Posts

Showing posts from March, 2015

LAMBANG KEBAHAGIAAN SEBUAH KEHIDUPAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.comApakah lambang kebahagiaan sebuah kehidupan?
Mempunyai sebuah rumah yang besar, mempunyai kereta yang mewah, bersuamikan seorang suami yang kaya raya, punyai seorang isteri yang cantik, anak-anak yang ramai, ada pekerjaan yang bagus dan juga gaji yang agak lumayan ataupun hanya mempunyai sebuah kehidupan yang serba sederhana dalam segala segi.Semuanya terletak pada diri anda. Bagaimana anda meletakkan kebahagiaan di dalam kehidupan anda dan juga mengolahkannya di kehidupan anda seharian. Bagi saya, lambang kebahagiaan sebuah kehidupan itu sendiri terletak pada diri kita sendiri. Jika punyai segala-galanya namun kurang kasih sayang serta tidak mempunyai sifat kasih mengasihi dan juga hormat menghormati, maka seseorang itu akan sukar mencapai kebahagiaan yang sebenar di dalam kehidupannya.Hidup di penuhi rasa ketakutan, menyimpan perasaan dendam, benci dan senantiasa iri hati dengan kebahagiaan yang dikecapi oleh …

MAAF SAYA MEMANG TIDAK SEMPURNA

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber: Google
http://sariahawangsenik.blogspot.comMaaf! Saya memang tidak sempurna. Terlalu banyak kelemahan yang perlu saya perbaiki. Antara sedar ataupun tidak setiap hari saya melakukan kesilapan. Namun kekadang kesilapan dan kesalahan itu bukanlah saya sengajakan. Jikalau memang ianya untuk tujuan menegur dan memberi nasihat, tolonglah lakukan nya dengan cara yang paling berhemah. Jangan terlalu mengikut perasaan hati dan juga menyimpan perasaan dendam dan amarah.Janganlah kerana kejadian semalam membuat saya di hukum sebegini rupa. Saya juga insan biasa punya hati dan perasaan. Apa yang berlaku di masa lalu adalah suatu pengajaran buat sahaja. Cubalah berfikir, siapa yang menjadikannya sedemikian rupa. Tentulah Allah yang maha esa. Ada hikmah yang ingin di beri, makanya saya diuji sedemikian rupa. Dengan mengatakan saya kurang berfikir, adalah tidak benar sama sekali. Kalau semua yang saya lakukan tanpa berfikir terlebih dahulu, tidak mungkin saya kembali…

REZEKI DI HARI JUMAAT

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.comAssalamulaikum, berkat hari Jumaat, rezeki yang Allah tiada terkata nikmatnya. Mungkin juga berkat apa yang saya amalkan sejak kebelakangan ini, nampak membuahkan hasilnya yang tersendiri. Dengan menjadikan amalan berzikir, bersolat sunat, bersedekah dan sebagainya, Allah jawab semua doa saya satu persatu. Kini menjalankan perniagaan secara online ataupun offline adalah menjadi amalan saya sendiri. Mengusahakan perniagaan secara online rasanya lebih tersusun dan tidak perlukan anda meninggalkan rumah dan menganggu urusan rumahtangga anda.Saya sendiri menjalankan perniagaan ini secara sambilan dan nampaknya membuahkan hasil yang berpatutan. Dengan hanya berinteraksi secara online dengan pelanggan perbezaan menjalankan perniagaan secara online dan juga offline tidak banyak bezanya. Semuanya perlukan kejujuran dan juga huhungan yang baik. Insha Allah di masa akan datang, saya akan lebih konsisten dan lebih ber…

LAGI KOLEKSI KAIN COTTON TERBARU

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.comSebelum nak lelap mata ini, anda bolehlah singgah sebentar di blog saya ini, untuk melihat kalau-kalau ada lagi kain yang lagi sesuai untuk keluarga tersayang anda.Terdapat pelbagai warna dan juga corak yang menarik.
Harganya adalah RM 85 .
Kos postage ini, terletak berapa banyak kain yang anda beli.Jika berminat, hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun email sariah.awangsenik@gmail.com
Sekian Terima Kasih

