Thursday 23 November 2017

YANG TERBAIK

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah. Dia dah lakukan yang terbaik!!!
Sudah berusaha sehabis yang baik.
Dan Allah sudah tetapkan rezekinya macam itu.
Apa pun, saya rasa sangat bersyukur.

Syukur jugak saya tidak suka menghukum dan memarahi anak-anak.
Bukan sebab manja.
Tapi tahu mereka telah buat yang terbaik.

Kelmarin saya lihat keputusan Semester abangnya. Rasa terharu dia dapat pointer 3.33 untuk semester pertama.
Dan sekarang melanjutkan pelajarannya ke semester 2.

Yalah. Dengan keadaan soalan peperiksaan UPSR yang serba mencabar dan ditambah tekanan dari pelbagai sudut, saya tahu dan yakin dia telah berusaha yang paling terbaik.

Bukan mudah juga bagi anak-anak saya untuk mengharungi semua ini. Dan tidak fikir bahawa kami tiga beranak sahaja yang susah di Malaysia.

Rasa syukur dan tidak bermegah diri. Membantu sesama sendiri dan tidak membalas segala keburukan yang orang telah lakukan terhadap diri kita.
Solat paling utama nak dijaga .
Juga harus belajar memberi walaupun sedikit.

Dengan keputusan peperiksaan UPSR 4A 1B dan 1C itu, sudah cukup membuatkan diri saya bahagia. Pedulikan apa yang orang fikir. Sebab kecemerlangan bukan dilihat dari sudut akademik sahaja.

Malah lebih daripada itu. Ini adalah langkah anak dara saya yang pertama dalam menuju episode kehidupan yang selanjutnya.
Ada hikmahnya Allah tetapkan perjalanan hidup saya dan anak-anak sedemikian.

Abang dan adik secara jujurnya membesar dalam keadaan yang kekurangan kasih sayang seorang ayah. Selepas saya berpisah dengan ayah mereka, hubungan saya dan ayahnya terpisah jauh.

Sejak itu, tidak pernah abang dan adik menyatakan perasaan rindu mereka terhadap ayah mereka. Ada masanya saya tahu mereka ini sangat bijak menyembunyikan perasaan mereka.

Tapi bila lihat dan renung ke dalam mata anak-anak saya tahu, mereka berdua sangat rindukan belaian kasih sayang seorang ayah.

Ayah mereka tidaklah berada jauh mana. Dan saya pula sama sekali tidak melarang mereka berdua untuk bertemu dengan ayah mereka. Bila-bila masa sahaja mereka bebas untuk bertemu dengan ayah mereka.

Agaknya mungkin ayah mereka mereka ada masalah. Walau apa pun masalah ayahnya, saya tetap berdoa agar segalanya dipermudahkan.

Sebagai seorang ibu tunggal, saya sama sekali tidak percaya kepada status. Biarlah sesiapa sahaja membuat pelbagai andaian mereka sendiri terhadap status ini. Sementara saya lebih suka memikirkan hanya yang baik-baik sahaja.

Nekad saya untuk lebih mengutamakan kebahagiaan anak-anak mengatasi kebahagiaan saya sendiri sejak dua atau tiga tahun nyata berbaloi. Sejak beberapa tahun yang lepas saya berusaha yang terbaik untuk memberi kasih sayang dan perhatian yang secukupnya.

Ada masanya saya rasa kekurangan dimana-mana. Namun saya tahu Allah lebih tahu akan segala niat saya itu.

Siang tadi apabila melihat wajah anak dara saya, saya tahu dia sangat perlukan sokongan saya sebagai seorang ibu. Saya telah memberitahunya bahawa apa saja keputusan, saya tetap terima seadanya. Masih banyak lagi peperiksaan yang harus anak dara saya lalui. Contohnya seperti peperiksaan PT3 dan juga SPM.

Perjalanan masih jauh dan dia tidak perlu gentar untuk melalui sebuah kegagalan. Dari satu kegagalan kita dapat belajar banyak perkara darinya.
Tanpa kegagalan tidak akan wujud sebuah kejayaan.

Umpama menaiki satu anak tangga . Jika jatuh berusaha untuk bangkit kembali dan begitulah seterusnya. Biar sakit dan bersusah payah sekarang daripada terpaksa melaluinya di kemudian hari.

Terima kasih Ya Allah atas segala anugerahMu ini.
Nyata Allah telah kurniakan begitu banyak nikmat lebih dari yang sepatutnya. Allah lebih sayangkan anak perempuan yang sulung. Tetapi dalam masa yang sama Allah ' Hadiah' kan dua orang cahaya mata yang teramat istimewa.

Dengan hadirnya anak lelaki dan perempuan, bagaikan satu anugerah yang tiada ternilainya. Melihat segala perkembangan mereka dan membesar menjadi seorang insan yang lasak dalam hadapi pelbagai halangan.

Buat adik, Nur Damia Rifqah dan abang, Muhamad Aiman Hakimi, percayalah doa ibu akan selalu mengiringi setiap langkah dalam menuju ke arah kebaikan dan kejayaan. Semoga jadi jadi anak yang soleh dan solehah serta berjaya dunia dan akhirat.
Aamiin.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...