Sunday, 25 January 2015

ANTARA DOSA DAN PAHALA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Google
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Begitu mudahnya melakukan dosa tetapi amat payah untuk mencari lebih banyak pahala di dalam menjalani kehidupan seharian.Hampir berpuluh tahun lamanya asyik terbelenggu dengan dosa yang menghimpit diri ini. Godaan dan juga hasutan syaitan senantiasa melemahkan jiwa ini. Namun seiring dengan peredaran masa, saat usia makin bertambah telah membuatkan diri makin lemas dengan segala dosa-dosa ini.

Hati bagai meronta-ronta untuk membuat lebih banyak kebaikan dan keberkatan  supaya semuanya dapat mempertingkatkan lagi lebih banyak pahala di dalam kehidupan yang semakin singkat ini. Sampai bila asyik terus membiarkan diri menjadi hamba dosa. Tidak teringinkah untuk mengecapi segala kenikmatan dan juga keindahan di syurga firdausi. Semua kebaikan dan keindahan syurga sudah tertulis dan tidak seharusnya merasa ragu-ragu untuk menempatkan diri di sana nanti.

Diri ini tidak pasti bila akan di jemput oleh Allah yang maha esa. Senantiasa berdoa, agar saat nyawa di ambil, diri tidak berada di dalam keadaan yang memalukan apabila berhadapan dengan yang maha kuasa. Selagi masih bernafas ruang dan juga pintu taubat senantiasa terbuka. Bertaubatlah sebelum semuanya terlambat. Dan kuatkan dan perkukuhkanlah keimanan ini agar dapat meninggalkan segala dosa dan memperbanyakkan lagi pahala di dalam setiap urusan harian dan juga tanggungjawab.

Sesungguhnya Allah maha pengasih dan juga penyayang. Dia tidak pernah melupakan semua hambanya . Walaupun semua hambanya senantiasa dan juga tetap akan melakukan dosa namun apabila bertaubat dan juga insaf akan segala perbuatan, Allah akan tetap juga memaafkan segala kesilapan dan juga kekhilafan hambanya. Antara dosa dan juga pahala, sudah tentu akan memilih pahala kerana itu lebih akan menjaminkan sebuah kehidupan yang lebih bahagia dunai dan akhirat kelak insha Allah.

Semoga di penghujung kehidupan yang semakin singkat ini, akan lebih banyak pahala akan dapat dilakukan dan sekaligus meninggalkan segala dosa-dosa yang tidak tertanggung ini. Desakan hati dan juga nafsu serakah, semuanya akan tersemadi dan berlalu pergi bagai angin lalu. Kini tidak mungkin akan tewas lagi dengan segala kata-kata dan bisikan halus di cuping telinga ini.

Coretan Dosa Dan Pahala
Sariah Awang Senik

Nota: Coretan santai dari secebis kisah kehidupan yang di penuhi dosa-dosa yang lalu. Jikalau ada sebarang komen ataupun apa sahaja, silalah komen di ruangan yang di sediakan.

WISHLIST :
@@ Ingin lebih konsisten menulis.
@@ Ingin menulis untuk lebih banyak majalah dan juga buku-buku bermotivasi.
@@ Ingin menjadi inspirasi kepada semua ibu-ibu tunggal agar lebih bersemangat dan berdikari.

PERJUANGAN BARU BERMULA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Syukur alhamdulillah. Peperiksaan UPSR pun dah...