terhadap mereka. Sekali pandang memang tiada yang pelik ataupun berunsurkan penipuan, namun setelah kita terima mereka sebagai rakan dan ber'chat' menerusi alam maya ini barulah kita akan perasan ada sesuatu yang tidak kena. Mereka akan berusaha membuatkan kita tergoda dengan ayat-ayat manis mereka.

Dan ada juga yang mendakwa berketurunan 'Tengku' dan akan menjelaskan bahawa dilahir dan dibesarkan di New York dan langsung tidak pandai berbahasa Melayu.
Jangan mudah terpedaya, wahai kaum wanita jika anda sedang berchat dengan mereka sekarang. Mereka akan cuba perangkap kita dengan katakan nak kongsi kebahagiaan mereka bersama dengan kita. Sebenarnya mereka hanya hendak menipu kita sahaja.

Selalunya mereka akan memberikan kita hadiah yang banyak. Kemudian, mereka akan berikan kita 'pic' tentang semua hadiah yang mereka hantar kepada kita. Kalau nak tahu pic itu semua adalah barangan seperti handbag, cincin, jam, baju yang cantik. Dan yang tersangat merbahayanya adalah mendakwa meletakkan sejumlah wang us dollar di dalam kotak-kotak yang di isikan segala hadiah tersebut. Mereka kononnya akan terus menghantar segala hadiah tersebut tanpa memberitahu kita terlebih dahulu. Itulah cara mereka memperdayakan diri kita. 

Dakwanya lagi, hadiah tersebut akan sampai dalam masa 2 ataupun 3 hari dan kita perlu membayar semua charges penghantaran barangan tersebut. Wahai, kaum wanita, inilahcaranya mereka menipu tanpa kita sedari. Mana mungkin seseorang yang hendak memberikan kita hadiah, kita pula yang terpaksa membayar semua chargesnya.

Jangan lakukan sesuatu yang bodoh dengan membayar semua charges barangan tersebut. Mungkin mereka telah lama merancang untuk berbuka demikian terhadap diri kita. Usah terlalu mudah terpedaya dengan segala janji manis kaum lelaki seperti ini. Jika merasa ragu-ragu ataupun was-was, silalah rujuk kepada pihak yang lebih arif tentang hal ini semua. Jika benar mereka ingin berkongsi kebahagiaan , kenapa mereka pilih kita untuk memberikan semua hadiah tersebut. Pasti di falam Facebook akan ada lebih ramai lagi kenalan ataupun rakan yang lain.

Lelaki ini akan terus mendesak untuk membayar semua charges barangan tersebut. Jangan terus membuat pembayaran. Abaikan sahaja barang tersebut. Semua itu adalah tidak wujud sama sekali. Process untuk mengambil barangan tersebut adalah bukan seperti demikian. Fikirkanlah secara logik, mana boleh 'clear'kan barangan di kastam tanpa kebenaran pelanggan itu tersendiri. 

Mereka ini teramat bijak mengatur strategi untuk berusaha menipu kaum wanita yang dah agak berumur. Antara yang menjadi mangsa adalah kaum wanita yang berumur sekitar 30an ke atas. Ada juga ibu-ibu tunggalyang mempunyai status kewangan yang kukuh. Sesungguhnya cinta dan juga kasih sayang mereka tidak wujud sama sekali. Mereka hanya hendak memerangkap dan menyusahkan lagi kehidupan kita. Jauhkan diri daripada mereka dengan serta merta.

Masih banyak lelaki yang baik di luar sana yang boleh kita percayai dan harapkan. Akhirkata jika anda merasakan ada sesuatu yang tidak kena ataupun hampir ditipu, rujuklah kepada pihak berkuasa ataupun melaporkan kepada pihak berkuasa.

Jangan terus membiarkan diri anda terleka dan juga hanyut oleh perasaan cinta dan kasih sayang yang tidak nyata.


Nota : Kes ini masih sering berlaku dan akan senantiasa berlaku. Mereka akan menggunakan pelbagai teknik untuk terus berusaha menipu dan juga memperdayakan kaum wanita. Jika anda rasakan ada sesuatu yang tidak kena, laporkan kesemuanya kepada pihak berkuasa.

