Monday 17 July 2017

RINDU SEORANG IBU

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogspot.com

Semakin hari, makin cepat masa berlalu. Hari itu si anak bujang tersayang sudah melanjutkan pelajarannya di Politeknik Kuantan. Yang tinggal hanyalah si anak dara yang selalu tidak sependapat. Apa pun sejak abangnya tidak ada ini, dia makin pandai hidup berdikari dan belajar segala urusan rumahtangga.

Sejak abangnya tidak ada ini, saya kerapkali juga menghabiskan masa bersama. Yalah, tidak lama lagi si anak dara akan menduduki peperiksaan UPSR dan insha Allah ada rezeki, pasti dia nak melanjutkan pelajarannya di sekolah berasrama penuh. Sebagai seorang ibu, saya senantiasa mendoakan yang terbaik buat kedua anak tercinta.

Kata orang naluri seorang ibu itu sangat kuat. Apa saja yang berlaku kepada anak-anaknya, hati seorang ibu itu dapat merasai hal yang sama juga. 

Dengan keadaan saya sebagai seorang ibu sekaligus seorang ayah, terlalu banyak perkara yang perlu saya selesaikan seberapa segera. Bila dah sibuk itu, ada masanya saya terlepas pandang juga. Memandangkan anak dara tersayang bakal menduduki peperiksaan percubaan UPSR pada 24 bulan Julai ini, saya tidaklah mendesak dia untuk tidak terlalu stress.

Saya mencuba sedaya-upaya untuk membuat dia tenang dan dapat belajar dalam keadaan yang aman. Kalau nak tahu setiap hari dan masa saya usaha luangkan masa yang ada untuk bertanya khabar tentang anak dara dan juga abangnya yang sedang belajar di Kuantan.

Alhamdulilah. Abangnya sihat seadanya dan berusaha bersungguh-sungguh untuk berjaya dalam pelajaran dan juga agama. Solat dan mengaji juga sedekah tidak pernah lupa untuk selalu ingatkan anak-anak tersayang.

Begitu juga dengan hal kepada si anak dara tersayang. Saya doakan agar kedua anak tersayang bukan saja cemerlang di dunia malah diakhirat jua nanti. 
Insha Allah.
Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...