Monday, 17 July 2017

TUHAN, JAGAKAN INSAN-INSAN TERSAYANG INI

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
Http://sariahawangsenik.blogsot.com


Inilah wajah-wajah kesayangan yang senantiasa memberikan kekuatan kepada saya untuk mengharungi seluruh kehidupan ini. Percaya dan yakin bahawa setiap apa yang berlaku ada hikmahnya yang tersendiri. Abah, mak cik dan juga adik yang paling bongsu sekali.

Tidak lama lagi abah, mak cik dan adik bakal berangkat ke tanah suci Mekah untuk menunaikan ibadat haji pada 28 haribulan 7 ini. Syukur setelah hampir 5 atau 6 tahun penantian, akhiratnya cita-cita abah dan makcik termakbul jua.

Sebak rasa mengenangkan segala susah payah abah membesarkan kami adik-beradik sejak arwah emak meninggal akibat penyakit kanser Payudara. Waktu itu, abah menguruskan segala urusan rumahtangga dan menjaga arwah emak sebaik dan semampu yang boleh. Walau banyak kekurangan dan tidak selengkap arwah emak, namun abah telah melakukan yang terbaik buat kami adik-beradik.

Abah banyak berusaha dan juga hidup berdikari . Segala kemahiran abah, abah gunakan untuk mencari pendapatan sampingan. Kebetulan kemahiran abah dalam bidang pertukangan rumah dan juga melakukan aktiviti pertukangan seperti membuat almari, tempat kasut, kabinet dapur dan pelbagai hasil dari seni pertukangan.

Boleh katakan semua hasil pertukangan abah ada dirumah. Dia seorang yang tidak suka membuang masa , kemas dan juga pandai memasak. 

Apa pun saya dan adik-beradik yang lain berdoa semoga segala urusan abah, makcik dan adik berjalan dengan lancar. Semoga segala ibadah abah, makcik dan adik diterima Allah dan tiada apa-apa yang tidak diingini berlaku.

Ya, Allah, kau lindungilah insan-insan tersayang ini . Rahmatilah mereka dengan sepenuh kasih sayangMu , Ya Allah. Terimalah segala amal ibadah mereka dan kurniakan mereka haji yang mabrur.

Terharu dan rasa teruja. 
Tidak pernah dengan abah sebegini lama.
Semoga selamat sampai ke tanah suci Mekah dan kembali semula ke pangkuan kami adik-beradik.

Mohon DOA dari sahabat yang singgah membaca blog ini agar semua urusan dan perjalanan abah, makcik dan juga adik dipermudahkan sebaik yang mungkin.
Aamiin.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

CAKAP BAGAIKAN SATU DOA

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Tiada http://sariahawangsenik.blogspot.com Amboi!! Gelap betul hujan kat luar tu. Rasa-rasanya macam...