AMALAN MENCUCI TANDAS DAN BILIK AIR UMPAMA MEMBERSIHKAN DIRI

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.comHati rasa sangat bersyukur kerana dapat juga merehatkan diri pada hari 'offday' ini. Minggu lepas sepatutnya berehat tetapi tidak dibenarkan. Kalau musim cuti sekolah memang agar sukar untuk saya bercuti. Beberapa hari sebelum itu, saya telah pun bercuti awal kerana pulang ke kampung menjenguk orang tua kesayangan. Alhamdulilah mereka berdua sihat-sihat belaka.Kalau hari 'offday' ini macam-macam yang hendak saya lakukan. Nak menulislah, menjahitlah, mengemas dan bermacam-macam lagi. Tetapi selalunya yang penting dululah yang selalu saya buat dahulu. Tapi hari ini, saya bercadang nak cuci tandas dan juga bilik air. Kebiasaannya saya cuci tandas dan bilik air 2 kali seminggu. Tetapi memandangkan saya agak sibuk pada minggu lepas, maka saya hanya sempat mencucinya hanya sekali sahaja. Saya senantiasa memastikan menjaga amalan ini. Kalau arwah Datuk Nik Aziz yang juga seorang menteri besar Kelantan…

HARI INI OFFDAY

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.comAkhirnya, boleh juga rehat hari ini. Minggu lepas musim cuti sekolah. Tidak berpeluang cuti, kerana baru sahaja menghabiskan cuti selama 3 hari dengan pulang ke kampung halaman. Apa pun saya tetap bersyukur kerana semua yang di rancang berjalan dengan lancar.Dah offday ini, banyak sangat yang perlu saya lakukan. Dalam hati nak menjahitlah, menulislah tapi tidak tahulah yang mana satu akan dilakukan nanti. Tengahari tadi, saya ke pekan untuk membuat sedikit pembayaran di bank. Kemudian ke kedai cermin mata untuk membuat pemeriksaan mata.
Amat terkejut sebenarnya, kerana saya harus pakai cermin mata. Alamak! Dah makin teruk rupanya mata saya ini. Baru beberapa minggu yang lepas, anak dara telah juga membuat pemeriksaan mata. Dah berumur ini macam-macam penyakit pulak yang datang ya. Saya berdoa janganlah ada lagi penyakit yang lain datang. Cukuplah dengan segala kesusahan yang saya hadapi sejak kebelakangan in…

HUJAN LEBAT KEMBALI LAGI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.comAlhamdulilah hujan lebat kembali lagi ke daerah aku. Memang tepat sangkaan aku yang petang ni akan hujan lebat. Aku bersyukur jugak sebab kebetulan hari ini aku puasa sunat. Masa hendak pergi beli makanan untuk anak dara tadi, terdetik dalam hati aku, kalau hujan kan sejuklah sikit bumi Allah ini. Tidak sangka doa aku di makbulkan terus oleh Allah. Belum sempat nak pergi kerja lagi, hujan dah pun turun. Mungkin salah aku sendiri yang bersiap lambat. Dah tahu nak hujan tapi masih terhegeh-hegeh tidak bersiap lagi. Walaubagaimana pun hujan kali ini terlalu lebat. Air sungai di belakang rumah ni pun naik hampir mencecah jambatan. Janganlah ada apa-apa perkara yang buruk berlaku. Lebih kurang pukul 4.30 petang, barulah hujan agak reda kembali. Aku pun apa lagi. Terus mencapai beg dan simpan kasut kerjaku ke dalam plastik. Dalam plastik tu aku letakkan bersama stokin sekali. Jadi tidaklah basah kasut dan juga stok…

