Wednesday 26 October 2016

SOKONGLAH PRODUK BUMIPUTRA

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Koleksi Peribadi
http://sariahawangsenik.blogspot.com


Assalamualaikum. Salam sejahtera buat semua sahabat yang saya hormati selalu. Hari ini, kebetulan hari offday saya. Memandangkan tidak lama lagi akan menyambut Pesta Cahaya iaitu Hari Raya Deepavali, saya mengambil keputusan untuk berehat terlebih dahulu.

Maklum sahajalah, bila cuti perayaan pasti akan ada ramai pelanggan ditempat saya bekerja. Bekerja dihentian Rehat dan Rawat, memang waktu cuti perayaan macam ini susah nak dapat cuti.

Pagi tadi saya sempat luangkan sedikit masa pergi ke pasar tani. Agak lama juga tidak pasar tani ini. Asyik sibuk sahaja memanjang.

Jujurnya memang saya tahu, hari ini hari Rabu, tapi tidak teringat pulak ada pasar tani. Itu pun saja saya hendak pergi ke kedai berdekatan dan masa itulah ternampak akan pasar tani ini.

Dah namanya pun pasar tani. Mestilah banyak hasil- hasil tani orang-orang dari kampung-kampung dan juga felda. Saya singgah disebuah gerai yang menjual pelbagaj jenis biskut. Cara dia menguruskan perniagaannya mudah sahaja.

Macam mana ya, cara kakak ini berniaga semua biskutnya ya?
Mudah sahaja. Dia hanya letakkan seberapa banyak biskut-biskut yang ada. Selain dari biskut, saya juga membeli laksa dan beberapa keping hotfog. Tidak sangka pula laksa dan hotdognya sedap. Rasa menyesal pulak tidak beli 2 tadi.

Puas berjalan-jalan di pasar tani itu, saya tertarik dengan satu gerai ini. Dia menjual pelbagai produk

makanan segera seperti tepung pankek dan juga mee segera. Mee segeranya pula adalah mee sanggul dan ada perencahnya yang tersendiri. Macam ala-ala maggielah.

Rasanya boleh tahan juga. Pada pendapat saya produk ini setaraf dengan produk-produk yang sudah tersedia ada di pasaran. Esok saya bercadang untuk mencuba tepung pankeknya pula untuk sarapan pada pagi esok.

Apa pun memang saya sangat berpuas hati dengan produk tempatan ini. Usahawan-usahawan bumiputra ini harus diberi sokongan yang menggalakkan untuk menjayakan perniagaan mereka.

Mana tahu suatu hari nanti, produk-produk ini akan dapat menembusi pasaran antarabangsa sekaligus menjadi terkenal satu masa nanti.

Jadi semuanya tidak mustahil bukan.
Saya doakan semua usahawan bumiputra ini akan lebih berjaya suatu masa nanti.
Aamiin.



Sekian Terima Kasih
Sariah Awang Senik



#GSLP
#ABDR
#POWERGOLD
#Dropshipbukuilimiah


No comments:

Post a Comment

SUMBER INSPIRASI

  Jumaat 16 Februari 2024 Alhamdulilah seperti biasa menjalankan segala rutin yang diamanahkan. Bekerja di sebuah r&r terutama pada musi...