Friday, 2 May 2014

PERSEDIAAN BANGUN SOLAT TAHAJJUD

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber: Facebook Dan Google

Assalamulaikum nampak mudah dan simple, tapi untuk tetap dan memastikan senantiasa setiap amalan itu tetap dilakukan, amatlah sukar sekali. Terpanggil untuk berkongsi sesuatu berdasarkan pengalaman yang dilalui dan semoga perkongsiaan ini dapat membantu rakan-rakan lain, agar lebih konsisten di dalam melakukan sesuatu walaupun hanyalah setakat solat sunat tahajjud.

Berusaha setiap hari menjadi yang terbaik walaupun setiap hari ada sahaja salah dan silap di mana-mana. Dahulu, memang agak sukar mengerjakan solat wajib, kerana selalu dahulukan apa yang difikirkan penting selain solat. Mungkin di masa itu, kurangnya pendedahan dan tidak sedar segala rezeki dan nikmat yang dinikmati datangnya dari Allah SWT. Walau bertapa sibuk segala urusan yang sedang dilakukan, kita haruslah berusaha meluangkan masa yang ada untuk menambahkan segala amalan-amalan kita.

Selain daripada solat 5 waktu, zikir dan mengaji, kita juga digalakkan untuk mengerjakan solat-solat sunat contohnya, solat hajat ataupun solat tahajjud. Bagi yang biasa mengerjakan solat tahajjud tentu tidak menghadapi masalah tetapi bagi yang baru hendak melakukannya pasti melalui pelbagai halangan untuk melakukannya.

Antara persediaan yang harus dilakukan adalah ;
- Berdoa dan mohon kepada Allah SWT ajar segala yang dirancang berjalan dengan lancar.
- Elakkan memakan terlalu lambat contohnya, makan pada pukul 10 malam.
- Cuba untuk tidur awal setiap hari, agak kita mempunyai cukup tenaga untuk melakukan segala ibadah kita.
- Selesai segala kerja dan tanggungjawab kepada keluarga sebaik yang mungkin.
- Terus berdoa kepada Allah, moga kita diberi sepenuh kekuatan mental dan juga fizikal untuk bangun di tengah malam,sekaligus mengerjakan amalan sebaik yang mungkin.

Itu adalah segala perkongsiaan dan juga pengalaman yang saya lalui sebagai persediaan untuk bangun solat tahajjud. Jujur saya akui bukan mudah untuk melakukan segala persediaan semuanya pada peringkat awal.
Setelah mencuba dan berusaha beberapa kali,barulah dapat mendisplinkan diri dan bangun tepat pada waktunya. Insha Allah segala usaha yang berterusan pasti akan membuahkan kejayaan. Moga kita akan terus tabah dan bersedia untuk meningkatkan segala amalan kita.

Perkongsiaan Ikhlas Dari
Sariah Awang Senik

----------------------------------------------------------------------------------------

    PES MEE BANDUNG

Bagi surirumah yang selalu menerima para tetamu tentu selalu menghadapi masalah untuk menyediakan sajian yang cepat dan ringkas tetapi enak.

Dengan adanya pes mee bandung segera ini, segala masakan anda akan menjimatkan lagi masa anda.

- Berat 400gm
- Hidangan sesuai untuk 5-6 orang
- Harga RM12

Jika berminat dan ingin mencuba, bolehlah hubungi saya Sariah 019-4075634 ataupun email saya sariah.awangsenik@gmail.com



LAMBATNYA MASA INI BERLALU

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Tiada Http://sariahawangsenik.blogspot.com Alahai!! Rasa lambatnya masa berlalu malam ini. Tahu kuran...