Wednesday, 20 January 2016

KISAH SEMALAM

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Begitu cepat masa berlalu meninggalkan kita. Telah hampir setengah bulan memasuki bulan Januari yang sangat bahagia ini. Betapa banyak dugaan yang Allah telah aturkan dan disebaliknya terselit hikmah yang hanya tuhan yang lebih mengetahui.

Betapa sukarnya menindakkan perasaan yang sungguh murni dan sucinya. Hanya seketika dibuai perasaan yang indah ini dan dalam sekelip mata juga hilang begitu sahaja tanpa ada sebab yang munasabah. Puas hati menyoal segala kekurangan diri namun semakin difikirkan masih sesak nafas ini. Hanya mampu berdoa dan terus berharap agar kisah semalam tidak berulang kembali.

Walaupun terlalu perit dan pedih, pasti ada sebab Allah aturkan dan harus lalui sekali lagi. Mungkin kisah semalam akan berlalu pergi seiring dengan angin yang berlalu pergi. Percaya pada diri bahawa inilah perjalanan yang harus dilalui demi mencapai sebuah kebahagiaan. Jauh disudut hati kecil ini tidak akan pernah berputus asa untuk terus berdoa dan berharap moga suatu hari nanti segala kisah sedih akan berlalu pergi.

Hati manusia milik Allah. Dengan izinnyalah perasaan itu wujud dan hadir lagi. Dek kerana sedikit salah faham, dengan mudahnya menghukum tanpa memberi peluang untuk bersemuka dan juga berbincang. Apa pun tetap bersyukur dengan segala yang berlaku. Kerana kisah semalam itulah bakal memberi lebih banyak pengajaran agar lebih berhati-hati dalam soal memberi dan juga menerima kasih dan sayang.

Percaya bahawa sebaik-baik perancangan adalah rancangan yang Allah bakal tetapkan kelak. Biarpun jauh namun tetap dipanjatkan segunung kesabaran untuk menghadapinya disamping keimanan dan juga ketakwaan.
Wahai hati, bertabahlah menghadapinya dan semoga kisah semalam tidak berulang kembali. Insha Allah.

Sekian.
Sariah Awang Senik


Catatan Pengalaman.

posted from Bloggeroid

PERJUANGAN BARU BERMULA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Syukur alhamdulillah. Peperiksaan UPSR pun dah...