Sunday 31 January 2016

SEMALAMAN DI KAMPUNG HALAMAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah. Syukur segalanya berjalan dengan lancar. Hari Sabtu yang lepas berpeluang pulang ke kampung halaman menziarahi kedua orangtua tersayang. Apa pun lega sangat apabila semuanya berjalan dengan lancar sehinggalah sampai ke kampung halaman.

Ayah dan juga ibu tiri berada dalam keadaan yang sihat. Sementara ayah selalu sibuk dengan kegiatannya yang tersendiri. Ayah memang gemar mengambil upah membaiki rumah dan juga membuat kabinet dapur. Anak-anak buah saya juga seronok sangat apabila sampai dikampung. Mereka suka melihat ayam-ayam kampung peliharaan ayah saya.

Setelah sibuk mereka menghabiskan masa bermain diluar, anak-anak buah nampak berselera menjamu makan malam. Walaupun hidangan tidak semewah mana, namun anak-anak buah tersayang tetap akan makan dengan berselera sekali. Selesai mengemas semua pinggan mangkuk, saya berehat dan menghabiskan masa melihat kawasan sekeliling rumah ayah dan juga makcik saya. Jauh disudut hati saya sangat kagum akan kebersihan dan juga kekemasan kawasan disekeliling rumah ayah saya. Ada reban ayam, tumbuhan yang menghijau seperti pokok cili, pokok serai, daun pandan, pokok limau kasturi, pokok bunga kantan dan bermacam-macam pokok tumbuhan yang lain.

Saya juga sempat melawat anak buah yang sedang belajar MRSM di daerah saya. Alhamdulilah dia sihat dan ceria dan sedang sibuk mengulangkaji pelajaran yang akan menduduki ujian dalam beberapa hari lagi. Terasa cepat sangat masa berlalu. Selain menghabiskan masa berbual bersama ayah dan makcik, ayah tidak pernah lupa menasihati saya tentang pelbagai perkara dan sering mengingatkan saya agar senantiasa bersabar dalam menghadapi pelbagai dugaan.

Saya, adik dan juga keluarganya berangkat pulang semula selepas solat Asar. Lebih kurang pukul 8 malam saya sampai di hentian pekeliling dan meneruskan perjalanan pulang ke Tanjung Malim dengan menaiki keretapi komuter dari hentian Bank Negara terus ke Tanjung Malim. Sangat berpuas hati dengan segala perjalanan yang dirancang secara spontan.

Sekian
Sariah Awang Senik


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...