MEMANDU BERSAMA SI KERETA KANCIL YANG COMEL

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.comSi kereta kancil merah kepunyaan adik ku ini memang telah banyak berjasa kepada aku dan juga anak-anak kesayanganku. Awal cuti sekolah yang lepas, aku berpeluang pulang ke kampung dengan menaiki kereta kancil berwarna merah kepunyaan adikku. Walaupun kecil, namun aku dan anak-anak tetap merasa,bersyukur menaiki kereta kancil merah ini. Kereta kancil ini hanyalah manual dan bukan automatik. Bayangkan aku memandunya pulang ke kampung meredah jem yang teruk bermula di kawasan Gombak. Dah namanya awal cuti sekolah. Maka berpusu-pusulah manusia mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung menjenguk orangtua di kampung. Memandu kereta yang bukan automatik memerlukan fokus dan juga daya ketahanan yang kuat. Pandai menggunakan gear yang sesuai untuk menempuh jalanraya yang amat sesak dengan segala macam jenis kenderaan. Selalunya aku menggunakan gear 2 ataupun 3. Setelah agak lancar arus perjalanan maka barulah ak…

BERAKHIRNYA SUDAH CUTI PERSEKOLAHAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.comBegitu cepat masa berlalu. Cuti sekolah yang selama seminggu pun tidak terasa apa. Mungkin sebab saya terlalu sibuk bekerja dan kadang-kadang tiada masa memikirkan hal yang lain. Ketika ini saya masih lagi sedang bekerja dan juga mencari pendapatan sampingan secara online. Walaupun komisen yang saya dapat tidaklah banyak, namun saya tetap bersyukur. Komisen di dalam RM20, RM 5 ataupun RM 6, siapalah yang nak bagi kan.Cuti sekolah ini pun, berlalu begitu sahaja. Saya hanya berpeluang pulang ke kampung bersama dengan anak-anak tersayang. Dah terlalu lama saya dan anak-anak tidak pulang ke kampung dek terlalu banyak halangan. Alasan sibuk sebenarnya bukanlah alasan terbaik untuk tidak pulang ke kampung. Masa saya sedang bekerja ini, saya lihat begitu ramai ibubapa sibuk mengambil cuti untuk membawa anak-anak bercuti ke tempat-tempat yang menarik. Alhamdulilah saya merasa bahagia melihat ibubapa serta anak-anak gem…

SEPETANG MEMASAK SAMBAL HITAM BELIMBING BULOH

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sariah Awang Senik
http://sariahawangsenik.blogspot.comSambal Hitam, sambal itam ataupun sambal Hitam Belimbing Buloh semua pun adalah sambal yang sama. Sambal yang sangat popular di daerah kelahiran aku Kuala Lipis. Kalau nak tahu nak masak sambal ini tidaklah sesusah mana. Cuma yang rumitnya hendak dapatkan bahan mentah belimbing yang telah di rebus sehingga kering dan jadi hitam.Kalau nak tahu, arwah emak dan juga abah aku sendiri adalah orang yang paling pakar merebus belimbing buloh ini sehingga kering dan menjadi hitam. Hitam tidak bermaksud hangit ataupun rentung. Kini arwah emak telah tiada. Hanya abah sahaja yang masih lagi mengamalkan merebus belimbing buloh ini sehingga menjadi hitam. Tetapi sekarang agak sukar untuk mendapatkan bahan mentah ini. Aku sendiri hanya membelinya terus daripada pembekal dari kampung. Kebanyakannya dah tentulah orang-orang kampung yang duduk di sekitar Benta dan juga daerah Kuala Lipis.Pada awal cuti sekolah bar…

LAGI KOLEKSI TERBARU KAIN SHAHRIZAD COTTON

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook Dan Whatshapp
http://sariahawangsenik.blogspot.comLagi koleksi terbaru daripada kain Shahrizad Cotton.
Terdapat banyak dan juga corak yang menarik. Juga sesuai untuk dijadikan koleksi terkini untuk hari raya puasa nanti.Harga masih sama.
RM 85 Kos postage untuk semenanjung Malaysia ialah RM 5.
Kos postage untuk Sabah dan Sarawak ialah RM 10.Jika anda berminat untuk mendapatkan semua kain cotton ini, boleh juga hubungi saya seperti berikut:
Sariah 019-4075634
Email sariah.awangsenik@gmail.comSekian.

