Friday 3 November 2017

DAH BESAR DAH, ANAK IBU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Sekejap je dah besar.
Dan dah genap pun 12 tahun umurnya.
Rasa-rasanya baru semalam mengandung dan melahirkan.
Macam tidak puas je, nak peluk dan cium dia selalu.

Itulah namanya seorang ibu.
Tidak akan pernah rasa letih atau sikit pun lelah apabila bercerita soal anak-anak ini.

Sejak kecil anak dara yang seorang ini tidak banyak karenah. Dilahirkan pada bulan April tahun 2005 bertarikh 5  haribulan.
Tepat jam 12 tengahari, lahirlah dia ke dunia yang serba indah ini.

Dia dilahirkan secara induce berikutan pintu rahim yang hanya terbuka 3 cm sahaja. Waktu itu, saya langsung tidak merasa sakit.
Siap boleh goyang-goyang kaki lagi diatas katil.

Tapi esok harinya, dalam hati ingat lambat lagi bersalin. Lepas doktor memeriksa saya pagi itu, dia terus memberitahu saya untuk dimasukkan ke wad untuk bersalin.

Sakit melahirkan secara normal agak berbeza sakit bersalin secara induce.
Atau senang cakap dipaksa bersalin.
Perasaan saya ketika itu, nyawa bagaikan dihujung tanduk.
Tidak henti-henti, mulut saya mengucap dan berdoa memohon kepada Allah, agar semuanya dipermudahkan.

Selepas dilahirkan, dia tidak banyak karenah. Sebaik dilahirkan, saya sudah boleh terus menyusukannya. Memang dia langsung tidak kenal susu formula.
Dari lahir sampailah berumur 2 tahun, memang saya menyusukannya seratus peratus.

Alhamdulilah. Anak dara tersayang jarang diserang apa-apa penyakit seperti deman ataupun selsema. Kalau puas dia menyusu, dia memang lama tidur. Dari kecil, dia hanya tidur dalam baby coat dan tidak sesekali saya tidurkannya dalam buaian.

Jadi saya senang bawa dia ke mana saja. Waktu itu abangnya sedang bersekolah tadika dan masa itu, abangnya sangat sayangkan adiknya.

Semua kenangan indah itu tidak akan pernah saya lupakan buat selamanya.
Sekarang dia dah pun genap berumur 12 tahun dan sekarang sudah pun menjadi seorang anak dara sunti.

Tidak lama dia bakal meninggalkan sekolah rendah dan melanjutkan pelajarannya ke sekolah menengah pula. Saya berdoa semoga dia mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan UPSR dan peperiksaan PSRA sekolah agamanya.

Dan saya juga doakan dia berjaya dunia dan akhirat dan jadi anak yang solehah.
Al-Fatihah untuk Nur Damia Rifqah dan juga abangnya Muhammad Aiman Hakimi.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

Nota: Saya mohon doa dari para pembaca blog yang singgah baca entri agar dapat bersama-sama mendoakan kejayaan anak dara dalam peperiksaan UPSR dan PSRAnya.


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...