Posts

Showing posts from November, 2017

SAAT USIA MAKIN BERTAMBAH

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Dah beberapa hari cuaca hujan dan mendung.
Kalau tidak petang hujan, malamnya pulak hujan.
Kadang pagi hanya panas seketika.
Apa pun syukurlah dengan apa jua keadaan cuaca sekalipun.

Malam ini, agak lewat sikit balik dari kerja.
Sepatutnya setiap hari Isnin, tutup awal. Tapi dek sebabkan agak ramai pelanggan tadi, macam lewat sikitlah tutup semuanya.

Masa tengah tulis entri ini, akhirnya bulus kesayangan dah pun duduk diatas riba.
Tadi tengah masak nasi.
Sementara nak tunggu nasi tu sejuk, bolehlah saya tulis entri ini terlebih dahulu.

Kucing dan kehidupan saya, tidak akan dapat dipisahkan.
Macam aur dengan tebing.
Irama dan lagu dan juga beberapa peribahasa yang lain.

Semua bulus kesayangan saya, sudah faham akan rutin harian mereka sendiri. Pagi sebelum solat subuh mereka hanya makan biskut kegemaran mereka.
Dah tengahari barulah makan nasi dan juga ayam rebus dan sedikit sayur.

Apa pun apa saja maka…

YANG TERBAIK

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah. Dia dah lakukan yang terbaik!!!
Sudah berusaha sehabis yang baik.
Dan Allah sudah tetapkan rezekinya macam itu.
Apa pun, saya rasa sangat bersyukur.

Syukur jugak saya tidak suka menghukum dan memarahi anak-anak.
Bukan sebab manja.
Tapi tahu mereka telah buat yang terbaik.

Kelmarin saya lihat keputusan Semester abangnya. Rasa terharu dia dapat pointer 3.33 untuk semester pertama.
Dan sekarang melanjutkan pelajarannya ke semester 2.

Yalah. Dengan keadaan soalan peperiksaan UPSR yang serba mencabar dan ditambah tekanan dari pelbagai sudut, saya tahu dan yakin dia telah berusaha yang paling terbaik.

Bukan mudah juga bagi anak-anak saya untuk mengharungi semua ini. Dan tidak fikir bahawa kami tiga beranak sahaja yang susah di Malaysia.

Rasa syukur dan tidak bermegah diri. Membantu sesama sendiri dan tidak membalas segala keburukan yang orang telah lakukan terhadap diri kita.
Solat paling utama…

CAKAP BAGAIKAN SATU DOA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.comAmboi!!
Gelap betul hujan kat luar tu.
Rasa-rasanya macam nak hujan tidak lama lagi.
Semenjak dua menjak ini, ramai pulak pelanggan yang datang berhenti rehat kat R&R ini. Bila dah singgah tu, maka banyaklah sikit kerja Kak Long ini. Dah berbelas tahun Kak Long bekerja kat sini. Jadi dah lali dengan apa keadaan sekalipun.Ada masa sampai dah rasa tahap gaban dah mencari rezeki disini. Apa pun Kak Long memang rancang nak fokus sahaja pada perniagaan perfume Kak Long nanti.Asbab dengan itulah, selalu sahaja Kak Long bayangkan, tulis dan cakap semoga dalam tahun depan dapat berhenti kerja dan hanya fokus pada bidang perniagaan dan penulisan sahaja.Kalau diikutkan memanglah agak mustahil. Tapi bagi Allah tiada mustahil betul tidak!!Semua itu urusan dia. Dan kita ini sebagai manusia, janganlah bersikap sombong dengan yang maha esa ini.Kak Long membayangkan nanti setelah berhenti kerja, Kak Long rancang nak moh…

