Wednesday, 20 May 2015

HIDUP INI SEBENARNYA ADALAH SUATU PERKONGSIAAN

Teks : Sariah Awang Senik
Sumber : Tiada
http://sariahawangsenik.blogspot.com

Hidup ini adalah suatu perjalanan yang sungguh indah. Di setiap perjalanan akan ada kisah suka dan juga dukanya. Nikmati sepuasnya kala hati anda dilanda rasa sedih dan juga gembria. Ketika melalui kisah dan juga duka, percayalah bahawa ianya tidak akan selamanya bersedih. Dan juga begitu jugalah apabila anda melalui saat gembria.

Setiap daripada kita berhak untuk rasa gembria dan juga sebaliknya. Sebenarnya kehidupan ini bukan sahaja menerima sesuatu, malah lebih daripada itu. Kehidupan ini adalah suatu perkongsiaan. Bagaimana kita cuba memberikan sesuatu agar orang yang kita sayangi terus merasa gembria dan dihargai setiap masa. Kegembriaan dan juga kebahagiaan bukanlah terletak kepada wang, harta dan juga kuasa. Kebahagiaan itu sebenarnya ialah bagaimana kita saling berkongsi kebahagiaan dan juga membantu orang lain supaya mereka juga dapat memperbaiki diri dan juga kehidupan mereka yang tersedia ada.

Apabila kita ingin berkongsi sesuatu, tidak semestinya bersama-sama keluarga sahaja, malah boleh juga berkongsi dengan sesiapa sahaja. Contohnya rakan sekerja, sahabat handai dan juga jiran tetangga. Itulah indahnya perjalanan kehidupan ini. Masa yang ada tidaklah terlalu panjang. Usahalah dan cubalah jangan dicemari hati kita dengan perasaan benci, dendam dan juga amrah yang terlalu berpanjangan. Jika hati terlalu banyak sifat yang negatif ini, secara tidak langsung ianya akan terserlah dengan sendirinya.

Maka kehidupan ini haruslah lebih banyak memberi dan berkongsi dengan sesiapa sahaja. Dengan berbuat demikian, kita akan berasa lebih bahagia dan bermakna di dalam melalui sesuatu kehidupan. Insha Allah.

Coretan Kebahagiaan
Sariah Awang Senik

MENJELANGNYA PEPERIKSAAN UPSR

Teks : Sariah Awang Senik Sumber : Koleksi Peribadi Http://sariahawangsenik.blogspot.com Rasanya cepat sangat masa berlalu. Anak dara te...