JANGAN MUDAH TERPEDAYA WAHAI WANITA

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.comAssalamulaikum.
Hati merasa bersyukur kerana Allah masih memberi peluang untuk menulis suatu entri yang sangat berguna dan juga mungkin dapat dijadikan panduan dan juga rujukan kepada semua kaum wanita di dalam mencari dan juga meraih cinta sejati. Memang sifat wanita telah dijadikan oleh Allah sangat lemah. Dan mudah terpengaruh dan terleka oleh ayat-ayat manis yang diluahkan oleh kaum adam. Ada kalanya kaum wanita sukar membezakan antara yang logik ataupun tidak logik. Berhati-hatilah apabila berkenalan di laman sosial seperti Facebook, Wechat dan juga Whatshapp. Memang ada yang jujur dan tidak kurang juga yang mengambil kesempatan di atas kelemahan kaum wanita itu sendiri. Mereka menyamar menggunakan profile berwajahkan orang Asia tetapi tidak mempunyai ramai kenalan. Kadang-kadang mereka akan meletakkan gambar anak-anak kecil dan mendakwa gambar anak tersebut adalah anak mereka. Hati wanita memanglah mud…

KOLEKSI TERBARU SHAHRIZAD COTTON

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook Dan Whatshapp
http://sariahawangsenik.blogspot.comKepada semua peminat kain cotton, kini ada koleksi terbaru daripada Shahrizad Cotton. Semua masih panas di pasaran.
Terdapat pelbagai warna dan juga corak yang menarik.Kain cottonnya adalah cantuman benang, bukan printed design . Polycotton dengan bidangnya adalah 45cm. Lembut dan juga sejuk. Tidak turun warna dan amat mudah di gosok. Sesuai di buat sebagai baju kurung, baju melayu, baju untuk kanak-kanak. Ianya kurang kedut sebanyak 100%.Harganya adalah RM 85 sepasang.
Kos postagenya adalah RM 5 untuk semanjung Malaysia. Dan RM 10 untuk Sabah dan Sarawak. Tetapi semuanya boleh di runding. Jika anda berminat ingin dapatkan kain-kain cotton yang menarik ini, bolehlah hubungi saya seperti di bawah:Sariah Awang Senik
019-4075634/ Whatshapp
Fb Sariah Awang Senik
Wechat balqis74
Instragram sariah0274
Email sariah.awangsenik@gmail.com.Nota : Saya akan update kan lagi untuk koleksi yang seterusnya.…

LEKA MENGUASAI DIRI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.comTelah hampir dua minggu, sudah pun masuk bulan Mac, tapi masih dan asyik leka dengan sesuatu yang menyebabkan aku lari daripada fokusku yang sebenar. Fokus utama ialah menyimpan hasrat untuk berhenti kerja dan memulakan perniagaan dari rumah, menjahit kraftangan sendiri dan juga menulis tentang apa sahaja perkongsiaan yang berguna dan berfaedah untuk semua.Sebenarnya, aku ingin lebih fokus dan juga konsisten di dalam penulisan aku di blog yang serba sederhana ini iaitu Travelog Kehidupan. Namanya pun kehidupan. Jadi aku akan lebih banyak menulis tentang segala pengalaman pahit dan juga manis, sepanjang 41 aku di lahirkan di bumi bertuah ini.Kalau nak tahu, terlalu banyak yang aku ingin cepat capai selepas bergelar seorang ibu tunggal. Pandangan aku makin luas dan juga berkembang setelah bernaung di bawah kumpulan sokongan iatu Akademi Bekerja Dari Rumah. Hampir setahun berada di sini. Tetapi rasanya usaha dan…