PENGALAMAN HIDUP SUMBER INSPIRASI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com Kata orang semakin jauh perjalanan, maka makin banyaklah pengalaman hidup kita ini.
Mungkin ada benarnya juga fakta ini.
Rasa nak biasakan diri Kak Longlah, biar entri ini harapan dapat memberi tindak balas yang lebih positif. Sebelum tu, Al-Fatihah buat diri sendiri dan juga semua insan-insan tersayang yang sangat bermakna dalam hidup Kak Long ini. Jujurnya, Kak Long ini bukanlah berpelajaran tinggi sangat. Belajar pun hanya setakat sampai SPM je. Cuma satu, Kak Long sangat suka menulis, melukis dan juga membaca. Masa sekolah dulu, Kak Long suka sangat habiskan masa dengan membaca buku Novel. Selalunya masa itu, yang jadi pilihan novel Kak Long ialah kisah kehidupan dan kisah cinta. Jadi tidak hairanlah hobi suka membaca ini, anak lelaki dan anak perempuan Kak Long pun dah mewarisinya dari Kak Long. Waktu itu, masa form 4 dan 5 , Kak Long berada dalam kelas aliran Sastera. Jadi masa buat karanga…

LAYAKKAH AKU AKAN NIKMAT INI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.comDah bulan November ini.
Dalam dua atau tiga hari ini asyik hujan je. Kadang seharian mendung dan langsung tidak panas.Agaknya dah nak masuk musim tengkujuh agaknya.
Apa pun apa saja, bersyukurlah seadanya. Walau hujan ataupun panas, alhamdulilah kita masih lagi merasai apa saja keadaan cuaca.Kelmarin, kita digemparkan dengan negeri Pulau Pinang dan juga Kedah yang banjir. Dengan hujan yang kadang tidak menentu, apa saja boleh terjadi. Ditambah pulak setiap kali hujan juga turut bawa bersama angin ribut yang kuat.Agaknya ada sesuatu yang Allah ingin ingatkan kepada semua hamba-hambanya. Bukanlah nak kata rakyat jelata Pulau Pinang ada banyak dosa atau sebagainya, tapi inilah teguran kasih sayang dari Allah.Betapa walau ada masanya kita selalu lalai, Allah tetap juga mendengar akan segala permintaan kita.
Cumanya, segala doa itu ada masanya dimakbulkan secepat yang mungkin atau lambat sedikit.Kalaupun lambat, u…

PERJALANAN MASIH PANJANG

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.comMalam ini terasa panjang pulak. Selalunya rasa cepat sangat masa berlalu. Tapi tadi agak kurang pelanggan di tempat saya bekerja tu. Masuk kerja tadi agak lambat jugak.
Dalam pukul 3.30 petang lebih kurang macam itulah.Apa pun demi namanya sebuah tanggungjawab dan amanah, saya harus selesaikannya sebaik yang mungkin.Jujurnya saya sedang merancang sesuatu yang lebih baik daripada apa yang saya lakukan sekarang. Rasanya dah tiba masanya saya melepaskan segala amanah ini kepada orang lain yang lebih baik daripada saya.Dalam sibuk menaip entri ini, saya sedang membayangkan sesuatu yang lebih mencabar namun dari sudut lain saya rasa senang melakukannya.Perjalanan dan perjuangan ini masih panjang. Saya dan anak-anak tersayang harus menghadapi dengan hati yang tabah dan lebih berani.InshaAllah satu hari nanti saya dan anak-anak akan berjaya jua satu hari nanti. Mohon doa dari para sahabat yang sudi singgah membaca e…

DAH BESAR DAH, ANAK IBU

Image
Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Sekejap je dah besar.
Dan dah genap pun 12 tahun umurnya.
Rasa-rasanya baru semalam mengandung dan melahirkan.
Macam tidak puas je, nak peluk dan cium dia selalu.

Itulah namanya seorang ibu.
Tidak akan pernah rasa letih atau sikit pun lelah apabila bercerita soal anak-anak ini.

Sejak kecil anak dara yang seorang ini tidak banyak karenah. Dilahirkan pada bulan April tahun 2005 bertarikh 5  haribulan.
Tepat jam 12 tengahari, lahirlah dia ke dunia yang serba indah ini.

Dia dilahirkan secara induce berikutan pintu rahim yang hanya terbuka 3 cm sahaja. Waktu itu, saya langsung tidak merasa sakit.
Siap boleh goyang-goyang kaki lagi diatas katil.

Tapi esok harinya, dalam hati ingat lambat lagi bersalin. Lepas doktor memeriksa saya pagi itu, dia terus memberitahu saya untuk dimasukkan ke wad untuk bersalin.

Sakit melahirkan secara normal agak berbeza sakit bersalin secara induce.
Atau senang cakap dipaksa bersa…