Friday 15 February 2019

PERANG ANEKDOT



Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Segalanya bagai mimpi. Impian yang bakal jadi kenyataan tak lama lagi.
Inilah yang pertama dan juga pengalaman yang pertama. Sesempurna ataupun sebaliknya hanya Allah yang maha mengetahui. Jika menunggu lengkap dan sempurna takkan membawa arah ke mana-mana. Setidak-tidaknya berusaha dan memberikan yang paling terbaik dengan jujur dan seikhlasnya dari hati ini.

Alhamdulilah. Syukur Allah jodohkan ukhwah ini secara spontan. Tanpa mengenali siapa mereka yang sebenar, terus sahaja ukhwah terjalin dengan satu minat yang mengikat hati masing-masing menjadi satu dan berkembang menjadi satu bala tentera yang paling terhebat.

Peperangan ini bukanlah satu perang berebut kuasa dan siapa yang paling terhandal. Tapi satu peperangan yang memerah idea masing-masing menjadi suatu kisah yang sungguh mengusik jiwa.

Bergabung dan berkenalan secara rapat setiap hari dengan penulis yang berpengalaman dan baru serta bertukar -tukar idea membuat dan menambahkan lagi rasa teruja untuk melihat fizikal buku Mama Kopi Dan Wifi ini.
Seramai 22 orang penulis yang kebanyakannya terdiri dari mama dan juga ibu yang berniaga secara online. Juga dalam masa yang sama menguruskan rumahtangga dan juga bekerja.

Terdapat banyak cabaran dan cabaran yang paling utama haruslah mengutamakan keluarga, anak-anak dan kerja hakiki yang paling utama. Setelah semuanya selesai barulah boleh memberikan sepenuh tumpuan kepada perniagaan online yang diusahakan secara sampingan.

Semua ini tercetusnya ilham dari Puan Rubiatul Addawiyah dan melalui beliaulah terbukanya peluang untuk berkenalan dengan rakan-rakan penulis yang lain.
Semua kisah dalam buku Mama Kopi Dan Wifi ini adalah ditulis secara anekdot ataupun cerita pendek. Kebanyakkan kisah adalah berunsur lucu dan tak kurang juga yang menyentuh jiwa dan raga.

Buku ini masih lagi dalam proces penerbitan dan bakal keluar bila-bila masa sahaja. Bakal memasuki Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2019 tak lama lagi.

Kini promosi tentang buku Mama Kopi Dan Wifi sedang berperang dengan hebatnya dilaman sosial facebook dan juga Instragram. Ada juga promosi tentang kisab buku Mama Kopi Dan Wifi dilaman-laman sosial yang lain, seperti group wasap, Telegram dan sebagainya. 

Menulis dalam genre anekdot adalah merupakan pengalaman yang pertama bagi diri ini.
Tak pernah terlintas atau terbayang dek fikiran ini untuk menulis dalam genre anekdot. Kadang puas juga memikirkan apakah anekdot ini sebenarnya. Melalui satu buku rujukan barulah nampak dengan jelas bayang-bayang bagaimana hendak menghasilkan cerita atau idea anekdot ini.

Dengan iklan dan serangan bertubi-tubi segala promo tentang kisah buku Mama Kopi Dan Wifi ini segala peperangan anekdot ini menjadi bertambah hangat membara. 

Doa dan harapan agak segala urusan penerbitan buku Mama Kopi Dan Wifi ini berjalan dengan lancar dan jayanya. 
Insha Allah. Aamiin Ya Mujib.


Sekian
Sariah Awang Senik

1 comment:

  1. permisi min numpang share ya :)
    Hayyy guys...
    sedang bosan di rumah tanpa ada yang bisa di kerjakan
    dari pada bosan hanya duduk sambil nonton tv sebaiknya segera bergabung dengan kami
    di DEWAPK agen judi terpercaya di add ya pin bb kami D87604A1 di tunggu lo ^_^

    ReplyDelete

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...