Friday 1 March 2019

UJIAN PENYERI KEHIDUPAN


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


وَلَقَدۡ فَتَنَّا ٱلَّذِينَ مِن قَبۡلِهِمۡۖ فَلَيَعۡلَمَنَّ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ صَدَقُواْ وَلَيَعۡلَمَنَّ ٱلۡكَٰذِبِينَ

(Abdullah Muhammad Basmeih)
Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta.

-Sura Al-Ankabut, Ayah 3


Alhamdulilah. Cepat sungguh masa berlalu.
Hari ini dah pun hari Jumaat. Jumaat pertama pada bulan Mac yang tersangat indah ini.
Kebetulan pula hari ini saya bercuti. Setiap hari pergi dan balik kerja berjalan kaki bukanlah satu perkara yang mudah. Tiada pilihan melainkan redha atas segala kesukaran dan berusaha laksanakan tanggungjawab yang diamanahkan sebaik yang mungkin.

Berdasarkan ayat yang saya ambil dari Al-Quran dapatlah lebih motivasikan diri sendiri agar tak kalah dalam apa jua cabaran dan ujian yang mendatang.

Kalau difikirkan zaman Nabi Muhammad SAW dahulu ujian-ujian yang Nabi Muhamad serta semua sahabat nabi dalam mengembangkan agama Islam terlalu hebat ujiannya. Malah nabi dan juga semua sahabat-sahabatnya tetap jua bersabar dan tenang dalam menghadapi apa jua cabarannya.

Jika berdasarkan pada ayat-ayat suci diatas nyata Allah tidak akan menduga hambanya kecuali Allah tahu akan kemampuan hambanya untuk melalui setiap ujian yang Allah berikan.

Percayalah setiap ujian dalam kehidupan itu bagaikan satu penyeri dalam sebuah kehidupan. Nabi Muhammad diuji dengan ujian-ujian yang maha hebat. Namun tetap saja nabi berasa bersyukur dan berterima kasih kepada Allah yang maha esa.

Inikan pulak kita yang langsung tidak mempunyai keperibadian terpuji seperti baginda Nabi Muhammad SAW.


Allah turunkan setiap ujian dan juga cabaran hanya semata untuk menguji sejauh mana tahal keimanan hambanya kepada Allah. 
Adakah benar hambanya beriman kepada Allah dan menyerahkan segalanya kepada Allah yang maha esa.

Semoga kita semua terus bersabar dan berdoa terus kepada Allah setiap kali diuji dengan ujian yang maha hebat dan yakin bahawa ada hikmat disebalik semua ujian tersebut.


Sekian
Sariah Awang Senik

1 comment:

  1. permisi min numpang share ya :)
    bosan tidak tahu mesti mengerjakan apa ^^
    daripada begong saja, ayo segera bergabung dengan kami di
    F*A*N*S*P*O*K*E*R cara bermainnya gampang kok hanya dengan minimal deposit 10.000
    ayo tunggu apa lagi buruan daftar di agen kami ^^

    ReplyDelete

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...