Wednesday 28 August 2024

AKHIRNYA

26 Ogos 2024
Selasa

Bagaikan semalam melahir dan membesarkan mereka berdua.
Kini masing-masing sibuk dengan kehidupan sendiri demi mencapai impan dan bahagia tersendiri.

Jujurnya setelah berpisah perjalanan kehidupan ini bukanlah mudah. Dalam keadaan diri yang tidak serba ada, segalanya bukan mudah.

Memulakan sebuah kehidupan bersama anak-anak jauh bezanya ketika berstatus bujang. 

Mengambil keputusan untuk membesarkan anak-anak jauh dari pusat bandar, itulah paling sesuai. Paling tidak lupa terpaksa menumpang hidup sendiri di sebuah bilik kecil bersama dengan anak-anak.

Menumpang di rumah majikan sendiri, itulah paling tidak dapat dilupakan. Walau ada saudara-mara sebelah pihak sebelah sana, namun tiada seorang tampil bertanya ataupun membantu.

Syukurlah tidak lama selepas itu dapat menyewa sebuah rumah yang telah kosong selama hampir setahun. Di rumah sewa itulah kehidupan baru pun bermula.

Mujurlah rumah sewa itu tidak jauh dari sekolah kebangsaan. Walaupun sekolah agamanya jauh, namun itu bukanlah alasan untuk tidak menghantar anak-anak ke sekolah agama.

Selesai saja sekolah kebangsaan, maka bersiap-siap pula menghantar anak ke sekolah rendah agama. Setiap hari berulang-alik hanya berjalan kaki termasuklah ke tempat kerja yang terpaksa melalui sebuah estet.

Berpanas berhujan, tetap meredah semua keadaan berbekalkan doa kepada-Nya. Itulah saja kekuatan utama dan tidak mahu menyusahkan kehidupan orang lain.

Demi anak-anak semua ujian walau sakit tetap harungi juga.

Jeda masa, kini anak-anak sudah dewasa. Yang abang bakal bergelar seorang pegawai imigresen. Adiknya pula sedang tekun menyambung pengajian di sebuah kolej matrikulasi di Banting.

Melihat mereka berdua bersyukur Allah mudahkan setiap perjalanan biarpun tempuhi pelbagai cabaran.

Membuat keputusan nekad berkorban dengan mengutamakan anak-anak terlebih dahulu, Allah balas dengan nikmat yang tidak
 dapat dibayangkan selama ini.

Kini berdoa untuk kesejahteraan dan kebahagian semua. Berimpian memiliki rumah sendiri dan mengerjakan umrah dan juga haji.

Semoga Allah merestui setiap perjalanan juga impian dan dikurniakan kesihatan baik untuk mencapainya.


Sekian

No comments:

Post a Comment

AKHIRNYA

26 Ogos 2024 Selasa Bagaikan semalam melahir dan membesarkan mereka berdua. Kini masing-masing sibuk dengan kehidupan sendiri demi mencapai ...