Monday, 19 September 2016

SETIAP HARI, ADALAH HARI YANG BARU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
https://sariahawangsenik.blogspot.com

Alhamdulilah. Anak-anak tersayang sudah pun pergi ke sekolah. Macam itulah rutin harian saya sebagai seorang ibu yang selalu sibuk uruskan anak-anak tersayang dan juga menguruskan urusan rumah tangga.
Walau hampir lima bergelar seorang ibu tunggal, saya tidak pernah sesekali berasa menyesal. Apa yang nak dikesalkan, jika semua yang terjadi bukan kehendak.

Boleh jadi, kita memang tidak suka, tapi itulah yang terbaik buat kita dan juga anak-anak. Allah lebih tahu apa yang terbaik buat diri kita yang sebenarnya. 
Apa pun hidup perlu diteruskan seperti biasa. Kerana setiap hari, adalah hari yang baru dan perlu dilalui dengan semangat yang baru. Jika ditakdirkan hari ini kita tidak dapat hidup bahagia, esok atau lusa pasti kita dapat hidup bahagia semula.

Hargailah apa yang kita miliki dan lalui sekarang. Menyimpan dendam dan juga amarah tiada gunanya. Semua rasa itu akan hanya menyebabkan diri dan juga mental kita bertambah sakit dan merosakkan seluruh perjalanan kehidupan kita.

Jadi apa yang harus kita dilakukan ya?

Lalui semua dugaan dan hadapinya dengan tabah. Tidak perlu lari daripada masalah. Setiap masalah yang datang terselit seribu hikmah disebalik semua masalah tersebut. Ada masalah, janganlah mengeluh. Mengadulah pada Allah yang maha esa dan selalulah dekatkan diri pada yang maha esa.



Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

CAKAP BAGAIKAN SATU DOA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Tiada http://sariahawangsenik.blogspot.com Amboi!! Gelap betul hujan kat luar tu. Rasa-rasanya macam...