Saturday, 30 December 2017

BERAKHIRLAH TAHUN 2017

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com


Bakal berakhir tidak lama lagi tahun 2017.
Dan malam esok bersiap sedialah memyambut tahun 2018.
Syukur alhamdulillah, segala dugaan sepanjang tahun 2017 dapat dillalui dengan tabahnya.
Kadang semasa sedang hadapi sesuatu ujian itu, serasa teramat berat sangat.

Tapi hati kemudiannya rasa lega, bila memikirkan akan ada orang yang lebih susah lagi jika dibandingkan dengan
apa yang kita hadapi sekarang.

Apa pun, saya tidak berazam untuk membuat azam yang baru, kerana hampir setiap hari saya berusaha buat yang terbaik diantara yang terbaik


Mungkin juga cabaran yang bakal ditempuhi tahun 2018, makin hebat dari tahun 2017. Apa pun saya tetap berdoa agar tahun 2018 akan lebih memberikan banyak kebahagian dan juga rezeki yang melimpah-ruah.
Aamiin


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


Wednesday, 27 December 2017

BUKU LAGI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com


Biasalah tiap kali cuti sekolah, pasti ada saja rancangan yang istimewa untuk anak-anak tersayang. Setiap tahun kalau tiba sahaja musim cuti sekolah ini, saya terpaksa bekerja lebih masa dan sebagainya.

Tapi memandangkan tahun ini adalah tahun terakhir anak dara bersekolah rendah, jadi adalah sedikit kelainan.

Apa pun ada masa saya kesian juga kepada anak-anak kerana tidak berapa nak mampu membawa anak-anak bercuti ke tempat-tempat yang istimewa.

Walau apa pun, saya tetap rasa bersyukur. Bersyukur sebab walau apa pun yang berlaku saya masih tetap menghabiskan masa bersama anak-anak walau hanya duduk bersantai sahaja.

Hari ini, saya cuti sehari.
Lantaran keadaan kesihatan yang agak kurang mengizinkan, saya mengambil keputusan untuk berehat dan tanpa fikirkan sangat tentang hal kerja.

Kebetulan pulak, anak dara tersayang baru saja balik dari rumah makciknya menghabiskan cuti sekolah bersama sepupu-sepupunya disana.

Yang makciknya pula suka melayan karenah si anak dara dan juga semua anak-anaknya. Selain membeli alat kelengkapan sekolah, yang anak dara saya seorang ini, sempat pulak membeli beberapa buah buku sebagai koleksi pembacaannya.


Kebanyakan buku yang dipilih, semuanya dalam bahasa Inggeris. Saya hanya melihat-lihat saja semua buku-bukunya.
Dalam hati sempat saya berbisik, ehem beli buku lagi budak ini.
Samalah juga dengan abang pun macam itu juga.


Selagi boleh saya nak kurangkan penggunaan gajet dirumah dan gantikan dengan buku-buku yang lebih berfaedah.


Apa pun, saya tetap juga berusaha memantau pengunan gajet dirumah walau sesibuk mana pun saya bekerja.
Sebenarnya banyak manfaatnya jika kita banyak habiskan membaca ini.


Banyak perkara yang kita boleh pelajari dan ada yang mungkin kita tidak tahu.
Sebagai seorang ibu yang ada anak-anak yang sedang meningkat remaja dan dewasa semua ini bukanlah satu perkara yang mudah.


Namun alhamdulillah.
Saya bersyukur anak-anak tidak banyak karenah dan dapat belajar tentang erti kesusahan dan berusaha memperbaiki diri masing-masing.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


Tuesday, 26 December 2017

ADA APA DENGAN TAHUN 2017

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hanya beberapa hari saja lagi, berlabuhlah tirai 2017.
Kalau ikutkan setahun itu, bukanlah lama sangat. Pejam celik dan kita sibuk dengan pelbagai tugas dan juga amanah.

Tengok sajalah anak- anak yang lahir. Sekejap sahaja dah pandai meniarap, merangkak dan sebagainya. Begitulah dalam process kehidupan kita seharian. Ada masa susah dan juga senang. Dan ada masa, kita diduga dengan dugaan yang maha hebat.

Dalam tahun 2017 ini, banyak benda yang telah saya lalui. Yang suka dan juga duka. Kisah duka biarkanlah berlalu dan jadikan dia sebagai satu pengajaran.

Usah membebankan diri memikirkan perkara-perkara yang telah berlalu. Lihat sahaja apa yang kita ada sekarang. Hargailah selagi masih ada.

Tahun 2017 ini juga saya rasa syukur sesangat kerana anak lelaki saya telah pun mendapat tempat melanjutkan pelajaran di Politeknik. Dan insha Allah adiknya pula bakal menyambung pelajaran ke tingkatan 1 disekolah akan yang ditawarkan tidak lama lagi.

Paling saya tidak lupa bagaimana saya secara serius melibatkan diri dalam perniagaan car boat sale dan juga beberapa event disalah sebuah pusat pengajian tinggi.

Jujur saya tidak pernah buat semua perkara tersebut. Tetapi disebabkan terlalu ingin menimba pengalaman, saya sengaja mencari peluang untuk menguji diri sejauh mana kekuatan saya untuk melalui semua itu.

Namun syukurlah berkat doa dan juga tunjuk ajar adik tersayang, saya mampu melakukannya semampu yang boleh.
Malah sambutannya sungguh mengalakkan.