Sekian.



KOLEKSI TERBARU SHAHRIZAD COTTON

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook Dan Whatshapp
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Kepada semua peminat kain cotton, kini ada koleksi terbaru daripada Shahrizad Cotton. Semua masih panas di pasaran.
Terdapat pelbagai warna dan juga corak yang menarik.

Kain cottonnya adalah cantuman benang, bukan printed design . Polycotton dengan bidangnya adalah 45cm. Lembut dan juga sejuk. Tidak turun warna dan amat mudah di gosok. Sesuai di buat sebagai baju kurung, baju melayu, baju untuk kanak-kanak. Ianya kurang kedut sebanyak 100%.

Harganya adalah RM 85 sepasang.
Kos postagenya adalah RM 5 untuk semanjung Malaysia. Dan RM 10 untuk Sabah dan Sarawak. Tetapi semuanya boleh di runding. Jika anda berminat ingin dapatkan kain-kain cotton yang menarik ini, bolehlah hubungi saya seperti di bawah:

Sariah Awang Senik
019-4075634/ Whatshapp
Fb Sariah Awang Senik
Wechat balqis74
Instragram sariah0274
Email sariah.awangsenik@gmail.com.

Nota : Saya akan update kan lagi untuk koleksi yang seterusnya.

Sekian.

Saturday, 7 March 2015

LEKA MENGUASAI DIRI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Telah hampir dua minggu, sudah pun masuk bulan Mac, tapi masih dan asyik leka dengan sesuatu yang menyebabkan aku lari daripada fokusku yang sebenar. Fokus utama ialah menyimpan hasrat untuk berhenti kerja dan memulakan perniagaan dari rumah, menjahit kraftangan sendiri dan juga menulis tentang apa sahaja perkongsiaan yang berguna dan berfaedah untuk semua.

Sebenarnya, aku ingin lebih fokus dan juga konsisten di dalam penulisan aku di blog yang serba sederhana ini iaitu Travelog Kehidupan. Namanya pun kehidupan. Jadi aku akan lebih banyak menulis tentang segala pengalaman pahit dan juga manis, sepanjang 41 aku di lahirkan di bumi bertuah ini.

Kalau nak tahu, terlalu banyak yang aku ingin cepat capai selepas bergelar seorang ibu tunggal. Pandangan aku makin luas dan juga berkembang setelah bernaung di bawah kumpulan sokongan iatu Akademi Bekerja Dari Rumah. Hampir setahun berada di sini. Tetapi rasanya usaha dan fokus yang aku lakukan bukanlah luar biasa ataupun 'All out' lagi. Banyak perkara yang buat aku asyik leka dan hilang fokus. Antaranya keadaan masalah kerja tetap aku dan bermacam-macam lagi.

Namun aku perlu lebih berusaha dan sentiasa punyai semangat yang kuat. Kuat ke semangat aku ini? Yang aku tahu, sama ada kuat ataupun tidak, aku main redah je dengan masalah yang ada. Bagi aku senang je. Setiap masalah ataupun dugaan yang datang, sebenarnya tersembunyi hikmah yang hanya yang berkuasa sahaja yang maha mengetahuinya.

Untuk itu, aku harus lebih dan mesti berdisplin melatih diri aku yang sebenarnya. Kalau hendak sesuatu yang luar biasa, maka usaha setiap hari pun kena luar biasa juga kan. Jangan hanya pandai berkata-kata. Umpama burung kakak tua, pandai berkata-kata tetapi tidak faham apa yang diperkatakan sebenarnya.

Kini aku tidak mahu lagi menjadi terlalu leka. Sampai masa aku buat kerja, aku akan lakukannya secara bersungguh-sungguh. Semangat dan juga terus bersemangat. Esok, insha Allah akan lebih indah daripada hari ini.

