Monday 19 May 2014

PROGRAM MOTIVASI KE IBUBAPAAN. UNTUK KELAS PEPERIKSAAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber ; Facebook

Assalamulaikum, terasa terlalu lama tidak menulis di ruangan yang paling diminati ini. Masa berlalu begitu pantas dan semakin hari kita sebagai ibubapa terlalu leka dengan kesibukan dan tanggungjawab masing-masing. Anak-anak pula tanpa disedari oleh ibubapa membesar terlalu cepat sekali dan senantiasa menagih kasih sayang dan perhatian daripada ibubapa mereka.

Pada hari Ahad yang lepas, saya berkesempatan menghadiri majlis motivasi yang diadakan di sekolah anak lelaki yang terletak dengan kawasan felda. Kursus ini diadakan untuk murid-murid yang bakal menduduki peperiksaan khasnya untuk murid-murid yang berada di tingkatan 3,4 dan juga 5.

Antara intipati kursus motivasi tersebut ialah:
Sikap ibubapa yang terlalu cepat menghukum anak, jika anak-anak melakukan sesuatu kesilapan.
sikap ibubapa kaum melayu yang sukar memberikan penghargaan kepada anak-anak jika anak mencapai sesuatu kejayaan.
Setiap percakapaan ibubapa.adalah suatu doa.
Menerapkan nilai-nilai positif kepada diri anak-anak.
Elakkan memberikan nilai negatif kepada diri anak-anak.

Senantiasa menjalinkan hubungan erat antara anak-anak dan juga ibubapa. Jangan membiarkan anak-anak dengan dunia mereka yang tersendiri. Setiap ibubapa adalah hamba Allah yang biasa yang juga tidak lari daripada melakukan sebarang kesilapan.
Akhirkata senantiasalah mengawasi setiap pergerakan anak-anak.dan menjelaskan sesuatu kesalahan sebab dan alasan mengapa anak-anak tidak boleh mengulangi kesalahan tersebut. Jangan jatuhkan airmuka anak-anak dan memarahi anak-anak di hadapan orang lain. Hargailah anak-anak dan juga anak-anak patut menghargai ibubapa mereka sementara masih ada.

Coretan Ikhlas Sariah Awang Senik

----------------------------------------------------------------------------------------

PES NASI ARAB
Terdiri daripada nasi mandy agam.dan juga kambing. Mengandungi beras basmathi. Semua cara memasak telah tertera di kotak nasi arab.
Setiap 1 kotak boleh dimakan untuk 5-6 orang. Harga sangat memuaskan iaitu RM15.
Jika ingin mencuba resipi istimewa ini sila hubungi saya:
Sariah 019-4075635 ataupun email saya sariah.awangsenik@gmail.com

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...