Banyak kenangan terindah dan juga bagaimana saya hanya mampu berdoa dan berharap sepenuhnya terhadap Allah yang maha esa.

Semoga tahun 2018, bakal memberi lebih banyak manfaat dan juga rezeki yang lebih melimpah ruah.

Sekian Terima kasih
Sariah Awang Senik


Tuesday, 5 December 2017

LAMBATNYA MASA INI BERLALU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alahai!! Rasa lambatnya masa berlalu malam ini.
Tahu kurang staff hari ini.
Tapi pelanggan yang masuk ke kedai ini tidak putus-putus.

Entah apa yang menarik tentang kedai disini, rasanya kurang pasti.
Mungkin juga produk makanannya yang terkenal satu masa dahulu.

Dan malam ini buat pertama kalinya saya menulis 2 entri dalam satu hari.
Dah tidak tahu apa nak buat.
Kebetulan pulak idea tu datang mencurah-curah.
Apa lagi saya draft dulu dan nanti kalau entri ini dah ok, bolehlah saya terus publish.

Jujurnya, saya memang minat menulis.
Tambahan pulak pengalaman yang saya lalui sendiri dah bermacam-macam cara.
Susah atau senang saya tetap akan harungi juga.

Syukurlah saya tetap bersabar walau apa keadaan sekalipun.
Kadang hilang juga kesabaran saya.
Tapi bila fikir diri susah, rasanya ada yang lagi susah dan perit.
Betul tidak???

Lama betul jam ini nak sampai ke pukul 11.30 malam.
Berzaman rasa menunggunya.
Di mata ini dah terbayang muka anak dara tersayang dan juga semua bulus-bulus yang comel-comel ini.

Okey.
Saya stop disini dulu.
Nak kekemas sebab sekejap lagi saya nak balik.
Bye.

INDAH KHABAR DARI RUPA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah.
Hanya beberapa minggu lagi berakhirlah tahun 2017.
Dan tahun 2018 pun bakal menjelma tiba. Banyak yang berlaku dalam tahun ini. Dalam masa yang sama banyak juga dugaan-dugaan yang telah kita harungi.

Samalah dengan keadaan saya ini. Hampir berbelas tahun jugalah bekerja menjaga perniagaan orang.
Terlalu banyak juga pengalaman pahit dan manis disini.

Walau rasa payah nak harungi semua, namun syukur alhamdulillah dapat juga saya melepasi semua dugaan ini.

Apa pun sejak kebelakangan ini, banyak sangat tanda-tanda yang menguatkan alasan saya untuk mengundurkan diri. Memang perniagaan saya ini diusahakan oleh kaum berbangsa Cina.

Biasalah bangsa Cina memang handal dalam menguruskan apa saja . Tidak kira dari segi produk ataupun perkhidmatan. Perniagaan ini telah diuruskan dari satu generasi ke generasi yang terkini.

Maka produknya jugak telah terkenal sejak sebelum zaman merdeka lagi.
Tetapi sejak kebelakangan ini, kualiti produk ini amat menyedihkan.

Tidak tahu silapnya dimana.
Dan sudah berkali-kali jugalah saya menyuarakan pendapat saya ini.
Pada mulanya, majikan saya ambil kisah juga.
Lelama masalah yang sama berlaku lagi. Yang menyedihkan produknya makin kecil dan kualiti sangatlah menghampakan saya.

Saya sangat tahu, bahawa perniagaan ini bukanlah saya yang punya. Juga sangat sedar yang saya ini hanyalah sebagai seorang pekerja sahaja.

Tetapi yang menjual dan juga menghadap pelanggan adalah saya setiap hari dan hampir bertahun macam itu.
Ada masanya para pelanggan merungut kepada saya. Kadangkala ada juga yang memaki hamun, tapi apalah daya saya sebagai seorang pekerja.

Saya tidak punya kuasa untuk mengubah semua itu.
Sayangnya produk ini telah ada nama dan sangat terkenal.
Tapi kualiti jauh langit dengan bumi.

Umpama indah khabar dari rupanya begitulah tentang segala hal tentang produk ini. Sejak akhir-akhir ini, banyak hal yang telah berlaku. Dan kesabaran saya sebagai seorang jurujual teruji jua.

Hampir setiap hari saya berdoa, agar menemukan cara untuk keluar dari masalah ini. Apa pun sayq telah nekad membuat keputusan untuk berhenti kerja secepat yang mungkin.

Rasa rezeki tidak berkat.
Perasaan bersalah dan banyak hal yang tidak dapat saya nyatakan demi menjaga nama baik sesetengah pihak.

Mohon tolong doakan untuk saya supaya secepat mungkin untuk keluar dari masalah ini dan sama sekali tidak mahu bekerja lagi disini.

Inilah satu-satunya cara yang paling terbaik dan sangat sesuai buat masa ini. Lebih baik saya fokuskan kepada perniagaan yang saya usahakan secara sampingan dan lebih mempunyai masa depan yang lebih cerah dan baik.

Tolonglah aminkan doakan saya ini ya.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

Wishlist :
Nak beli sebuah kereta dan juga modal yang cukup untuk berniaga.
Dan kalau nak berwangi-wangian whatshapp lah saya disini http://sariahdexandratpg.wasap.my

BERHARAP HANYA KEPADA ALLAH

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Google http://sariahawangsenik.blogspot.com Sangat cepat masa berlalu. Sedar tak sedar uban makin...