Wednesday, 7 September 2016

BERDAMAILAH DENGAN HATI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Menghabiskan cuti selama dua hari bukanlah lama sangat sebenarnya. Tapi cukuplah mengambil masa untuk berfamai dengan hati atau senang cakap pujuk hati sendiri yang sedang dilanda keresahan ataupun macam tidak dihargai. Biasalah manusiakan. Tidak selalu sempurna dan ada masanya hati yang seteguh konkrit itu pun roboh juga.

Macam konkrit ke hati itu?

Alhamdulillah, selama ini memang ok. Tapi entah kenapa sejak akhir-akhir ini bagai dicarik-carik pula hatinya. Yalah mana tidaknya bila asyik dengar cerita dan keluhan yang sama. Dah ada segala-galanya, tapi entah kenapa seakan tidak pernah puas. Seolah-olah semua rasa sayang dan juga pengorbanan seakan tidak ikhlas dan mengharapkan balasan darinya. Amboi, macam serius pulak ya entri kali ini.

Itulah hakikatnya manusia tidak sempurna dan tidak akan selalunya sempurna. Tujuan entri ini saya tulis bukanlah nak mengaibkan sesiapa. Semuanya hanyalah sedang berfikir dan tenangkan hati yang sedang kacau bilau. Atau senang cerita damaikan hati sendiri dengan siraman zikir dan juga kepada maha penciptanya. Mungkin Allah sedang nak uji kuat atau tidak hati saya itu.

Selalunya bila dah jadi macam ini, apa nak buat ya?

Apa lagi, berdoalah kepada Allah dan banyakkanlah berdoa. InshaAllah, esok atau lusa adalah jalan keluarnya itu. Ehemm, dah malam ini, nak rehat dulu dan juga nak berdoa lagi kepada Allah yang maha esa.

Wahai, hati damailah kau dengan segala doa dan juga zikir. Daripadanya asyik fikirkan salah orang, baik terus jr berdoa kepada yang maha penciptanya.
Aamiin.

Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

CAKAP BAGAIKAN SATU DOA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Tiada http://sariahawangsenik.blogspot.com Amboi!! Gelap betul hujan kat luar tu. Rasa-rasanya macam...