Coretan Untuk Motivasi Diri
Sariah Awang Senik
019-4075635/ Whatshapp
Fb Sariah Awang Senik
Wechat Balqis74
Instragram sariah0274
Blog Travelog Kehidupan
Email sariah.awangsenik@gmail.com

Tuesday, 3 March 2015

SUDAH MASUK BULAN MAC

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Begitu cepat masa berlalu. Sekarang sudah pun masuk bulan Mac. Masih terlalu banyak perkara yang saya perlu belajar dan juga fokus di dalam mencapai sesuatu impian. Impian yang mahu di capai tidaklah terlalu tinggi, namun cukuplah saya dapat buktikan kepada keluarga dan juga insan-insan yang di sayangi yang saya mampu berdikari dan menghadapi setiap cabaran yang mendatang.

Bulan Februari yang lepas, saya terlalu sibuk dengan pelbagai tanggungjawab yang harus saya selesaikan sebaik yang mungkin. Memegang jawatan hanya sebagai seorang pembantu kedai, membuatkan kerja saya banyak berinterkasi dengan para pelanggan. Bukan semua pelanggan sama perangai dan juga karenahnya. Ada yang senang di bawa berbincang dan tidak kurang juga yang selalu menguji tahap kesabaran saya sebagai seorang pekerja.
Berurusan dengan pelbagai jenis lapisan pelanggan membuatkan saya terpaksa bersiap sedia dengan pelbagai teknik untuk menarik hati pelanggan secara direct ataupun offine. Menarik hati pelanggan secara offline bukanlah perkara yang mudah. Kebetulan pula saya bukanlah kategori orang yang mempunyai sikap yang ramah-tamah.

Namun semua itu, saya harus dan mesti belajar demi kebaikan saya mengendalikan para pelanggan di masa hadapan. Saya akui terpaksa belajar lebih lagi tentang selok-belok perniagaan daripada mereka yang lebih muda di dalam urusan pengendalian perniagaan. Apa pun, bulan Mac ini, saya perlu bersiap sedia dengan pra hari raya yang akan di sambut pada bulan Julai nanti.

Harus lebih banyak belajar , konsisten serta fokus di dalam mencapai sesuatu matlamat. Semoga pengakhiran bulan Mac ini saya dapat membuat perubahan yang memberangsangkan tidak kira apa sahaja bidang yang akan di ceburi kelak.

Sariah Awang Senik
019-4075634/ Whatshapp
Email sariah.awangsenik@gmail.com
Blog : Travelog Kehidupan
Fb     : Sariah Awang Senik

Monday, 2 March 2015

RUTIN HARIAN SEORANG IBU VS AYAH

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Anak-anak syurgaku telah pun ke sekolah semuanya. Hari ini anak dara yang comel bakal menghadapi ujian di sekolahnya. Sementara si abang akan menghadapi ujiannya pada minggu hadapan. Walaupun si abang dah semakin besar, aku tetap memandang dan menganggapnya seperti anak-anak yang masih kecil. Setiap hari aku akan menghantarnya ke simpang di hadapan rumahku untuk menunggu bas yang paling awal.

Memang dia dah besar dan pandai jaga diri, tetapi aku risau akan faktor keselamatannya sementara menunggu bas itu. Setelah selesai, aku akan pulang semula ke rumah dan menyiapkan pula anak dara aku yang seorang ini. Biasanya anak dara seorang ini, memang aku gerakkannya awal, tapi ambil masa berjam-jam di dalam bilik air tu. Entah apa yang di buatnya, aku pun kurang pasti. Bila tanya, dia akan cakap dah nak siap dah. Itulah alasan yang selalu aku dengar. Tapi siapnya tidak jugak.

Setelah bersiap dan bersarapan, aku akan hantar anak daraku sendiri ke sekolah. Walaupun dia menaiki basikal ke sekolah, aku gemar temankannya dan hantarnya sampai ke kelasnya. Kelasnya terletak paling atas, dan kekadang terasa lenguh juga nak sampai ke tingkat yang paling atas. Kebiasaannya sebelum meninggalkan anak daraku di sekolah, aku gemar memeluk dan juga menciumnya berkali-kali. Hal yang sama juga aku lakukan pada si abang. Tidak kisahlah mereka suka ataupun tidak, aku tidak akan berhenti melakukannya.

