Thursday 14 March 2019

LIPATAN MISTERI


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Bila tengok anak-anak sekolah baru ambil keputusan SPM, teringat zaman masa sekolah menengah dahulu. Kalau diikutkan saya tergolong dalam kategori anak-anak yang agak nakal dan juga degil.
Banyak kali jugalah keluar masuk bilik kaunseling itu.
Sampaikan abah pun dah tidak tahu nak cakap mana.

Masalah disiplin dan juga masalah mendapat keputusan yang agak lemah di dalam sesuatu pelajaran. Apa pun syukurlah habis sahaja peperiksaan dan mendapat result SPM, keputusan SPM saya lulus dan tidaklah teruk sangat.

Sebenarnya masa sekolah menengah dahulu ada satu kisah misteri yang sehingga kini saya tak pasti siapa dan apakah yang berlaku sebenarnya.
Hatta hamba Allah tersebut pun saya tak pasti bagaimana rupanya.

Kisahnya bermula sewaktu saya baru sahaja melangkah ke tingkatan 1. Kebetulan pula sekolah saya menengah itu adalah salah satu sekolah yang agak terkenal di daerah saya.
Terkenal dengan muridnya, sukan dan pelbagai perkara lagi.

Satu hari saya mendapat sepucuk surat yang diletakkan dibawah meja tulis dalam kelas saya itu. Isi surat itu biasa sahaja. Tidak memperkenalkan nama dan hanya menyatakan niat untuk menjadi sahabat saya sahaja.

Saya tak langsung membalas surat itu, dan terus membuang surat itu ke dalam tong sampah dan langsung tiada masa memikirkannya.
Fikir saya, esok mesti surat itu tiada lagi kerana saya tak membalas surat tersebut.

Apa pun sangkaan saya meleset. Keesokan harinya saya mendapat sepucuk lagi surat dan bertanya khabar serta memberi nasihat agar saya rajin belajar, jangan ponteng kelas dan fokus pada segala cita-cita.

Yang peliknya saya langsung tidak tahu siapa dia, belajar di tingkatan berapa dan juga duduk dimana. Dan yang menghairankan lagi, hamba Allah ini telah tahu alamat penuh rumah dan menghantar suratnya ke rumah saya.

Saya hanya tahu yang dia berasal dari Johor dan tinggal di asrama disekolah saya itu. Sejak itu saya hanya berbalas surat sahaja. Hinggalah dia melanjutkan pelajaran dan saya berpindah, sibuk dengan pelajaran dan terputus hubungan begitu sahaja.
Hamba Allah itu hanya membiasakan dirinya dengan nama pendek sahaja.

Apa pun sampailah sekarang saya masih tidak tahu siapa hamba Allah sebenarnya dan bagaimana dengan kehidupannya sekarang. Mungkin dia telah bernikah, ada anak-anak dan juga keluarga sendiri.

Atau mungkin juga ingatan diri saya telah pun lenyap seiring dengan arus kehidupan yang sangat mencabar ini.
Berdoa didalam hati ini, agar dapat tahu dan mengenali siapa dia yang sebenarnya.


Sekian
Sariah Awang Senik

1 comment:

  1. permisi min numpang share ya :)
    bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...