SUDAH MASUK BULAN MAC

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.comBegitu cepat masa berlalu. Sekarang sudah pun masuk bulan Mac. Masih terlalu banyak perkara yang saya perlu belajar dan juga fokus di dalam mencapai sesuatu impian. Impian yang mahu di capai tidaklah terlalu tinggi, namun cukuplah saya dapat buktikan kepada keluarga dan juga insan-insan yang di sayangi yang saya mampu berdikari dan menghadapi setiap cabaran yang mendatang.Bulan Februari yang lepas, saya terlalu sibuk dengan pelbagai tanggungjawab yang harus saya selesaikan sebaik yang mungkin. Memegang jawatan hanya sebagai seorang pembantu kedai, membuatkan kerja saya banyak berinterkasi dengan para pelanggan. Bukan semua pelanggan sama perangai dan juga karenahnya. Ada yang senang di bawa berbincang dan tidak kurang juga yang selalu menguji tahap kesabaran saya sebagai seorang pekerja.
Berurusan dengan pelbagai jenis lapisan pelanggan membuatkan saya terpaksa bersiap sedia dengan pelbagai teknik untuk me…

RUTIN HARIAN SEORANG IBU VS AYAH

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.comAnak-anak syurgaku telah pun ke sekolah semuanya. Hari ini anak dara yang comel bakal menghadapi ujian di sekolahnya. Sementara si abang akan menghadapi ujiannya pada minggu hadapan. Walaupun si abang dah semakin besar, aku tetap memandang dan menganggapnya seperti anak-anak yang masih kecil. Setiap hari aku akan menghantarnya ke simpang di hadapan rumahku untuk menunggu bas yang paling awal. Memang dia dah besar dan pandai jaga diri, tetapi aku risau akan faktor keselamatannya sementara menunggu bas itu. Setelah selesai, aku akan pulang semula ke rumah dan menyiapkan pula anak dara aku yang seorang ini. Biasanya anak dara seorang ini, memang aku gerakkannya awal, tapi ambil masa berjam-jam di dalam bilik air tu. Entah apa yang di buatnya, aku pun kurang pasti. Bila tanya, dia akan cakap dah nak siap dah. Itulah alasan yang selalu aku dengar. Tapi siapnya tidak jugak. Setelah bersiap dan bersarapan, aku aka…

PROMOSI EBOOK MAC 2015

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Facebook
http://sariahawangsenik.blogspot.comPromosi ebook dari Akademi Bekerja Dari Rumah Mac 2015. Kini anda boleh dapatkan 3 buah ebook ini pada harga yang paling istimewa. Harganya ialah RM50. ( Harga sebenar RM 100 ).
Ebook yang menjadi pilihan ialah :
@@@ Ebook Surirumah Juga Boleh Berbisnes
@@@ Ebook Super WAHM Supermom
@@@ 101 Idea Home Based Bisnes.Siapakah yang harus memiliki Ebook ini?
@@@ Mereka yang ingin menambah pendapatan sampingan dengan berniaga.
@@@ Surirumah yang nak tahu cara berniaga online hanya dari rumah.
@@@ Surirumah yang ada 1,2,3 atau lebih anak dan mahu belajar urus diri dan keluarga supaya lebih terurus.
@@@ Mahu baca kisah motivasi mereka yang telah berjaya berniaga dan menguruskan keluarga.
@@@ Mahu tahu cara mudah berniaga melalui platform online.Jika anda ingin dapatkan 3 buah ebook ini dengan harga yang paling istimewa ini bolehlah hubungi saya seperti di bawah:
Sariah Awang Senik
019-4075634/ Whatshapp
Email saria…

PAKEJ LENGKAP MMR DAN ATM

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber :  Akademi Bekerja Dari Rumah
http://sariahawangsenik.blogspot.com
Pakej lengkap dan menarik daripada Akademi Bekerja Dari Rumah.
Kini anda miliki 2 buah buku iaitu buku:
@@ Mudahnya Menjemput Rezeki
@@ Allah Tempat Mengadu.
Dua buah buku ini berharga RM 45 termasuk pos.Jika anda hendak memilikinya bolehlah hubungi saya seperti di bawah :
Sariah Awang Senik
019-4075635 / Whatshapp
Fb : Sariah Awang Senik
Email : sariah.awangsenik@gmail.com
Blog : Travelog Kehidupan.