Memandangkan kedua anak syurgaku kekurangan kasih sayang seorang ayah , maka aku harus lebih dan bersedia memberikan kasih sayang sebagai seorang ibu dan juga ayah. Tidak gemar menghasut mereka tentang ayah mereka, aku tetap dan akan kekal berkata hanya yang baik sahaja tentang ayah mereka. Selalunya, aku akan cakap, mungkin ayah mereka ada masalah ataupun ada sebab yang lain. Apapun mereka berdua anak-anak yang bijak dan sudah pandai membuat sebarang kesimpulan.

Sebenarnya bukan mudah menjadi seorang ibu dan juga ayah sekaligus. Namun aku harus berbuat demikian demi kebahagiaan anak-anak syurgaku di masa hadapan. Hanya masa sahaja yang akan menentukan segalanya. Semoga mereka berdua akan menjadi anak-anak kuat semangat dan tahan lasak menghadapi segala cabaran kehidupan. Mampu berdikari dan tidak selalu mengharap bantuan daripada orang lain.

Insha Allah sebagai seorang ibu aku tidak akan sesekali leka daripada berdoa untuk mereka berdua. Amin.

Nota : Anak bujang tersayang sangat berminat dan berbakat di dalam penulisan khat. Mungkin jika ada sesiapa yang terbaca entri ini yang boleh berikan lebih banyak maklumat tentang di mana tempat yang sesuai yang dapat kembangkan bakat anak bujang tersayang. Jika ada sesiapa yang mengetahuinya bolehlah hubungi saya seperti di bawah.

Sariah Awang Senik
019-4075635 / Whatshapp
Fb Sariah Awang Senik
Email sariah.awangsenik@gmail.com
Blog : Travelog Kehidupan.

PROMOSI EBOOK MAC 2015

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Promosi ebook dari Akademi Bekerja Dari Rumah Mac 2015. Kini anda boleh dapatkan 3 buah ebook ini pada harga yang paling istimewa. Harganya ialah RM50. ( Harga sebenar RM 100 ).
Ebook yang menjadi pilihan ialah :
@@@ Ebook Surirumah Juga Boleh Berbisnes
@@@ Ebook Super WAHM Supermom
@@@ 101 Idea Home Based Bisnes.

Siapakah yang harus memiliki Ebook ini?
@@@ Mereka yang ingin menambah pendapatan sampingan dengan berniaga.
@@@ Surirumah yang nak tahu cara berniaga online hanya dari rumah.
@@@ Surirumah yang ada 1,2,3 atau lebih anak dan mahu belajar urus diri dan keluarga supaya lebih terurus.
@@@ Mahu baca kisah motivasi mereka yang telah berjaya berniaga dan menguruskan keluarga.
@@@ Mahu tahu cara mudah berniaga melalui platform online.

Jika anda ingin dapatkan 3 buah ebook ini dengan harga yang paling istimewa ini bolehlah hubungi saya seperti di bawah:
Sariah Awang Senik
019-4075634/ Whatshapp
Email sariah.awangsenik@gmail.com

PAKEJ LENGKAP MMR DAN ATM

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber :  Akademi Bekerja Dari Rumah
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Pakej lengkap dan menarik daripada Akademi Bekerja Dari Rumah.
Kini anda miliki 2 buah buku iaitu buku:
@@ Mudahnya Menjemput Rezeki
@@ Allah Tempat Mengadu.
Dua buah buku ini berharga RM 45 termasuk pos.

Jika anda hendak memilikinya bolehlah hubungi saya seperti di bawah :
Sariah Awang Senik
019-4075635 / Whatshapp
Fb : Sariah Awang Senik
Email : sariah.awangsenik@gmail.com
Blog : Travelog Kehidupan.

MENANG HADIAH CABUTAN BERTUAH DENGAN HANYA BELI PERFUME

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi http://sariahawangsenik.blogspot.com Rasa-rasanya kalau beli perfume di pasaraya, ad...