Tuesday, 13 January 2015

JOM MAKAN PAU TANJUNG MALIM

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Gambar Sendiri
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hampir sepuluh tahun saya bekerja di kedai Pau Tanjung Malim ini. Walaupun bekerja dengan seorang majikan yang berbangsa cina, namun itu bukanlah alasan saya untuk menimba lebih banyak ilmu tentang pengurusan perniagaan oleh kaum yang terkenal tentang mengusahakan perniagaan sendiri.
Kedai Pau Tanjung Malim ini terletak di hentian Rehat Dan Rawat Tanjung Malim.

Jika anda sedang dalam perjalanan dari arah utara dan menuju ke ibu kota ataupun selatan, silalah singgah dan berhenti berehat sambil makan Pau Tanjung Malim. Kalau nak tahu, Pau Tanjung Malim ada sejarahnya yang tersendiri. Perniagaan ini adalah perniagaan keluarga dan di warisi sejak dari dahulu lagi. Mengikut cerita majikan saya iaitu Mr Yong, dahulu Pau Tanjung Malim bersaiz besar dan datuknya sendiri membuat Pau Tanjung Malim dengan hanya menggunakan tangan. Katanya lagi, pau yang telah siap di buat akan di kukus dengan menggunakan pengukus yang di perbuat daripada kayu.

Aroma yang di hasilkan dengan mengukus dengan pengukus yang di perbuat daripada sangat wangi dan membuatkan seseorang tertarik untuk mencuba memakan Pau Tanjung Malim.
Pau Tanjung Malim ada empat jenis. Iaitu Pau Ayam, Pau Daging, Pau Kacang dan juga Pau Kaya.  Semasa mula-mula bekerja di kedai ini, saya tersangat gemar memakan Pau Kari Ayam. Paunya lembut dan juga bersaiz agar besar.

Kalau nak tahu Pau Tanjung Malim ada pelanggan tetapnya yang tersendiri. Terdiri daripada pelbagai pelanggan yang datang daripada pelbagai lapisan masyarakat. Pekerja yang bekerja di kedai Pau Tanjung Malim ini juga terdiri daripada bangsa India, Cina, Melayu malah ada juga pekerja Indonesia. Majikan saya adalah seorang yang amat sederhana dan juga seorang yang tidak cerewet. Tetapi dia amat menitikkan soal kejujuran seseorang. Ini kerana setiap semua pekerjanya harus dan mesti pandai mengendalikan mesin cashier dan juga tentang harga barangan. Menghadapi ragam pelanggan yang cerewet dan ada juga para pelanggan yang tidak banyak karenah.

Mengutamakan pelanggan adalah senantiasa benar namun majikan saya ada caranya yang tersendiri menyelesaikannya. Saya berdoa dan bercita-cita ingin memiliki perniagaan sendiri. Tidak kiralah sama ada perniagaan itu adalah secara online ataupun offline. Selain daripada Pau Tanjung Malim, ada juga beberapa lagi produk keluarannya yang tersendiri. Seperti Kopi Gensing Tongkat Ali dan juga Kopi Putih. Ada juga roti bakar yang dinamakan Roti Kahwin dan amat di gemari oleh ramai pelanggan.

Pau Tanjung Malim telah lama berada di pasaran dan juga mempunyai jenamanya yang terkenal sejak zaman berzaman. Kini walaupun restorannya yang besar terletak di Tanjung Malim Perak tapi namanya sudah terkenal sejak dahulu lagi. Semoga perniagaan ini akan terus kekal di pasaran dan juga memprolehi keuntungannya yang banyak.

Coretan Pau Tanjung Malim
Sariah Awang Senik

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

Meraih pendapatan hanya dari rumah. Berpeluang belajar menulis blog untuk memulakan sesuatu perniagaan.
Inilah di antara keistimewaan yang ada di Akademi Bekerja Dari Rumah.
Anda ingin tahu lebih lanjut, boleh hubungi saya:
Sariah Awang Senik
019-4075634
Email sariah.awangsenik@gmail.com

MENJELANGNYA PEPERIKSAAN UPSR

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Rasanya cepat sangat masa berlalu. Anak dara te...