Friday, 16 September 2016

RAHMAT SETIAP MASALAH

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
https://sariahawangsenik.blogspot.com


Hampir seminggu cuti sekolah bermula. Kebetulan pula, hari Isnin itu kita menyambut Hari Raya Aidiladha . Walaupun tidak dapat pulang kekampung berhari raya, saya tidak rasa sedih. Dapat berhari raya bersama dengan anak-anak tersayang, dah cukup buat saya rasa gembria dan juga rasa bersyukur.
InshaAllah , satu hari nanti saya bercadang untuk buat ibadah korban juga.

Yalah, tidak nak tunggu sudah tua dan tidak larat baru nak buat semua itukan.
Bercakap tentang masalah ini, semua orang ada masalahnya yang tersendiri.
Bila dah ada masalah itu, janganlah asyik nak buang masa terus fikirkan masalah itukan!

Apa kata, kita anggap setiap masalah itu bagai salah satu peluang yang hebat?

Macam mana pula ya?

Begini setiap masalah yang datang itu, terselit seribu rahmat yang kita tidak perasan langsung. Masa masalah itu, otak kita secara automatik fikirkan hanya sebagai satu beban yang sangat besar. Apa kata, bila ada sahaja satu masalah yang datang, kita setkan diminda kita, yang Allah itu sedang tunjukkan satu peluang yang sangat hebat dan pasti membawa seribu kerahmatan yang sangat besar dan sukar diluahkan denga setiap kata-kata yang ada.

Maka, mulai dari sekarang tidak perlulah kita habiskan masa fikirkan tentang masalah yang ada. Jadi teruskan berdoa moga dipermudahkan dan mohon ditunjukkan satu jalan penyelesaian yang sangat hebat dan terbaik.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

PERJUANGAN BARU BERMULA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Syukur alhamdulillah. Peperiksaan UPSR pun dah...