Thursday 21 March 2019

SANTUNI ORANG-ORANG TUA


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://www.facebook.com/sariahawangsenik


Alhamdulilah.
Syukur dah pun sampai hari Jumaat.
Syukur juga masih bernafas pada pagi ini. Patutnya posting ini ditulis semalam. Asbab sibuk yang tak pernah habis, maka ditulislah pada pagi Jumaat ini dan semoga mendapat barakah menulis pepagi Jumaat ini.

Biasanya kalau Kak Long tengah sibuk kerja ini, sesekali sempat juga memerhati setiap ragam pelanggan yang singgah dikedai ini.

Ada yang muda, kanak-kanak ribena dan juga orang tua. Paling tersentuh hati kalau ada yang masih gagah berjalan walaupun usia pak cik atau mak cik dah berumur 70 tahun keatas.

Jarang yang berumur dalam lingkungan umur begitu yang masih sihat dan aktif kesana dan ke mari. Cuma hati agak berkenaan dengan pasangan suami dan isteri yang memasing dah berumur 70 tahun ke atas.

Lihat wajah mereka sejuk hati dan damai yang terkata.
Walau ditemani anak dan cucu tapi pasangan ini tetap bersama ke mana sahaja. Menyapa mereka berdua dan berborak seketika membuatkan hati tambah tertarik untuk bertanya apakah rahsia mereka berdua tetap hidup bersama sehingga kini.

Dalam hati ini teringat pula pada abah dikampung. Rasanya jika arwah emak masih hidup, pasti arwah emak dan abah pun jadi seperti pasangan loving couple pak cik dan mak cik ini.

Kata mak cik ini, nak hidup bahagia suami dan isteri, paling penting, bertolak-ansur, memaafkan dan berkerjasama dalam menguruskan rumahtangga.

Tambah pak cik ini lagi jangan biarkan isteri seorang yang uruskan rumahtangga. Ada baiknya, lakukan semuanya bersama.

Dalam hati, amboi, sweetnyalah pak cik dan mak cik ini. Jujurnya sejak dahulu kalau lihat sahaja orang-orang tua, tak kira lelaki atau perempuan juga tak kira bangsa dan agama hati mesti nak rasa menegur mereka.
Bukanlah sebab nak tunjuk baik, tapi mungkin dengan cara menegur mereka semua dapat hilangkan rasa rindu pada arwah emak dan juga arwah emak mertua.( Al-Fatihah untuk mereka berdua)

Dalam hidup ini walau tinggal bersendirian membesar dan mendidik anak-anak, memori tentang mereka berdualah yang segar dalam lipatan hidup ini.
Kepada anak-anak selalu bercerita kisah arwah nenek dan juga arwah Wan mereka.

Kalau keduanya masih hidup, pasti tak akan dibiarkan Kak Long harungi semuanya bersendirian. Apa pun takdir Allah mengatasi segalanya. Yang telah berlaku, itulah yang terbaik dan ada hikmah disebaliknya.

Usah rasa menyesal. Nanti menjemput pula murka Allah terhadap kehidupan ini.

Yang pasti, dan tak lama lagi, Kak Long bakal jua melalui keadaan yang sama. Tua, berkedut, beruban dan sebagainya. Kulit wajah dah tak setegang dahulu. Semuanya akan berubah dan harapanya segala aktiviti dan semangat yang ada ini tak berubah.

Semoga semangat terus berkobar-kobar walau dah nak melangkah ke penghujung usia. Melihat pak cik dan mak cik tadi, mereka nikmati setiap detik yang ada walau usia dah meningkat.

Masih lagi minum ais, makan apa adanya dan senantiasa tersenyum. Kalau Kak Long ada masa berangin susah juga nak tersenyum.
Bahagianya lihat pak cik dan mak cik tadi.

Kelak Kak Long dah seusia mereka semoga layanan yang Kak Long dapat juga sama seperti mereka. Allah kan dah kata kalau buat baik, nanti baiklah juga. Bila buat jahat, alamat tak selamat dunia dan akhirat.

Semoga pasangan pak cik dan mak cik terus bahagia hingga ke jannah. Maaf tak sempat nak ambil gambar mereka berdua semalam.

Sekian
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...