Tuesday 11 October 2016

BLOG SEBAGAI SALAH SATU IKLAN BERGERAK


Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Dulu, saya memang tidak faham apa itu BLOG. Dah ada laman sosial facebook lama, tapi masa itu masih tidak kenal apa itu BLOG. Tapi bila satu hari, berkenalan dengan seorang hamba Allah di facebook, saya pulak tertarik hati untuk mempunyai sebuah blog.

Kebetulan pula, saya minat menulis dan mungkin juga dapat kongsikan semua pengalaman hidup saya diblog. Blog sebenarnya, bagaikan iklan bergerak di alam maya. Memanglah kita tidak dapat memegang iklan tersebut, tapi kita masih boleh dan juga senantiasa melihat iklan tersebut. Asalkan rajin menulis entri- entri baru yang juga dapat memberi manfaat buat semua pembaca yang singgah membaca di blog kita tersebut.


Tapi bagaimana nak pastikan, blog kita senantiasa mendapat perhatian ramai pembacanya?

Mudah sahaja, sebenarnya. Perkara yang paling utama adalah senantiasa tulis entri yang berguna dan juga terkini. Tajuk utama setiap entri juga amat penting. 

Kenapa tajuk utama setiap entri penting?

Sebab setiap tajuk entri akan menjadi satu kata kunci utama di papan GOOGLE. Apabila kita mencari satu maklumat di papan GOOGLE, secara automatik dia akan keluar pelbagai maklumat berdasarkan kata kunci daripada entri yang kita tulis tadi.

Mudah kan, macam itu.

Itulah namanya maklumat dihujung jari. Kita boleh mencari dan mendapat apa sahaja yang kita perlukan pada bila-bila masa sahaja yang kita perlukan. Contohnya, kita nak cari maklumat tentang ayam, jadi kita taipkan sahaja perkataan ayam di GOOGLE, dan akan keluarlah macam-macam maklumat tentang ayam. Jadi senanglah macam itu kan. 

Lagipun di blog, kita boleh cerita lebih lanjut lagi tentang produk, perkhidmatan, kemahiran ataupun mungkin juga pengalaman hidup yang mungkin juga jadi panduan dan pengajaran buat semua pembaca-pembaca blog.

Jadi, dah macam iklan bergerak jugalah. Yang bergerak secara automatik tanpa kita perasan. Tahu-tahu je, kita dapat call tentang produk dan juga perkhidmatan kita itu kan. Pasti seronok dan juga teruja.

Apa-apa pun blog adalah salah satu medium alternative selain daripada facebook dan juga laman-laman sosial yang lain. 

Sekarang nak belajar buat blog pun, bukannya susah. Sekarang boleh belajar secara online dan juga offline. Ada banyak cara sebenarnya. Tapi pastikan cara belajar yang mudah dan senang faham. 

Lagi best, kalau ada kumpulan sokongan sendiri, contohnya , AKADEMI BEKERJA DARI RUMAH. Bernaung dibawah kumpulan ini, banyak sangat faedahnya. Sebabnya, bila kita dah ada blog, semua ahli akademi ini akan secara automatik akan menyokong antara satu sama yang lain. 

Semua ahlinya pula, terdiri dari pelbagai latar belakang  yang berbeza. Jika ada yang nak tahu lebih lagi tentang blog atau akademi ini bolehlah hubungi saya seperti dibawah ya :
Nama: Sariah Awang Senik
No Tel : 019-4075634
Email : sariah.awangsenik@gmail.com
Facebook : Sariah Awang Senik


Nota Penting : 
Setiap pembelian produk dan juga perkhidmatan daripada blog ini, RM10 akan disumbangkan ke tabung amal kebajikan Amal Till Jannah.


Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik

No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...