Tuesday, 15 April 2014

MUSIBAH SEBAGAI SUATU RAHMAT

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Google

Tiada siapa yang mahu ditimpa sesuatu musibah dan juga dugaan di dalam kehidupan. Rata-rata hampir semua daripada kita impikan sebuah kehidupan yang aman dan bahagia. Sepanjang perjalanan hidup seseorang, semuanya telah ditentukan oleh Allah SWT.

Kekadang apabila membina sebuah kehidupan, kita selalu berharap akan kebahagiaan akan selalu berada di samping kita. Namun tanpa diduga, musibah datang dan sebagai seorang hamba Allah, kita harus menghadapinya dengan penuh redha dan takwa.
Sebenarnya sesuatu dugaan dan juga musibah yang datang dan hadir didalam kehidupan seharian terlalu banyak hikmahnya yang tersendiri.
Apabila musibah berlaku di dalam kehidupan seseorang, kita selalu berfikir, kenapa kita diuji, mengapa aku yang dipilih untuk menghadapi semua permasalahan ini. Kenyataan yang sedemikian bukan sahaja melemahkan kekuatan keimanan seseorang bahkan menjadikan diri seseorang tidak redha dengan segala yang berlaku di dalam kehidupannya.

Semakin banyak dugaan dan cabaran yang berlaku, ianya akan menjadikan diri seseorang lebih tabah kuat dan juga mempunyai kekuatan keimanan yang tersendiri. Itulah sebenarnya rahmat dan hikmah yang tersembunyi disebalik musibah yang berlaku di dalam kehidupan. Kemanisannya hanya yang pernah mengalami sesuatu sahaja yang maha mengetahuinya sahaja. Berdasarkan pengalaman penulis sendiri, sesuatu musibah itu selalu datang dan pergi daripada kehidupan ini. Memang agak sukar melaluinya, namun apabila selalu berdoa dan mendekatkan diri kepada yang maha esa, terasa bagai ada suatu kekuatan luar biasa yang dapat mengatasi segala cabaran kehidupan.

Setiap musibah yang datang dan pergi di dalam kehidupan kita, anggap sahaja sebagai salah satu cabaran di dalam kehidupan seharian. Bersedih janganlah terlalu lama dan berusaha lah untuk membina kembali kehidupan yang hampir musnah.

Berkatalah kepada diri bahawa semuanyalah ditetapkan oleh yang maha esa. Walau sesusah mana kehidupan yang dilalui oleh seseorang, percayalah akan ada kebahagiaanya yang tersendiri. Kita insan hebat dan terpilih dan sebab itulah Allah SWT selalu berada bersama-sama dengan kita. Bersabar dan jangan pernah berhenti berdoa. Percaya kita tidak mengharapkan hamba Allah untuk mencari kebahagiaan dan cukuplah dengan rahmat dan kasih sayang Allah yang maha esa.

Nukilan Rasa Sariah Awang Senik

----------------------------------------------------------------------------------------

Ingin membeli perfume yang berjenama dan tahan lama.
Masih tercari-cari perfume yang berjenama dengan harga yang berpatutan.

Cubalah Reject Branded Perfume. Terdapat banyak jenama terkenal di sini antaranya ialah:

Boss
Dunhill
Paris
Jenifer Lopez

Dan bermacam-macam lagi. Jika ingin tahu lebih lanjut sila hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun whatshapp saya. Boleh juga email saya di sariah.awangsenik@gmail.com

MENJELANGNYA PEPERIKSAAN UPSR

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Rasanya cepat sangat masa berlalu. Anak dara te...