Tuesday, 12 April 2016

HADAPI KEHIDUPAN DENGAN LEBIH CERIA DAN BERSEMANGAT

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Assalamualaikum.

Bismillahirahmanirahim.
Alhamdulillah, agak lama juga saya tidak menulis sebarang entri baru untuk blog kesayangan ini. Apa pun memang tidak dapat dinafikan bahawa alasan adalah sebagai jalan yang terbaik dan penyelamat sebagai menutup kelemahan diri.

Akur akan semua kekesalan itu, saya sedar dan sangat-sangat sedar, bahawasanya saya perlu mengorak langkah agak lebih aktif dan tidak terlalu lama memikirkan akan kelemahan diri sendiri. Lantaran daripada itu semua, saya bersyukur mempunyai apa yang miliki sekarang. Walaupun kehidupan tidak semewah mana dan tidak mempunyai seseorang yang bergelar suami disisi, saya bersyukur kerana masih ada Allah, keluarga, anak-anak tersayang dan juga sahabat handai.

Saya mesti menghargai mereka ini dan bersyukur atas segala rahmat yang Allah kurniakan. Sesungguhnya kehidupan ini terlalu singkat dan tidak harus dipenuhi oleh semua perkara-perkara negatif yang boleh melemahkan seluruh kehidupan ini.

Kehidupan harus dilalui dengan lebih ceria dan bersemangat. Jika ada satu bisikan kecil yang berbisik di hati, maka abaikan sahaja dan percayalah setiap masalah yang wujud adalah datang dalam satu pakej yang lengkap daripada Allah yang maha esa.

Dia ingin kita harus luangkan lebih banyak masa memuji dan mengadu seluruh rasa resah dijiwa dan hanya terus menadah tangan berdoa kepadanya. Hadapi kehidupan agar lebih bersemangat dan usah terpengaruh dengan segala bisikan kecil dihati kita.
Bisikan yang meniupkan unsur-unsur positif tidak mengapa. Tetapi jika sel-sel negatif, secepat mungkin abaikan sahaja dan terus lupakannya dengan serta merta.

Kehidupan ini teramat singkat dan wajarlah setiap detik yang berlalu terasa amat berharga dan tidak akan berulang lagi. Jadi teruslah mengorak langkah, ceriakan diri anda dan hiasilah dirimu dengan semua sel-sel kebaikan.
Semoga kehidupan sahabat-sahabat yang lain juga akan lebih ceria dan tetap bersemangat menjalani seluruh kehidupan.

Yang Benar
Sariah Awang Senik


CAKAP BAGAIKAN SATU DOA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Tiada http://sariahawangsenik.blogspot.com Amboi!! Gelap betul hujan kat luar tu. Rasa-rasanya macam...