Monday 6 November 2017

LAYAKKAH AKU AKAN NIKMAT INI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Dah bulan November ini.
Dalam dua atau tiga hari ini asyik hujan je. Kadang seharian mendung dan langsung tidak panas.

Agaknya dah nak masuk musim tengkujuh agaknya.
Apa pun apa saja, bersyukurlah seadanya. Walau hujan ataupun panas, alhamdulilah kita masih lagi merasai apa saja keadaan cuaca.

Kelmarin, kita digemparkan dengan negeri Pulau Pinang dan juga Kedah yang banjir. Dengan hujan yang kadang tidak menentu, apa saja boleh terjadi. Ditambah pulak setiap kali hujan juga turut bawa bersama angin ribut yang kuat.

Agaknya ada sesuatu yang Allah ingin ingatkan kepada semua hamba-hambanya. Bukanlah nak kata rakyat jelata Pulau Pinang ada banyak dosa atau sebagainya, tapi inilah teguran kasih sayang dari Allah.

Betapa walau ada masanya kita selalu lalai, Allah tetap juga mendengar akan segala permintaan kita.
Cumanya, segala doa itu ada masanya dimakbulkan secepat yang mungkin atau lambat sedikit.

Kalaupun lambat, usahlah berasa kecewa.
Mungkin Allah nak kita berusaha lebih gigih lagi dan mengutamakan Allah dahulu dalam setiap segi kehidupan kita.

Tapi itulah, biar lambat mana pun Allah tunaikan, dia tetap mengambil berat akan semua hambanya.
Tidak kiralah macam mana pun keadaan hambanya.
Tua, muda, susah atau senang. Tetap sama disisi Allah yang maha esa.

Dari pengalaman saya sendiri sejak dulu sehinggalah kini, Allah tetap menunaikan akan segala doanya.
Lagilah kalau saya sedang diuji akan sesuatu dugaan, maka bagi saya, saat itulah Allah begitu rapat dengan saya.

Bila berdoa kepada Allah secara bersungguh-sungguh, maka automatiknya Allah sedang menilai daya kekuatan keimana kita.
Maknanya tahap mana daya kesabaran kita dalam mengharungi sesuatu dugaan.

Adakah kita cepat mengalah??
Atau cepat marah???
Atau suka menyalahkan orang lain atas segala dugaan yang sedang kita dihadapi??

Pada saya apa yang disebutkan tadi, jika kita terus berada dalam keadaan itu, memang tidak akan membawa apa-apa kebaikan.

Ada baiknya, segala masalah atau apa saja perasaan kita luahkan semuanya hanya pada Allah. Allah akan maha segalanya. Dan dia sangat tahu apa yang terbaik untuk kita dan juga keluarga.

Tapi itulah, kita ini selalu lalai. Walau dah merasai akan sesuatu nikmat, kita sombong dengan Allah dan lupa untuk ucapkan terima kasih pada Allah.

Terukkan perangai kita!!
Rasa malu yang amat sangat!!

Kadang saya terfikir juga, walau ada masanya saya lambat untuk buat sesuatu yang wajib, tetapi Allah tetap saja memakbulkan doa saya satu persatu.

Ada masanya tertanya-tanya juga, adakah saya layak untuk kecapi semua nikmat ini lagi.

Oleh kerana semua itu, saya nekad untuk lebih mengutamakan Allah dalam setiap inci kehidupan saya.
Bukanlah hanya sekadar cakap-cakap kosong, tapi saya sedang berusaha gigih untuk ke arah itu.

Semoga apa yang ingin saya lakukan ini tercapai jua satu masa nanti. Dan tidak mustahil Allah akan tunaikannya secepat yang mungkin.
Terima Kasih Ya Allah, atas segala rahmatMu.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...